Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Varustamot alkavat karttamaan Saimaan kanavaa!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 840


« Vastaus #50 : Toukokuu 24, 2022, 13:00:58 »


MV Helga on Mopro Oy:n alus ja se liikennöi raakapuun kuljetuksessa Saimaan sisäisesti. Avoimena Helgan raakapuun kuljetuskapasiteetti on 2200-2400 m3. Eli sillä ei ole tarvetta poistua Saimaalta.

Varustamolla on myös MV Nina, se on Saimax luokan alus ja se on purjehtinut Saimaalta Suomenlahden rannikolle ja tarvittaessa itä ja pohjanmeren satamiin. MV Nina on ilmeisesti poistunut Saimaalta. Moprolla on lisäksi pienempiä aluksia ja proomuja. 
https://mopro.fi/?page_id=191   
tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 840


« Vastaus #51 : Toukokuu 24, 2022, 15:39:56 »


Tässä jutussahan on viimekädessä kysymys siitä, että Venäjän ei tarvitse välttämättä sulkea varsinaista kanavaa, vaan riittää että se kieltää/estää kanavaliikenteeltä kulun tuloväylällä (Viipurinlahti) siltä kun ei ole vuokrattu maata tai merialuetta Suomelle. On vain läpikulkuoikeus kaikenmaalaisille aluksille pl. sotalaivat.

Mutta kyllä Venäjä satavarmasti purkaa koko sopparin lähitulevaisuudessa. Eihän Nato Suomella voi olla mitään asiaa Venäjänmaalle vaikka se on vuokra aluetta onkin. Tällä hetkellähän ihmiset voivat (ilmeisesti?) liikkua täysin vapaasti kanavan vuokra-alueella. Alue on kapeimmillaan 200 metriä ja leveimmillään 2 kilometriä.
tallennettu

Skiffari 40
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #52 : Toukokuu 24, 2022, 16:57:17 »


MV Helga on Mopro Oy:n alus ja se liikennöi raakapuun kuljetuksessa Saimaan sisäisesti. Avoimena Helgan raakapuun kuljetuskapasiteetti on 2200-2400 m3. Eli sillä ei ole tarvetta poistua Saimaalta.

Varustamolla on myös MV Nina, se on Saimax luokan alus ja se on purjehtinut Saimaalta Suomenlahden rannikolle ja tarvittaessa itä ja pohjanmeren satamiin. MV Nina on ilmeisesti poistunut Saimaalta. Moprolla on lisäksi pienempiä aluksia ja proomuja. 
https://mopro.fi/?page_id=191   

Nina on tosiaan Suomenlahdella tällä hetkellä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #53 : Toukokuu 24, 2022, 18:36:27 »

Mutta kyllä Venäjä satavarmasti purkaa koko sopparin lähitulevaisuudessa. Eihän Nato Suomella voi olla mitään asiaa Venäjänmaalle vaikka se on vuokra aluetta onkin. Tällä hetkellähän ihmiset voivat (ilmeisesti?) liikkua täysin vapaasti kanavan vuokra-alueella. Alue on kapeimmillaan 200 metriä ja leveimmillään 2 kilometriä.

Ei NATO:n jäsenenä oleminen mitään erityisen huonoja suhteita tarkoita. Olen käynyt NATO:n ja Venäjän rajaa ihmettelemässä niin Norjassa kuin Virossakin. Aivan samalla tavalla siellä ihmiset ja rahti ovat rajan yli kulkeneet ainakin tammikuun 24. päivään asti.

Tarkasti ottaen näissä NATO-rajoilla on eletty vapaammin kuin Suomen rajalla. Naapurimaissamme ei ole rajavyöhykettä eli aivan rajalle asti pääsee vapaasti.

Saimaan kanava on tietysti oma lukunsa ja nähtäväksi jää, milloin se avautuu jos avautuu enää meidän päivinä. Odottakoon vaikka satavuotta, niin siellä se uoma kuitenkin odottaa muutoksen tuulia.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #54 : Toukokuu 24, 2022, 21:53:53 »

Nyt jää uusi Saimax sitten toteutumatta ainakin toistaiseksi ja tällainen alus ei voi kulkea kanavaa pitkin Saimaalle:

https://meriaura.fi/hiilineutraaliuteen-tahtaava-kuljetuskonsepti/


tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #55 : Toukokuu 25, 2022, 08:01:50 »

Nyt jää uusi Saimax sitten toteutumatta ainakin toistaiseksi ja tällainen alus ei voi kulkea kanavaa pitkin Saimaalle:

Positiivista on, että ei ehditty sulkuja pidentämään. Olisi liki satamiljoonaa rahaa siellä kiinni.

Väylänpidossa ei tokikaan kovin suuri raha, mutta rikkana rokassa.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #56 : Toukokuu 25, 2022, 08:16:09 »


Tässä jutussahan on viimekädessä kysymys siitä, että Venäjän ei tarvitse välttämättä sulkea varsinaista kanavaa, vaan riittää että se kieltää/estää kanavaliikenteeltä kulun tuloväylällä (Viipurinlahti) siltä kun ei ole vuokrattu maata tai merialuetta Suomelle. On vain läpikulkuoikeus kaikenmaalaisille aluksille pl. sotalaivat.

Mutta kyllä Venäjä satavarmasti purkaa koko sopparin lähitulevaisuudessa. Eihän Nato Suomella voi olla mitään asiaa Venäjänmaalle vaikka se on vuokra aluetta onkin. Tällä hetkellähän ihmiset voivat (ilmeisesti?) liikkua täysin vapaasti kanavan vuokra-alueella. Alue on kapeimmillaan 200 metriä ja leveimmillään 2 kilometriä.


Eikä venäjän ole edes tarvinnut sulkea yhtään mitään. Pelkkä pelko alusten jäämisestä jumiin Saimaalle on lopettanut liikenteen tyystin. Sopimuksen purkaminen varmaankin tulee jossain vaiheessa esiin, ensin uhkauksena ja myöhemmin tosiasiallisena. Sen teho vaan jää vajaaksi, kun liikenne on loppunut jo aikaisemmin.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #57 : Toukokuu 25, 2022, 15:04:27 »

En ota mitään kantaa kannavuuteen, mutta halusin vain kommenteissani kertoa sen että kannattavuuslaskelmissa helposti verrataan nykytilanteeseen. Jos uusi reitti syystä tai toisesta olisi houkuttelevampi, saattaisi  kysyntä kasvaa ja kannattavuus parantua. Vesiliikenteellehän on tietysti haitta jäästä mutta kun vääjäämättä ilmastokin lämpenee...
Jotkin varustamot ovat saattaneet välttää nykykanavaa jo ennen viimeaikojen tapahtumia sillä maailmalla on paljon "russofobiaa".
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 840


« Vastaus #58 : Toukokuu 25, 2022, 16:26:02 »

Tämän(kin) kesän hitiksi muodostuu varmasti kanavaristeilyt. Niin kauan kun soppari on voimassa on mahdollista että Suomalainen alus voi kulkea kanavaa pitkin Venäjän rajan yli Nuijamaanjärvelle. Pari kierosta ko. järvellä ja sitten takaisin Lappeenrantaan. Näithän on muutenkin tehty jo vuosikausia. Olisi ainakin ulkomaalaisille hurja kokemus käydä maassa joka on vajoamassa synkkääkin synkempään pimeyteen ja joka tila voi jatkua vuosikymmeniä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2022, 16:36:20 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 840


« Vastaus #59 : Toukokuu 26, 2022, 16:33:25 »

Venäjän puoleisella kanava osuudella voivat (sopimuksen ehtojen mukaan?) käsittääkseni (vaikka Suomi omistaa itse kanavan) liikkua Venäläiset "Saimax" luokan sotalaivat (max. pituus 82.50 m ja leveys 12.60 m) vapaasti?. Eli Venäjä voisi hyvinkin nopeasti ajaa kanavaan mahtuvan sotalaivan Nuijamaanjärvelle Venäjän puolelle mutta metrin päähän maiden rajasta.

Tälle toimenpiteelle Suomalaiset eivät voisi tehdä minkäänlaista vastavetoa, vain hampaiden kiristelyä, kyseessä kun olisi heidän mukaansa vain normi sotaharjoituksesta. Kyseessä voisi olla esim. Tarantul luokan korvetti (pituus 56 m ja leveys 10.5 m). Alusluokassa on aikamoinen aseistus, vaikka sillä on tietenkin tässä tapauksessa lähinnä symbolinen merkitys. Lisää laivasta voi lukea Wiki linkistä.   https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarantul-luokka

Ja vaikka kanava sopimus irtisanotaan niin sama touhu voi jatkua senkin jälkeen. Esteeksi voisi muodostua se että Venäjän puoleisia sulkukammioita kauko-ohjataan Suomen puolelta Mälkiän valvomosta?. No äkkiähän toverit kytkevät piuhat uudelleen ja avot. Ilmakuvasta näkee että alakanavasta tullessa on noin 1 km x 1km alue Venäjän puolella aluksia käännellä. Alukset voivat kulkea edelleen pohjoiseen alle kilometrin päähän Nuijamaan kuntakeskuksesta!!! https://www.google.fi/maps/@60.9491944,28.5704075,5102m/data=!3m1!1e3 


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2022, 18:42:44 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #60 : Toukokuu 26, 2022, 19:52:17 »

^ Vähän epäilen, ettei ryssä aja laivastoaan jumiin järville, mutta mistä sitä koskaan tietää. On keisarillinen laivasto näyttänyt lippuaan Näsijärvelläkin.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 840


« Vastaus #61 : Toukokuu 26, 2022, 20:20:10 »

Eihän vanjan alukset voi jäädä jumiin järvelle, riittää että he saavat oman puuolen sulkukammiot "pelittämään". ja järvessä vettä riittää.
 
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2022, 20:35:53 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #62 : Toukokuu 31, 2022, 15:52:51 »

Taas on uutisten mukaan otettu esiin toiset kavavavaihtoehdot. En ota kantaa kannattavuusasioihin edelleenkään kun en niistä ymmärrä, mutta jos kanava lähtisi Suomen aluevesiltä, voisi asialla olla joitain uusia ulottovuuksia, jopa se että liikennöintiaikaa voitaisiin ehkä pidentää.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 413


« Vastaus #63 : Heinäkuu 03, 2022, 12:51:59 »

Ensimmäinen rahtialus kulkenut Saimaan kanavalla 1-2.7 sitten Ukrainan sodan alkamisen (Toisin sanoen vuoden 2021 sesongin päättymisen).

https://yle.fi/uutiset/3-12519428

Määränpää Joensuu ja rahtina sellu.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #64 : Heinäkuu 06, 2022, 10:31:06 »

Eiköhän Suomi siihenkin varaudu että sieltä tulisi Nuijamaalle jotain aluksia. Kyllä se huomataan jos sulkujen ohjausyhteydet katkeaa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #65 : Heinäkuu 07, 2022, 02:37:26 »

Eiköhän Suomi siihenkin varaudu että sieltä tulisi Nuijamaalle jotain aluksia. Kyllä se huomataan jos sulkujen ohjausyhteydet katkeaa.
En usko, että rissuakaan sumputtaisi kalustoaan pienelle lammelle, vaikka kaikkia järkevän strategian vastaisia asioita tapahtuukin siellä.

Uskoisin kanavaliikenteen pikkuhiljaa elpyvän, mutta laivakalusto tulee olemaan romukuntoista viimeisessä vaiheessa olevaa ennen naulatehtaalle lähtöä. Eli jos laiva jää Saimaalle sumppuun, voidaan se myydä kilohinnalla palasteltavaksi Inkilänniemessä. Jos jää Venäjälle, niin sitten on voivoi ja riski on realisoitunut, mutta menetys on pieni. Eniten pelkään noiden romulaivojen tulossa ympäristövahinkoja Saimaalla.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4507


« Vastaus #66 : Elokuu 22, 2022, 10:49:37 »

"Saimaan kanava hiljeni täysin:normaalisti 1500 alusta vuodessa nyt ei juuri ketään(otsikko Iltalehti)
Tavallisesti rahtialuksia kulkee noin 1000 vuodessa!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #67 : Elokuu 23, 2022, 06:40:29 »

Kanavan liikenteen loppuminen näkyy 7-tiellä. Siellä puutavara-autoja menee liki jonossa Kotka-Haminan satamista Etelä Karjalan tehtaille. Paremmin tuollainen rahti sopisi kiskoille.
tallennettu
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #68 : Elokuu 23, 2022, 13:06:41 »

Kanavan liikenteen loppuminen näkyy 7-tiellä. Siellä puutavara-autoja menee liki jonossa Kotka-Haminan satamista Etelä Karjalan tehtaille. Paremmin tuollainen rahti sopisi kiskoille.

Oisko pulaa kapasiteetista: vaunuista, vetovoimasta ja/tai ratojen välityskyvystä, kuten vaikka Luumäki - Imatra perusparannuksen ja kaksoiraideosuuden rakentamisen kapasiteettivaikutus?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4507


« Vastaus #69 : Elokuu 23, 2022, 19:07:48 »

Muutama viikko sitten Saksan liittokansleri Uniper kauppojen yhteydessä lehtitilaisuudessa totesi"Hiili kulkee sitten kiskoilla" eli noin Saksassa. Itsestään ei tapahdu mitään.

Öljyä ja hiiltä kuljettavat junat tulevat saamaan rataverkolla etuoikeuden muuhun rautatieliikenteeseen nähden.Ainakin Niederrheinin ja ent Itäsaksan alueella.(Welt jaZeit 28.8.22)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2022, 16:27:15 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #70 : Elokuu 23, 2022, 19:53:46 »

Oisko vaan halvempi kuljettaa vielä tuollainen matka kuorma-autoilla..
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #71 : Elokuu 23, 2022, 20:31:06 »

Vai aikaisempi ylimääräinen kalusto ' kierrätetty' Kuusankosken, Stenman tai Teollisuuden romun kautta muiksi hyödykkeiksi? Eikä EU maalaisten yritysten omistamia GOST-standardin muistakaan kalustoa ole tarpeeksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #72 : Elokuu 23, 2022, 21:08:20 »

Kanavan liikenteen loppuminen näkyy 7-tiellä. Siellä puutavara-autoja menee liki jonossa Kotka-Haminan satamista Etelä Karjalan tehtaille. Paremmin tuollainen rahti sopisi kiskoille.

Eikö kyse ole ennemmin itärajan yli tulleen puuvirran loppuminen?

Kaakonkulman tehtaat korvaavat sitä ilmeisen isossa määrin Kotka-Haminaan tulevilla merikuljetuksil.

Valtatiet 6 ja 9 Imatra-Kitee-Värtsilä -välillä ovat rauhoittuneet lähes tyystin venäläisen puutavaran kuljetuksista. Aiemmin siellä tuli aivan jatkuvana virtana raakapuuta ja haketta kuljettaneita puoliperävaunuyhdistelmiä.

Rekkojen määrää nosti vielä omaan luokkaansa se, että kuormat per yhdistelmä olivat niin älyttömän pieniä. Tarvittiin 2,5 venäläistä pölliautoa siihen mitä suomalainen kuljetti yhdessä kuormassa.

Toki myös rautateillä kulki huomattava määrä venäläistä puuta ja nyt sekin on poissa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2519


« Vastaus #73 : Elokuu 23, 2022, 23:00:10 »

Onko uusista tavaravirroista vielä mitään selvää tilastoa tai selvitystä?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #74 : Elokuu 24, 2022, 09:23:56 »

Onko uusista tavaravirroista vielä mitään selvää tilastoa tai selvitystä?

Väyläviraston mukaan itäisen Suomenlahden satamien raakapuun tuonti on kasvanut reilusti. Samoin tieväylien puolella havaittu selvää kasvua rapu-kuljetuksissa kaakonkulman tehtaille.

Siitä en ole kuullut, että onko osa puuvirroista siirtynyt rautateille vai kulkeeko kaikki kumipyörillä.

Vastaavasti vt6:n rapu-kuljetukset ovat pudonneet merkittävästi.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Varustamot alkavat karttamaan Saimaan kanavaa!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina