Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hillosensalmen Uudelleenavaus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #50 : Toukokuu 25, 2022, 16:10:39 »

Tasavallan presidentti on kiteyttänyt 13.6.2018. Tietysti Telluksella on diktaattoreita ja porukkaa, joilla on muut asiat agendalla. Siitä huolimatta on henkilöitä, jotka yrittävät tehdä oman osuutensa. Omalta osaltani: kotimaanmatkailua junalla, pyörällä, kävellen. Asemalle Espoossa 3 km, Haukivuorella 4,5 km, onnistuu kävellen, pyörällä tai taksilla. Nyt BMW:llä.
Haukivuori ei ole keskipiste, mutta toimisi testipaikkana kuinka asia kehittyisi esim. kahden vuoden aikana. Halukkaita junamatkustajia on. Pitäisi saada mahdollisuus. Luulen, että toisi rahaa operaattorille.

https://www.aalto.fi/fi/uutiset/mita-voin-tehda-ilmaston-hyvaksi
tallennettu
Sami Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #51 : Toukokuu 25, 2022, 20:53:53 »

Tasavallan presidentti on kiteyttänyt 13.6.2018. Tietysti Telluksella on diktaattoreita ja porukkaa, joilla on muut asiat agendalla. Siitä huolimatta on henkilöitä, jotka yrittävät tehdä oman osuutensa. Omalta osaltani: kotimaanmatkailua junalla, pyörällä, kävellen. Asemalle Espoossa 3 km, Haukivuorella 4,5 km, onnistuu kävellen, pyörällä tai taksilla. Nyt BMW:llä.
Haukivuori ei ole keskipiste, mutta toimisi testipaikkana kuinka asia kehittyisi esim. kahden vuoden aikana. Halukkaita junamatkustajia on. Pitäisi saada mahdollisuus. Luulen, että toisi rahaa operaattorille.

https://www.aalto.fi/fi/uutiset/mita-voin-tehda-ilmaston-hyvaksi


Ilmastonmuutoksen vyöryttäminen tiedostavien kuluttajien ratkaistaviksi "talkoiksi" sopii tietysti oikeistolaiselle presidentille. Talkoisiin osallistuminen kun on vapaaehtoista, joten ne sopivat kaikille. Korvaamalla leivonnaiset hedelmillä ei kompensoida sitä, että julkinen sektori tukee työmatkavähennyksellä muuttamista kauemmas työpaikasta, hajauttaa kaupunkiseutuja pysäköintinormeilla, maksaa tukiaisia lentoliikenteeseen ja tukee täydellisen kestämättömiä maatalouden muotoja - listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ei tätä kuluttajia syyllistämällä ratkaista.

Sama mittakaavaongelma tulee näissä maalaisjunissa vastaan. Parin kesäisen automatkan korvaaminen junalla (joka huonosti järjestettynä vieläpä jyrää ympäri maata tyhjänä) on pisara meressä, kun meidän pitäisi tosiasiassa miettiä, miten kannustettaisiin työikäistä palveluammateissa työskentelevää väestöä tekemään päivittäiset matkansa ilman autoja.

Ja jos nyt ryhdytään oman kilven kiillottamiseen ja nimeämään haitallista porukkaa, minulla ei edes ole omaa autoa. Asuinpaikan vastuullisesti valitsemalla saa paljon enemmän aikaan kuin tekemällä vapaa-ajan matkan tai kaksi vuodessa auton sijaan junalla, ja tällöin arjen liikkuminen on päästötöntä ja hiilineutraalia.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2546


« Vastaus #52 : Toukokuu 27, 2022, 17:21:40 »

Haukivuori on siitä poikkeuksellinen paikkakunta, että etenkin kesäisin suurin liikennetarve on kohti kylää eikä kylästä poispäin. Liekö minkään muun aseman välittömässä läheisyydessä niin paljoa kesä/vapaa-ajan asuntoja (5500) kuin Haukivuorella (Mäntyharju saattaa kilpailla, mutta sinne juna toistaiseksi pysähtyy). Haukivuorella taitaa lisäksi olla enemmän kakkosasuntoja kerrostaloissa kuin Mikkelissä. Kaukomatkojen suurin tarve on perjantai-maanantai, mutta lauantaina ja sunnuntaina on vain yksi bussivuoro. Lauantain ainoa bussivuoro on tunnin odotuksen päässä bussi-bussi matkaketjusta kesäisin, eli juuri silloin kun tarve olisi suurin.

Haukivuorelta Mikkeliin suurin tarve on lukiolaisten koulumatkat, kaikkien koululaisten hammashoito sekä eläkeläisten erikoislääkäri- ja pankkiasiamatkat. Muut kuin koulumatkat voitaisiin helpolla keskittää kahteen päivään viikossa.

Haukivuoren Seutu-lehdessä oli tänään kokosivun verran etätyö- ja vapaa-ajan asunnoista kylän keskellä. Ohessa ote artikkelista siltä osin kuin se liittyy suoraan liikenteeseen ja junat mainitaan.


* Keskustie 61 -osa3-HaSe 27.5.2022.jpg (782.59 kilotavua, 1390x665 - tarkasteltu 95 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2546


« Vastaus #53 : Toukokuu 27, 2022, 17:34:18 »

---Kaukomatkojen suurin tarve on perjantai-maanantai, mutta lauantaina ja sunnuntaina on vain yksi bussivuoro. Lauantain ainoa bussivuoro on tunnin odotuksen päässä bussi-bussi matkaketjusta kesäisin, eli juuri silloin kun tarve olisi suurin.
---

Paluumatka on vielä onnettomampi, sunnuntaina Lahteen menevän bussin menettää 10 minuutin takia ja odotusaika on 90 minuuttia. Ei siis ihme, että Suomessa julkisen liikenteen osuus on heikko. ELY-keskus ja Matkahuolto/yksityiset eivät osaa keskustella keskenään.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2022, 18:06:28 kirjoittanut Eljas Pölhö » tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #54 : Toukokuu 27, 2022, 17:50:28 »

Simo Salmisen "Rotestilaulun" alkulauseet sopivat tähänkin touhuun loistavasti!
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #55 : Toukokuu 28, 2022, 07:57:12 »

Simo Salmisen "Rotestilaulun" alkulauseet sopivat tähänkin touhuun loistavasti!

Rotestilaulu ilkkui kaiken maailman valittajille, joilla ei kuitenkaan ole itsellään rakentavaa ratkaisua. Se oli parodia.

Oletan kuitenkin, että sinä et tarkoittanut, että Haukivuoren liikenneyhteyksistä huolestuneille pitäisi samalla tavalla ilkkua.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #56 : Toukokuu 30, 2022, 13:10:41 »


28.7.2014 VR-Yhtymän kaukoliikennejohtaja Liikenne- ja viestintäministerille:
"Aikataulunvaihteeseen 11.8.2014 on aikaa enää alle kaksi viikkoa, eikä aikaa uusien aikataulujen suunnittelulle enää ole."

20.6.2018 VR:n strategisen suunnittelun päällikkö:
”Kyse ei ole säästöistä ja rahasta vaan junien nopeutuksesta."

12.5.2022 IC 70:
- lähti Pieksämäeltä 2 min myöhässä
- saapui Haukivuorelle 3 min etuajassa
- ohitus 41 km/h,
- saapui Mikkelin 5 min etuajassa
Eli Pieksämäki - Mikkeli väli ajettiin 7 min aikataulua nopeammin, vaikka Haukivuori ohitettiin pikajuoksijaa hitaammin.



Haukivuoren Seutu 30.5.2022
Savon radalle uusi pysähdyspaikka: vaikutus aikatauluun onkin vain 0-2 minuuttia

https://haukivuorenseutu.fi/savon-radalle-uusi-pysahdyspaikka-vaikutus-aikatauluun-onkin-vain-0-2-minuuttia/
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #57 : Toukokuu 30, 2022, 13:50:28 »



Tästä on kyllä tullut elämää suurempi asia, ymmärrän kyllä että asia on joillekin tärkeä, mutta ajattelen asiaa siltä kantilta, että VR ei tule koskaan avaamaan asemaa enää uudelleen. Koska silloin myönnettäisiin asiassa tapahtunut virhearvio. Asiahan voisi järjestyä siten että Mikkelin kaupunki tai Liikenneminesteriö kustantaa homman. Silloinhan VR "säilyttäisi kasvonsa", eli avot jos löytyy maksaja, niin mikä ettei. Muuten asian tiimoilta voisi vain "niellä katkeran kalkin".

Tehtiinkö ennen liikennepaikan sulkemista matkustaja määrien laskentaa. Per vuosi/kuukausi/päivä/ jaettuna pävittäisille junavuoroille (kumpaankin suuntaan ja kyytiin nousseet/poistuneet)?.
Jos tehtiin, niin mikä oli tulos?.

Tässähän on kysymys vähän samasta kuin on kyläkauppojen kohdalla, kun kauppaa ollaan sulkemassa, niin nousee kauhea poru, ja kaikki kylän asukkaat lupaavat käyttää kaupan palveluita tulevaisuudessa. Se kuitenkin unohtuu aika nopeasti, ja aletaan ajamaan taas autolla lähikaupungin Prismaan. Yhdessä haastattelussa rouva sanoi osuvasti ”onhan tämä kauppa tässä ihan hyvä varoiksi”.
Saattaa olla myös että ollaan kateellisia kauppiaalle ”että se tekee suurta tiliä kun sillä on niin kovat hinnat”. Näinhän on satavarmasti, kun niin pienillä volumeilla pelataan. Kaljakin on aika kallista, mutta siinä on se hyvä puoli, että sitä voi käydä ostamassa kaupan takaovelta vuorokauden ajasta riippumatta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2022, 14:55:26 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #58 : Kesäkuu 01, 2022, 13:50:23 »

Matkustajamääristä on hieman tietoa allekirjoittaneen "Toukokuu 22, 2022, 06:59:02" -kommentissa. En tiedä kuinka laskettu. Esim. Haukivuorelle matkustavat ostivat tarjouslippuja Haukivuoren ohi, koska sai halvemmalla. Vrt. liitteiden hintoja. Hinnoittelu on yksi tapa ohjata asioita. Allekirjoittanut pääsee vielä kummassakin päässä asemalta loppumatkan kävellen perille. Elämää suuremmaksi asiaksi muodostuu se, kuinka ihmiskunta toimii haasteiden kanssa, helpoin tapa ehkä on vaikuttaa itseensä.


* Lippu_20140628.jpg (72.75 kilotavua, 717x610 - tarkasteltu 122 kertaa.)

* Lippu_20220601.jpg (82.4 kilotavua, 646x597 - tarkasteltu 130 kertaa.)

* 20140713.jpg (388.88 kilotavua, 1024x683 - tarkasteltu 115 kertaa.)
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #59 : Kesäkuu 01, 2022, 14:39:46 »

Jouni Halisen kyläkauppavertauksessa lienee jonkin verran perää myös juna- ja linja-autoliikenteen osalta.
Tuskin kyllä nykyään  harva vielä toimiva kyläkauppa uskaltaa myydä olutta luivallisen ajan ulkopuolella, mutta aikoinaan (Muistini ulottuu 1950-luvulle) kyläkaupat palvelivat ympäri vuorokauden. Olut oli tietenkin vain sitä ykköstä jos ei ollut varsinaisesta viinatrokarista kyse.
tallennettu
Sami Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #60 : Kesäkuu 02, 2022, 16:16:38 »

Matkustajamääristä on hieman tietoa allekirjoittaneen "Toukokuu 22, 2022, 06:59:02" -kommentissa. En tiedä kuinka laskettu. Esim. Haukivuorelle matkustavat ostivat tarjouslippuja Haukivuoren ohi, koska sai halvemmalla. Vrt. liitteiden hintoja. Hinnoittelu on yksi tapa ohjata asioita. Allekirjoittanut pääsee vielä kummassakin päässä asemalta loppumatkan kävellen perille. Elämää suuremmaksi asiaksi muodostuu se, kuinka ihmiskunta toimii haasteiden kanssa, helpoin tapa ehkä on vaikuttaa itseensä.

Liitteestä tosiaan selviää, että premium-palvelusta pitää maksaa premium-hinta. Jos ei ole varaa matkustaa pk-seudulta Haukivuorelle 56 eurolla, pitää tyytyä halpisvaihtoehtoon eli Tampereeseen 7 eurolla.

Oikeastaan tilastoissa ja analyyseissä voitaisiin jatkossa käyttää Haukivuoren matkustajamääriksi Tampereen matkustajamääriä. Oletettavasti kaikki Tampereelle matkustavat olisivat mieluummin menneet Haukivuorelle. Tällaisen tilaston varmaan Ahtiainenkin hyväksyisi, kun tähän asti kaikki muut on olleet eri tavoin väärin tuotettuja.

Vakavammin: kyllä tämä vorgin lukeminen vituttaa kun edellisen 8 vuoden ajan asia kuin asia on voitu vääntää jotenkin liittyväksi Haukivuoreen.
tallennettu
Sami Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #61 : Kesäkuu 02, 2022, 16:20:43 »

Tässähän on kysymys vähän samasta kuin on kyläkauppojen kohdalla, kun kauppaa ollaan sulkemassa, niin nousee kauhea poru, ja kaikki kylän asukkaat lupaavat käyttää kaupan palveluita tulevaisuudessa. Se kuitenkin unohtuu aika nopeasti, ja aletaan ajamaan taas autolla lähikaupungin Prismaan. Yhdessä haastattelussa rouva sanoi osuvasti ”onhan tämä kauppa tässä ihan hyvä varoiksi”.

Nimenomaan. Kaljavertaus ei ehkä ole kovin osuva.

Junapysähdyksiä on helppo vaatia kyläyhdistyksen itkuringissä. Se ei maksa mitään ja saa ilmaista makkaraa. Sitten taas jos junalla oikeasti haluaisi matkustaa, pitäisi huomioida kaikenlaisia yksityiskohtia, kuten aikataulut ja jatkoyhteydet asemilta, mitä makkara huulessa ei tarvitse miettiä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2546


« Vastaus #62 : Kesäkuu 02, 2022, 17:03:45 »

....
Liitteestä tosiaan selviää, että premium-palvelusta pitää maksaa premium-hinta. Jos ei ole varaa matkustaa pk-seudulta Haukivuorelle 56 eurolla, pitää tyytyä halpisvaihtoehtoon eli Tampereeseen 7 eurolla.
.....
Vakavammin: kyllä tämä vorgin lukeminen vituttaa kun edellisen 8 vuoden ajan asia kuin asia on voitu vääntää jotenkin liittyväksi Haukivuoreen.

Meniköhän Jukan pointti vähän ohi silmien? Miksi ostaa kallis Helsinki-Haukivuori-lippu, jos tarjolla oli edullisempi Helsinki-Kuopio-lippu?

Noloa aina joutua vertaamaan Ruotsiin. Siellä kun SJ teki tarjouksen Tukholma-Malmö-lipusta, niin mikä tahansa lyhyempi matka samalla rataosalla maksoi enintään tarjoushinnan verran. Se oli lippujärjestelmän ominaisuus.

Etuja oli kolme:
1) asiakkaat kokivat järjestelmän oikeudenmukaiseksi
2) Norrköping-Nässjö lipun tarvinnut asiakas ei varannut paikkaa koko matkalta Tukholma-Malmö, vaan ainoastaan tarvitsemaltaan väliltä. SJ pystyi myymään saman istuinpaikan joillekin toisille myös väleille Tukholma-Norrköping ja Nässjö-Malmö.
3) Tilastointi eri väliasemien käytöstä juna- ja päiväkohtaisesti perustui todellisuuteen eikä mielikuvitukseen tai sinisen todistamiseksi punaiseksi.

Selvä win-win tilanne Ruotsissa. Tämä ei ollut Suomessa ainoastaan Haukivuoren kärsimä vääryys.

"Vakavammin"-kohtaan yhtä häijy huomio:
Olisikohan koko nykyistä vorgia ilman Haukivuorta? Resiinalehden perustaja ja kolme päätoimittajaa sen historiassa on ollut haukivuorelaisia. Aika hyvä satsaus pieneltä paikkakunnalta. Yrittäkää vain kestää siellä muualla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #63 : Kesäkuu 02, 2022, 17:26:59 »

Meniköhän Jukan pointti vähän ohi silmien? Miksi ostaa kallis Helsinki-Haukivuori-lippu, jos tarjolla oli edullisempi Helsinki-Kuopio-lippu?

Noloa aina joutua vertaamaan Ruotsiin. Siellä kun SJ teki tarjouksen Tukholma-Malmö-lipusta, niin mikä tahansa lyhyempi matka samalla rataosalla maksoi enintään tarjoushinnan verran. Se oli lippujärjestelmän ominaisuus.

Näinhän tuon pitäisikin mennä asiakkaan näkökulmasta. Jos näin ei ole vaan tarjotaan yksittäistä yhteyttä halvalla, ohjaa se saman reitin muita asiakkaita hankkimaan niitä tarjouslippuja, joita käytetään nousemalla kyytiin tai jäämällä pois vähän aiemmin. Siten yksittäinen tarjous synnyttää tietynlaisen tilastoharhan, jonka jälkeen luvuilla on aika vaikeaa perustella mitään. Tavallaan näin junayhtiökin jää tässä huonoon valoon.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #64 : Kesäkuu 03, 2022, 00:41:48 »

Näemmä tämä ketju on muuttunut riidaksi Haukivuoresta Epävarma
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #65 : Kesäkuu 03, 2022, 08:10:19 »

....
Liitteestä tosiaan selviää, että premium-palvelusta pitää maksaa premium-hinta. Jos ei ole varaa matkustaa pk-seudulta Haukivuorelle 56 eurolla, pitää tyytyä halpisvaihtoehtoon eli Tampereeseen 7 eurolla.
.....
Vakavammin: kyllä tämä vorgin lukeminen vituttaa kun edellisen 8 vuoden ajan asia kuin asia on voitu vääntää jotenkin liittyväksi Haukivuoreen.
Meniköhän Jukan pointti vähän ohi silmien? Miksi ostaa kallis Helsinki-Haukivuori-lippu, jos tarjolla oli edullisempi Helsinki-Kuopio-lippu?

Noloa aina joutua vertaamaan Ruotsiin. Siellä kun SJ teki tarjouksen Tukholma-Malmö-lipusta, niin mikä tahansa lyhyempi matka samalla rataosalla maksoi enintään tarjoushinnan verran. Se oli lippujärjestelmän ominaisuus.

Etuja oli kolme:
1) asiakkaat kokivat järjestelmän oikeudenmukaiseksi
2) Norrköping-Nässjö lipun tarvinnut asiakas ei varannut paikkaa koko matkalta Tukholma-Malmö, vaan ainoastaan tarvitsemaltaan väliltä. SJ pystyi myymään saman istuinpaikan joillekin toisille myös väleille Tukholma-Norrköping ja Nässjö-Malmö.
3) Tilastointi eri väliasemien käytöstä juna- ja päiväkohtaisesti perustui todellisuuteen eikä mielikuvitukseen tai sinisen todistamiseksi punaiseksi.

Selvä win-win tilanne Ruotsissa. Tämä ei ollut Suomessa ainoastaan Haukivuoren kärsimä vääryys.
Eljas avaa asian tässä mielestäni erinomaisesti. Tarjouslippujen epäkohdat eivät koskeneet vain Haukivuorta, vaan yhtä lailla mitä tahansa muutakin pientä asemaa samalla radalla. Yhtä lailla mäntyharjulaista tai suonenjokista ottaa pannuun, jos lipunmyyntijärjestelmä antaa listahinnaksi Mäntyharjuun tai Suonenjoelle kalliimman hinnan kuin tarjouslippu Helsinki-Kuopio. Kiinnitin itsekin tuolloin huomiota siihen, ettei tarjouslippuja ollut käytännössä koskaan pienille asemille, mutta olisi hyvin voitu toimia kuten Ruotsissa, jolloin matkustustilastot olisivat pysyneet luotettavina.

Nyt voi vain arvailla, että oletettavasti moni nokkela keksi ostaa tarjouslipun Helsingistä Kuopioon ja jäädä pois jo Mäntyharjussa, Mikkelissä, Haukivuorella, Pieksämäellä tai Suonenjoella. Sama toimi toki myös toiseen suuntaan. Liikennöitsijä voi sitten uutisoinnissaan korostaa, kuinka matkustus Helsingin ja Kuopion välillä on kasvanut isoilla prosenteilla.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 415


« Vastaus #66 : Kesäkuu 21, 2022, 15:02:48 »

"Paikallisen liikennöitsijän kanssa on tehty sopimus jatkoyhteyden varmistamiseksi Hillosensalmen junaseisakkeelta Repovedelle ja takaisin junaseisakkeelle. Jatkoyhteys on ensi viikon maanantaista lähtien käytössä joka päivä Hillosensalmen junakokeilun loppuun saakka eli 27.6.−14.8.2022.
...
...Kyyti maksaa asiakkaille 3,5 euroa per suunta, eikä sitä tarvitse varata etukäteen..."

https://www.kouvola.fi/ajankohtaiset/hillosensalmelta-paasee-pikkubussilla-repovedelle-27-6-alkaen/

tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Hillosensalmen Uudelleenavaus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina