The Egg and I - 1947 junakohtauksen arviointia
Ei ole helppo. Alla joitakin havaintoja, jotka ehkä auttavat, jos joku haluaa tutkia asiaa syvemmälti.
TUNNISTUSTA AUTTAA (ehkä)
- Elokuvan pääkuvaupaikaksi annetaan Santa Clarita (Los Angelesin pohjoispuolella). Se oli Southern Pacific yhtiön radan varrella ja kaupungin molemmin puolin oli useita tunneleita.
- Junakohtaus olisi ollut mahdollista kuvata siellä eikä lähellä ollut muiden yhtiöiden ratoja. Veturi on suurinpiirtein sopiva SP:n 4-4-0 sarjoille E-23 --- E-40, joita oli käytössä vielä 1950-luvun alkuun.
- Tenderi vaikuttaa useampiväriseltä samalla muotilla kuin Daylight-värikuvio
- Yhtiö käytti paljon tekstiä Southern Pacific Lines (teksti tenderissä on pitkä)
NEUTRAALIA
- Aluksi katsoin, että SP:n A-3 (4-4-2), mutta pysäytyskuvan perusteella on 4-4-0. Oletteko samaa mieltä?
- SP maalasi osittain myös muita kuin varsinaisia Daylight-vetureita mainosvärein, etenkin jos niitä käytettiin apuvetureina tai jatkoyhteysjunissa. A-3 olisi vielä ollut sopiva, mutta 4-4-0 on vähän kaukaa haettua. Veturi on hyvin puleerattu, että voi olla näyttelyveturi tms.
PROBLEEMIA
- Elokuvaa ei mainita junaelokuvakirjallisuudessa, luultavasti kohtauksen lyhyydestä johtuen
- Elokuvaa ei mainita elokuvissa, joissa SP esiintyy
- Veturi ei täysin sovi SP:n 4-4-0 malleihin niiden viimeisiltä vuosilta, mutta käytettävissä olevat kuvat mahdollisista numeroista ovat puutteelliset
- vaunut näyttävät olevan 2-värisiä, mutta tumma ja vaalea ovat väärässä järjestyksessä (ajatellen Daylight-väritystä), vertaa vaunuja
https://spdaylight.net/Consist.html MUUTA
Ohessa muutama pysäytyskuva mainituista havainnoista. Parempia en saanut ja numeroiden tai tekstin lukeminen on toivotonta. Säätimillä leikkien etummainen numero savutorven kupeella voisi olla 2 (se sopisi kyllä E-sarjoihin) ja etulaatan viimeinen numero voisi olla 4 (molemmat vaatinevat lisäksi vähän mielikuvitusta).
Voi tietysti olla, että kyseessä on joku lyhyt yleisotos, joka on otettu ihan missä vain.