Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ja Nokia Arena yhteistyöhön: Viihdettä kestävällä pohjalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Maaliskuu 29, 2022, 10:22:43 »

VR ja Nokia Arena ovat solmineet monivuotisen yhteistyön, jossa pyritään tarjoamaan kävijöille mahdollisimman viihtyisä ja ympäristön kannalta kestävä tapahtumakokemus – jo matkan alusta lähtien. VR:n ja Nokia Arenan ympäristövastuullisuustavoitteet ja -teot kohtaavat ja antavat samalla jokaiselle tapahtumakävijälle mahdollisuuden toimia yhteisen tulevaisuutemme eteen.

VR kuljettaa jo nyt matkustajansa hiilineutraalisti joka puolelle Suomea. Sähköllä kulkevat junat ja sähköbussit mahdollistavat jokaiselle matkustajalle ympäristöteon jokaisella matkalla. Tampereelle noussut Euroopan modernein areena, Nokia Arena, on omassa toiminnassaan sitoutunut vahvasti ympäristöarvoihin ja tarkastelee hiilijalanjäljen pienentämistä kaikissa prosesseissa.

– Meille tämä kumppanuus tuo mahdollisuuden yhteistyöhön vastuullisen toimijan kanssa, joka jakaa meidän arvomme ja halumme tehdä omilla toimillamme kestävää tulevaisuutta asiakkaittemme kanssa, meille kaikille. VR haluaa tarjota sujuvan tavan liikkua tapahtumiin ja niistä takaisin kotiin, ja siihen pyrimme myös Nokia Arenassa järjestettävien massatapahtumien kanssa, kommentoi VR:n kaupallinen johtaja Johanna Jäkälä.

Yhteinen tavoite on mahdollistaa Arenan saavutettavuus julkisilla liikennevälineillä myös Tampereen talousalueen ulkopuolelta. VR pyrkii tapauskohtaisesti ja käytössään olevin keinoin lisäämään kaukoliikenteen vuoroja Tampereen rautatieasemalle, kuten se on aiemminkin pyrkinyt vastaavissa massatapahtumissa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.

– Olemme Nokia Arenalla äärettömän iloisia yhteistyöstä VR:n kanssa. Kumppanuutemme auttaa konkreettisesti päästöjen vähentämisessä, kun yhä useampi kauempaa tapahtumiin tuleva voi jättää auton kotiin. Ja mikä parasta, elämys alkaa jo junaan astuessa, kun jo matkalla voi ottaa rennosti ja keskittyä oleelliseen. Tässä on mahdollisuudet todella hienoihin toteutuksiin pitkälle tulevaisuuteen, iloitsee Nokia Arenan myyntijohtaja Elina Tikkakoski.

Mahdollisuutta toteuttaa oma kulkuväylä junalla tai muulla joukkoliikennevälineellä saapuville selvitetään parhaillaan. Yhteistyö pitää sisällään myös markkinointimahdollisuuksia molemmille osapuolille. Lisäksi kummankin osapuolen palveluiden ja tuotteiden saatavuus halutaan mahdollistaa molempien digitaalisissa kanavissa. Nokia Arena nostaa myös verkkosivuillaan ja muissa digitaalisissa kanavissa esille areenan sujuvaa saavutettavuutta junalla.
­
– Olemme toivoaksemme pääsemässä pandemiasta ulos ja maailma alkaa avautua. Me haluamme tuoda ihmisiä jälleen yhteen, kohtamaan, nauttimaan, iloitsemaan. Samalla haluamme palata meille tärkeimmän asian pariin: vastuulliseen, ekologiseen ja kestävään matkustamiseen. Nokia Arenan ja meidän yhteiset arvomme ovat erinomainen lähtökohta kestävään yhteistyöhön, Jäkälä summaa.

