Väyläviraston on laatinut alueellisen junaliikenteen selvityksen yhdessä seitsemän eri alueen kanssa. Tarkastelussa mukana olivat yhteysvälit Liminka–Oulu–Ii, Seinäjoki–Vaasa, Iisalmi–Kuopio–Suonenjoki, Äänekoski–Jyväskylä–Muurame, Uusikaupunki–Turku, Heinola–Lahti–Orimattila sekä Lappeenranta–Imatra.
"Selvitys kuitenkin osoittaa, että alueellisen junaliikenteen aloitus maltillisella vuorotarjonnalla ei vaatisi tarkastelussa mukana olleilta alueilla suuria ratainvestointeja kuten kaksoisraiteiden rakentamista. Alueesta riippuen alueellista junaliikennettä on mahdollista sovittaa nykyiseen liikennerakenteeseen 6-16 vuoroa yhteen suuntaan vuorokaudessa.
Vuoromäärien lisäys vaatisi toimenpiteestä riippuen 2 – 4 kalustoyksikköä. Raidekalusto on hyvin pitkäikäistä, ja sen käyttöikä on parhaimmillaan jopa 40 vuotta."
Raportti jakaantuu kahteen osaan, jotka löytyvät Väyläviraston julkaisussarjasta:
Infra, kapasiteetti ja kalusto:
https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2021-79a_alueellinen_junaliikenneselvitys_web.pdfMaankäyttö:
https://julkaisut.vayla.fi/pdf12/vj_2021-79b_alueellisen_junaliikenteen_web.pdf