Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« : Huhtikuu 05, 2022, 13:07:42 » |
|
Oheisissa etukuvissa näkyy Sisun tarjoamien ratatyövaunujen JA-14BM ja JA-14BM/II merkittävin ero. Lopulta VR hankki ainoastaan 20 kpl JA-14BM-tyyppiä.
Niistä kolme meni radanrakennusosastolle 1967 (Tka-Rro 11-13 -> Tka 11-13 ->Tka 11/112/13).
Rataosastolle meni 17 kpl 1967-1968 (Tka-Rto 110-126 -> Tka 110-126; Tka 112 tultua hylätyksi 1988 silloinen Tka 12 sai uuden tunnuksen Tka 112).
Tunnuksella Tka 112 on siten ollut kaksi ratatyövaunua, Sisun alustat 18006 ja 18102.
|
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2022, 16:45:02 » |
|
Sisun ratakuorma-autot ovat aina kiinnostaneet, mutta tietoa niistä on ollut vähän saatavilla. Nämä piirustukset ovat tervetullut lisä tähän aiheeseen. Sattuisiko olemaan piirustuksia myös sivusta tämän aiheen jatkoksi? Myös muut Sisun mallit kiinnostavat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2022, 18:54:42 » |
|
Aika juhlava ohjaamon leveys olisi ollut II-mallissa. Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Näiden tahokuville mittoineen on kysyntää. Myös vaihtotyörata-autojen osalta, jos suinkin arkistosta löytyy.
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2022, 06:57:28 kirjoittanut Kimmo Huhta »
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2022, 08:31:37 » |
|
Nämäkin otsakuvat edustavat aikaa, jolloin piirustukset tehtiin ihmiskäsin tussikynillä (Rotring), mm. numero- ja kirjainmallineita apuna käyttäen. Viimeisteltyjen piirustusten teko oli pääosin naispuolisten piirtäjien työtä.
CAD-aika tuli Sisulle noin vuonna 1980, jolloin rautatie- ja pienoisrautatieharrastajien ja ohjelmistoväen arvostama DI Anteo Alku tuli Sisun suunnitteluun Flemarille, aluksi linja-autojen, sitten suunnittelun CAD-järjestelmän kehittämistehtävään. Hän vei muutoksen erinomaisesti lävitse muutaman seuraavan vuoden aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 07, 2022, 09:40:16 » |
|
Nämä piirrokset ovat suurempia kuin skannerini kuvauspinta, joten joudun skannailemaan pienissä osissa. JA-14BM/II piirroksessa on taite hankalassa kohdin ja minulta jäi yksi ryppy oikaisematta hytin oikessa yläkulmassa. Ainakin kolme kuvaa lisää kummastakin tarvitaan, mikäli koko satsi halutaan näkyviin, tai neljä mikäli piirrosten tekijä ym tietolaatikko halutaan mukaan (Piirt. on RP, Suunn. on BL ja Hyv. on AT).
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 07, 2022, 11:17:02 » |
|
Suunnittelija BL oli kokenut ja ansioitunut (ja sympaattinen) erikoisajoneuvojen pääsuunnittelija, ins. Bertel Lindberg. Hyväksyjä AT oli (tehtävänsä puolesta) Armas Tuominen, piirtämön päällikkö 1946-1971. Kuvien piirtäjä RP jää valitettavasti tuntemattomaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2022, 13:26:23 » |
|
Ratakuorma-auton JA-14BM sivupiirros:
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2022, 14:05:41 » |
|
JA-7BP/II ja JA-15BP.
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2022, 22:52:11 » |
|
Olivatko nuo JA-14BM:t "vasemmalta" ajettavia, käyntisillalta ohjaamoon johtava ovi oikealta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|