Lähde: STT
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2022, 12:11:06 »

Kulkuväyliä areenalle olisi kenties kannattanut suunnitella tarkemmin jo ennen areenan rakentamista...  Huh

Kenties olisi ollut mahdollista suunnitella oma rautatieasema areenan kellariin kannen alle.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 754


« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2022, 14:30:35 »

Aivan niin. Mutta tämä onkin ollut Tamperetta johtavien kiinteistökeinottelijoiden tapa.

Vastaavasti käski Hiedanrannan markkinointipalaveri rakennuttaa raitioreitit kaupungin rahoilla - kun ensin oli eliminoitu järjelliset kohdat läpäistä rautatieaseman kohta. Siksi se oli läpäistävä kömpelösti ja kalliisti.
Kaiken lisäksi se joudutaan pääosin uusimaan parin vuoden päästä vielä kalliimmalla.

Areeeenan markkinointipalaveri havahtui vihdoin (viisi vuotta myöhässä). Se käskee kaupunkia ja valtiota korjaamaan ja maksamaan ymmärtämättömyydestään johtuneen karkean mokansa.
Kaupunki epäilemättä maksaa, tulevathan sen neuvottelijat jälleen neuvottelupöydän molemmille puolille.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2022, 07:49:18 »

Kulkuväyliä areenalle olisi kenties kannattanut suunnitella tarkemmin jo ennen areenan rakentamista...  Huh

On ne suunniteltu, ja toteutuu ratapiharemontin yhteydessä. Siis laitureilta suora kulkuyhteys ratapihan ylittävälle Kalevantielle. Myös kannen toinen vaihe limittyy kulkuyhteyksiin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2022, 11:29:48 »

Kulkuväyliä areenalle olisi kenties kannattanut suunnitella tarkemmin jo ennen areenan rakentamista...  Huh

On ne suunniteltu, ja toteutuu ratapiharemontin yhteydessä. Siis laitureilta suora kulkuyhteys ratapihan ylittävälle Kalevantielle. Myös kannen toinen vaihe limittyy kulkuyhteyksiin.


Niin eli hetken saa odottaa kulkuyhteyksien toteutumista. Kannen toinen vaihe pitäisi olla valmiina 2025 (?), mutta sen rakentamisesta ei näytä vielä olevan selvyyttä. Henkilöratapiha valmistuu 4-6 vuodessa toteuttamispäätöksestä eli aikaisintaan 2027 on suora kulkuyhteys laitureilta. Sellainen viisi vuotta ensimmäisistä peleistä siirtymäaikaa.  Hymyilee leveästi
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2022, 12:02:41 »

Kulkuväyliä areenalle olisi kenties kannattanut suunnitella tarkemmin jo ennen areenan rakentamista...  Huh

On ne suunniteltu, ja toteutuu ratapiharemontin yhteydessä. Siis laitureilta suora kulkuyhteys ratapihan ylittävälle Kalevantielle. Myös kannen toinen vaihe limittyy kulkuyhteyksiin.


Niin eli hetken saa odottaa kulkuyhteyksien toteutumista. Kannen toinen vaihe pitäisi olla valmiina 2025 (?), mutta sen rakentamisesta ei näytä vielä olevan selvyyttä. Henkilöratapiha valmistuu 4-6 vuodessa toteuttamispäätöksestä eli aikaisintaan 2027 on suora kulkuyhteys laitureilta. Sellainen viisi vuotta ensimmäisistä peleistä siirtymäaikaa.  Hymyilee leveästi

Totta, mutta ei se kiertomatka asematunnelin kautta nytkään mikään suuri ole 200-300 metriä yhteensä.

On Nokia areenan saavutettavuus junamatkustajille paria kertaluokkaa parempi kuin ****areenan Pasilassa. Valtakunnan muista halleista ei sitten voi enää puhuakaan mitään.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2022, 12:52:16 »

Totta, mutta ei se kiertomatka asematunnelin kautta nytkään mikään suuri ole 200-300 metriä yhteensä.

On Nokia areenan saavutettavuus junamatkustajille paria kertaluokkaa parempi kuin ****areenan Pasilassa. Valtakunnan muista halleista ei sitten voi enää puhuakaan mitään.

Mikäs ongelma Helsinki Areenalle kävelemisessä Pasilasta on? 400m? Ulkoilma?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2022, 13:17:18 »

Totta, mutta ei se kiertomatka asematunnelin kautta nytkään mikään suuri ole 200-300 metriä yhteensä.

On Nokia areenan saavutettavuus junamatkustajille paria kertaluokkaa parempi kuin ****areenan Pasilassa. Valtakunnan muista halleista ei sitten voi enää puhuakaan mitään.

Mikäs ongelma Helsinki Areenalle kävelemisessä Pasilasta on? 400m? Ulkoilma?

Mun mielestä Helsinki Areenalla on asiat mietitty. On selkeä kulkureitti kevyelle liikenteellä eikä kaupungin joukkoliikenne häiriinny ihmismassojen liikkumisesta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #8 : Maaliskuu 30, 2022, 13:24:34 »

Totta, mutta ei se kiertomatka asematunnelin kautta nytkään mikään suuri ole 200-300 metriä yhteensä.

On Nokia areenan saavutettavuus junamatkustajille paria kertaluokkaa parempi kuin ****areenan Pasilassa. Valtakunnan muista halleista ei sitten voi enää puhuakaan mitään.

Mikäs ongelma Helsinki Areenalle kävelemisessä Pasilasta on? 400m? Ulkoilma?

Mun mielestä Helsinki Areenalla on asiat mietitty. On selkeä kulkureitti kevyelle liikenteellä eikä kaupungin joukkoliikenne häiriinny ihmismassojen liikkumisesta.

Hyvin mietitty reitti se on Nokia areenaltakin. Raiteen 1 laiturilta pääsee suoraan Rautatienkadulle, josta 50 m sillalle jonka liikenne on rajoitettu suurten tapahtumien aikana. Muilta laitureilta joutuu käyttämään jotakin kolmesta asematunnelista päästäkseen 1:lle tai sitten ratapihan toista laitaa kulkevan Ratapihankadun kautta.

Sen asemalaitureiden Areenan puoleisen laituripolun voisi kyllä avata kansalle uudestaan...

En oikein ymmärrä miten tuossa voisi enää juuri paremmin palvella areenaa.

Vielä kun ratikkapysäkitkin tulevat osaksi asematunnelia niin ei tarvitse silläkään matkaavien kävellä enää Stockmannin pysäkille asti.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #9 : Maaliskuu 30, 2022, 13:46:41 »

Hyvin mietitty reitti se on Nokia areenaltakin. Raiteen 1 laiturilta pääsee suoraan Rautatienkadulle, josta 50 m sillalle jonka liikenne on rajoitettu suurten tapahtumien aikana. Muilta laitureilta joutuu käyttämään jotakin kolmesta asematunnelista päästäkseen 1:lle tai sitten ratapihan toista laitaa kulkevan Ratapihankadun kautta.

Ehkä tuo reitti on olemassa, mutta ihmiset eivät löydä juniin, jotka ajavat lähes tyhjänä. Myös risteäminen muun liikenteen kanssa Sorinsillalla on sellainen pullonkaula, joka aiheuttaa pahat ruuhkat sekä sotkee joukkoliikenteen täsmällisyyden muualla Tampereen seudulla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2022, 14:03:26 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2022, 17:11:21 »

Myös risteäminen muun liikenteen kanssa Sorinsillalla on sellainen pullonkaula, joka aiheuttaa pahat ruuhkat sekä sotkee joukkoliikenteen täsmällisyyden muualla Tampereen seudulla.
Juhani on kyllä oikeassa tuon risteämisen suhteen. Useamman kerran olen Kansiareenan tapahtumien alkuajankohdan huitteilla bussissa istunut ja matka Sorin aukion pysäkiltä Yliopistolle on kestänyt hyvinkin pitkään, ainakin viisi minuuttia. Pullonkaulana on ollut Rautatienkadun liittymä. Sitä en sitten tiedä, kuinka suuri osa liikenteestä tulee junalla ja kuinka moni jollakin muulla, että olisiko paremmalla yhteydellä laitureilta vaikutusta.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #11 : Huhtikuu 01, 2022, 16:24:55 »

Paikka on tietysti vähän hankala ja kalteva, mutta joku eritasoratkaisu tuohon olisi alun perin pitänyt suunnitella. Varsinkin tapahtuman päättyessä Nokian Jäähalli syöttää risteykseen melkoisen ihmismassan tukkimaan liikenteen.

Itsellä oli ensimmäisellä käyntikerralla, ei niin tarkkaan rakentamista seuranneena, itsestäänselvä ennakko-odotus, että jotain aseman laituria pitkin kävellään suoraan kannen alle ja siitä kannen läpi perille. Siihen nähden könyäminen katuverkossa oli hieman pettymys.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 162


« Vastaus #12 : Huhtikuu 19, 2022, 00:38:31 »

Ratatasolta kannen läpi suoraan halliin johtavat portaikot olivat jo kannen suunnitteluvaiheessa poissuljetut. Ne toimisivat hormeina mahdolliselle kannen alla syttyvälle junan tulipalolle. Kansi on siksi alapuolelta täysin umpinainen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2022, 12:49:07 »

Ratatasolta kannen läpi suoraan halliin johtavat portaikot olivat jo kannen suunnitteluvaiheessa poissuljetut. Ne toimisivat hormeina mahdolliselle kannen alla syttyvälle junan tulipalolle. Kansi on siksi alapuolelta täysin umpinainen.

Eikö sama riski ole vaikkapa Birmingham New Streetillä? Betonikannella peitetty asema ja avonaisia portaikoita alhaalta laituritasolta ylös kannelle. Tai vaikka aivan uusi Stuttgart 21 -asema. Mitenköhän nuo on suunniteltu eri tavalla, ettei samaa riskiä ole... Ehkä Suomessa pelätään liikaa kaikenlaista ikävää tapahtuvan, eikä siksi edes yritetä suunnitella?
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 754


« Vastaus #14 : Huhtikuu 20, 2022, 15:13:59 »

Kaupungin kiinteistökeinottelija-johtoa ei kiinnostanut edes aikaansaada leveää kulkukäytävää Kalevantien sillanreunalta laiturisuuntaan ja portailla alas laiturin päässä.
Hinta olisi ollut promillen sadasosa yhteiskunnan rahoilla tehtäväksi junailtavan matkustaja-aseman ja alikulkusillan uudistuksen ja susikorjausten hinnasta.
Vastaavia vammaiskelpoisiakin kävelyväyliä löytyy lähimaittemme kaupungeista lukuisasti ja kaikista lauttaterminaaleista. 
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #15 : Huhtikuu 20, 2022, 20:08:42 »

Kaupungin kiinteistökeinottelija-johtoa ei kiinnostanut edes aikaansaada leveää kulkukäytävää Kalevantien sillanreunalta laiturisuuntaan ja portailla alas laiturin päässä.
Hinta olisi ollut promillen sadasosa yhteiskunnan rahoilla tehtäväksi junailtavan matkustaja-aseman ja alikulkusillan uudistuksen ja susikorjausten hinnasta.
Vastaavia vammaiskelpoisiakin kävelyväyliä löytyy lähimaittemme kaupungeista lukuisasti ja kaikista lauttaterminaaleista. 

Onko sinulla jo tiedossa tarkat suunnitelmat II-kannen rakenteista?

Eikö tämä matkustajalaitureiden ja kannen välinen suhde ole nimenomaan II-vaiheen asioita?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #16 : Huhtikuu 20, 2022, 21:41:02 »

Eikö tämä matkustajalaitureiden ja kannen välinen suhde ole nimenomaan II-vaiheen asioita?

Saisi ja pitäisi olla I-vaiheen asia. Tosin maito on jo maassa.  Hymyilee leveästi  Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR ja Nokia Arena yhteistyöhön: Viihdettä kestävällä pohjalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina