Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #25 : Huhtikuu 10, 2022, 19:31:13 » |
|
Kiitos Antti tuosta vinkistä. Minusta tuntuu, että se on joskus ollut esillä näillä sivuilla ennenkin, mutta minä ainakin olin unohtanut asian täysin. Oikeasti niitä laitoksia oli 2: Montech ja Fonseranes. Montech oli ”koekappale” rakennettu kahdesta vanhasta veturista. Se oli oikeasti toiminnassa monta vuotta. Mutta pääasiallinen ”asiakas” oli ymmärtääkseni vain yksi ravintolalaiva, joka teki kiertoajeluja. Kun laiva paloi laivahissin riippumattomista syistä, myös laivahissin käyttö lakkautettiin. Se on nyt museoitu ja maalattu värikkäästi, mutta ei käytössä. Fonseranes piti sitten olla oikeasti insinöörin mestariteos. Siinä oli esimerkiksi energian takaisinsyöttö, kun laite meni alaspäin. Laitteessa oli alusta lähtien runsaasti teknisiä vikoja ja lopussa sen kaupallinen käyttö tyssäsi lopussa vakuutusasioihin. Laite on jätetty ruostumaan taivaan alle. Videoissa ero näkyy ehkä helpoiten akselien lukumäärästä. Montechin akselijärjestys on tavallaan BB, siis neljä akselia. Fonseranesissa on pyöriä vähän niin kuin tuhatjalkaisissa. Uudempi linkattu video oli siis Montechista, mutta vanhempi Fonseranesista. Tuossa 2 tuorehkoa videota englanniksi: https://youtu.be/N34QXyr-FY4 https://youtu.be/goGk_Gpmj6U Sopivasti ohjeilla, kuinka junamatkustaja pääsee paikalle katsomaan. Montechista löytyy perinteinen video ranskaksi https://youtu.be/b6vZXTD-0lU siitä ajasta, kun se ravintolalaiva oli siellä liikenteessä. Tuo on siis kaikki muuta kuin testattua ja hyväksi todettua tekniikkaa. Nyt on ollut esillä 3 mallia: * Krasnojarsk on tavallaan kylpyamme hammasradalla * Arzvillers on tavallaan kylpyamme funikulaarilla * Montechissa ja Fonseranessa amme on jätetty pois. Vetolaitteet liikkuvat kumipyörillä, ei sovi suomalaiseen keliin ollenkaan, mutta sen saisi varmaan myös tehty hammasratana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #26 : Huhtikuu 10, 2022, 19:43:07 » |
|
Kyllä laivakanavatunneleita on hyväksi todettu tekniikka. Sitä on käytetty kauan. Ei samanlaisia ongelmia kuin laivahissien kanssa. Tuo "ensimmäinen maailmassa" pätee korkeintaan meriliikenteeseen. Mutta tunneli ei vielä ratkaise sitä ongelma kun alkupiste on oikeasti korkeampi kuin päätepiste.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #27 : Huhtikuu 10, 2022, 19:50:26 » |
|
Jos etsii energiapihejä laivahissejä, kannattaa myös tutustua Falkirkin malliin: https://youtu.be/_tBH9SE-Kw8 En tiedä, voisiko semmoista rakentaa isommaksi rahtilaivoja varten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #28 : Huhtikuu 10, 2022, 21:07:58 » |
|
Tässä minusta hyvä video Belgian Ronquièren laivahissistä. https://youtu.be/SawZAGQoSw0 Tämä on ihan raideliikennettä Äänet videon alussa kertovat, minkälaisia massoja pitää siirtää. Saimaan kanavalla vielä 30% lisää: Pituus ja leveys ovat samankaltaisia, mutta syvyys on noin metri enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #30 : Huhtikuu 11, 2022, 11:21:12 » |
|
Videon lopussa se kuitenkin liikkuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #31 : Huhtikuu 11, 2022, 16:57:57 » |
|
Videon lopussa se kuitenkin liikkuu. Näin minäkin olin ajatellut alussa. Mutta jos katsoo hammaspyöriä, näkee, että ne eivät pyöri. Videota voi katsoa myös hidastettuna, ei minusta siellä liiku mitään. Tuo taitaa olla jonkinlaista harhaa, joka syntyy kameran liikkeestä, kun katsoo normaalinopeudella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #32 : Huhtikuu 11, 2022, 17:27:27 » |
|
Videon lopussa se kuitenkin liikkuu. Näin minäkin olin ajatellut alussa. Mutta jos katsoo hammaspyöriä, näkee, että ne eivät pyöri. Videota voi katsoa myös hidastettuna, ei minusta siellä liiku mitään. Tuo taitaa olla jonkinlaista harhaa, joka syntyy kameran liikkeestä, kun katsoo normaalinopeudella. Saksankielinen Wikipedia kertoo, että liikennekausi olisi vain 3.9. - 3.10. Se selittäisi, miksei kesäkuun videossa liikku mitään. Eihän siitä voi olla edes varma, milloin se on otettu, mutta tuo vihreä voisi ehkä olla kesäkuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 811
|
« Vastaus #33 : Huhtikuu 11, 2022, 20:52:26 » |
|
Kyllä laivakanavatunneleita on hyväksi todettu tekniikka. Sitä on käytetty kauan. Ei samanlaisia ongelmia kuin laivahissien kanssa. Tuo "ensimmäinen maailmassa" pätee korkeintaan meriliikenteeseen. Mutta tunneli ei vielä ratkaise sitä ongelma kun alkupiste on oikeasti korkeampi kuin päätepiste. Suomessakin on laivatunneli Kimolan kanavan yhteydessä. Kartan mukaan se on noin 75 metriä pitkä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #34 : Huhtikuu 11, 2022, 21:13:26 » |
|
Näin minäkin olin ajatellut alussa. Mutta jos katsoo hammaspyöriä, näkee, että ne eivät pyöri.
Videossa ei näy hammaspyöriä, vaan niitä suojaavat vinoraidoitetut suojukset. Hammaspyörissä itsessään on suorat hampaat, kuten hammaskiskosta näkee. Kun vertaa vekottimen oikeaa laitaa viereiseen betoniseinään, havaitsee vehkeen liikkuvan. Se liikkuu varsin hitaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #35 : Huhtikuu 11, 2022, 22:50:13 » |
|
Näin minäkin olin ajatellut alussa. Mutta jos katsoo hammaspyöriä, näkee, että ne eivät pyöri.
Videossa ei näy hammaspyöriä, vaan niitä suojaavat vinoraidoitetut suojukset. Hammaspyörissä itsessään on suorat hampaat, kuten hammaskiskosta näkee. Oikeassa olet. Kun vertaa vekottimen oikeaa laitaa viereiseen betoniseinään, havaitsee vehkeen liikkuvan. Se liikkuu varsin hitaasti.
Ehkä tai sitten se on vain kameran liikettä. Vaikea sanoa. Nyt on vain väärä aika käydä katsomassa paikan päällä Olisi päässyt normaalitilanteessa suht koht vaivattomasti...
|
kra.png (80.92 kilotavua, 1630x510 - tarkasteltu 96 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #36 : Huhtikuu 11, 2022, 22:58:36 » |
|
Suomessakin on laivatunneli Kimolan kanavan yhteydessä. Kartan mukaan se on noin 75 metriä pitkä.
Ja ihan uusi (ainakin laivatunnelina). Muuten se on sama kuin Tampereen uittotunneli, vain hieman isompi ja hieman enemmän käytetty tarkoitukseensa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 93
|
« Vastaus #40 : Toukokuu 19, 2022, 08:55:52 » |
|
Tämän päivän Hesarissa on juttua Kymijoen–Mäntyharjun kanavahankeesta. Se on todettu aikoinaan kannattomaksi hankkeeksi. Miten liene tänäpäivänä, jos tehtäisiin hiilineutraliuslaskelmat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 207
|
« Vastaus #41 : Toukokuu 19, 2022, 15:57:02 » |
|
Ei kaiketi olisi kannattava nytkään, mutta olot muuttuvat. Keskeisessä Euroopassa kavaliikenne on runsasta mutta meillä ovat nuo kuuluisat "erityisolosuhteet" eli se että järvet jäätyvät talvisin. Ilmasto kuitenkin muuttuu nopeasti. Muistan vielä ajan kun pohjanlahden satamat olivat talvisin täysin kiinni ja toisinaan ajettiin talvella Merenkurkun yli rekoilla. Maaston vuoksi kavavien teko on kallista, mutta jos kanavan hyödyllinen käyttöaika pitenee, voivat kustannuslaskelmat muuttua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #42 : Toukokuu 19, 2022, 17:08:19 » |
|
Viimeisin laskettu hyöty-kustannussuhde tuolle hankkeelle oli 0,01. Se ei tule kannattavaksi muuttumaan millään ihmeellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 207
|
« Vastaus #43 : Toukokuu 19, 2022, 18:19:10 » |
|
En ollenkaan väitä vastaan, mutta aina voi kysyä mitkä ovat laskelman perusteet. On hyvin yleistä sanoa että näin on aina tehty ja näin tehdään jatkossakin. Ei ole pitkää aikaa siitä kun eräs kansallinen "besserwisser" nauroi "tuulimyllyjä" ja vastaavia hömpötyksiä. Kuitenkin tuuli- ja aurinkovoimalla on jo ihan merkittävä osuus sähkön tuotannossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #44 : Toukokuu 20, 2022, 21:37:31 » |
|
Tämän päivän Hesarissa on juttua Kymijoen–Mäntyharjun kanavahankeesta. Se on todettu aikoinaan kannattomaksi hankkeeksi. Miten liene tänäpäivänä, jos tehtäisiin hiilineutraliuslaskelmat.
Vaikka sitä ei niin suoraan sanottu, minusta vihjattiin, että tuo 0,01 hyötysuhde ei olisi edes enää saavuttavissa, koska teollisuutta on vähennetty viimeisten selvitysten jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #45 : Toukokuu 20, 2022, 22:44:13 » |
|
Tämän päivän Hesarissa on juttua Kymijoen–Mäntyharjun kanavahankeesta. Se on todettu aikoinaan kannattomaksi hankkeeksi. Miten liene tänäpäivänä, jos tehtäisiin hiilineutraliuslaskelmat.
Vaikka sitä ei niin suoraan sanottu, minusta vihjattiin, että tuo 0,01 hyötysuhde ei olisi edes enää saavuttavissa, koska teollisuutta on vähennetty viimeisten selvitysten jälkeen. Vuoden 2000 yhteiskuntataloudellinen laskelma on osoitteessa https://www.doria.fi/handle/10024/141948Laskelma perustuu kuljetusvolyymeihin, jotka ovat sittemmin pudonneet noin puoleen (vertailuvuosi 2019 eli viimeisin ennen koronaa). Valtaosa volyymistä on puutavaraa, jonka tuonti Venäjältä on vähentynyt jo vuosia ennen case Ukrainaa. Kanavassa kulkevan rahdin määrä on alle kaksi prosenttia Suomen kaikkien satamien rahdista. Jo karttaan katsomalla näkee, kuinka mahdottoman kiehtova olisi reitti mereltä varsinkin Lappeenrannan ja Imatran isolle teollisuuslaitoksille Kouvolan, Heinolan ja Ristiinan kautta. Hiilineutraaliutta ei välttämättä edesauta se, että osa Mäntyharjun kanavan suluista olisi pumppusulkuja, joissa sähköenergialla nostetaan sulutuksessa käytetty vesi takaisin sulun yläpuolelle vesistön vähävetisyyden takia. Doriassa ovat myös muut asiaa koskevat suunnitelmat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #46 : Toukokuu 23, 2022, 01:40:52 » |
|
Ei välttämättä pumppusulkuja tulisi. Ainakaan jatkuvasti ei tarvitsisi käyttää, ehkä ainoastaan kuivaan aikaan veden ollessa erityisen alhaalla. Korkein kohta vesistöjen välillä ei ole mikään pieni lampi jota pitäisi käyttää, vaan vedenjakajan yli mentäisiin kaivamalla kanava, vaikka paikalla pieniä lampia onkin. Mäntyharjun reitin Kallavesi on n. 6 mertiä Saimaan Yöveden pintaa korkeammalla. Pyhäveden-Kallaveden valuma-alue on kuitenkin suurehko, niin veden määrä todennäköisesti riittäisi juoksuttamaan suluissa molempiin suuntiin.
Kuolimoahan tuohon kanavareittiin ei pitäisi sotkea jo ihan siellä elävän harvinaisen kalaston takia. Varteenotettavin reittihän olisi Ristiinan Rautalahdesta Matkuslampien kautta Mäntyharjun Taipaleenlahteen. Tuo oli myös vaihtoehtoinen reitti Honkataipaleen tukkiradalle, mikäli Kyni-yhtiö ei olisi saanut maita ostettua Honkataipaleesta. Matkuslampien alue on edelleenkin UPM:n maata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #47 : Toukokuu 23, 2022, 18:49:59 » |
|
Ei välttämättä pumppusulkuja tulisi. Ainakaan jatkuvasti ei tarvitsisi käyttää, ehkä ainoastaan kuivaan aikaan veden ollessa erityisen alhaalla. Korkein kohta vesistöjen välillä ei ole mikään pieni lampi jota pitäisi käyttää, vaan vedenjakajan yli mentäisiin kaivamalla kanava, vaikka paikalla pieniä lampia onkin.
Yleissuunnitelman m/2000 laatijat ovat olleet asiasta vastakkaisella kannalla: "Vesistön luonnollista virtaamaa ei voida käyttää sulutuksiin ilman, että sen vaikutus vesistöön olisi huomattava. Tästä syystä on sulkujen kaikki sulutusvedet korvattava pumppaamalla vastaava vesimäärä sulun alaportin alapuolelta yläportin yläpuolelle."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #48 : Toukokuu 23, 2022, 20:17:32 » |
|
Eipä siellä paljoa pumpattavaa olisi, jos ei olisi juuri liikennettäkään.
Olisi mielenkiintoista tietää millaisia aluksia Saimaalle jäi. Onko hinaajia kiskomaan puutavaraproomuja ja lauttoja? Raakapuuta siellä kai tästä lähtien kuljetetaan eikä juuri muuta.
Toki kanava säilyy ja kenties se joskus vielä avataankin. Henkeä ei kannata pidätellä ja heittämällä voi mennä kvartaali (25 v.) tai parikin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Peltonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 10
|
« Vastaus #49 : Toukokuu 23, 2022, 21:28:20 » |
|
MarineTraffic sivuston mukaan vain yksi suomalainen laiva Helga ja jokunen työntöhinaaja
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|