Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Matkustajajuna suistunut eteläisessä Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« : Kesäkuu 03, 2022, 14:29:27 »

MTV:n uutiset kerovat paikallisjunan suistuneen eteläisessä Saksassa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kolme-kuollut-ja-useita-loukkaantunut-junaturmassa-saksassa/8444168

Kolme henkilöä on kuollut ja useitaon loukkaantunut Baijerissa, Garmisch-Partenkirchenin lähellä (Garmisch Partenkirchen - Farchant) tapahtuneessa taajamajunan (RB 59458 Garmisch-Partenkirchen - München Hbf) raiteiltaasuistumisessa. Onnettomuudessa on vaunuja kaatunut, ja osa valunut pengertä alas.

Kuvia onnettomuudesta löytyy esim. https://m.bild.de/regional/muenchen/muenchen-aktuell/waggons-umgekippt-person-eingeklemmt-regionalzug-bei-garmisch-entgleist-80295108.bildMobile.html###wt_ref=https:/m.bild.de/&wt_t=1654255288799

Viimeisimpien tietojen mukaan loukkaantuneita on 60, joista 16 vaikeasti loukkaantunutta



« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2022, 15:25:40 kirjoittanut Teppo Niemi » tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2022, 19:05:00 »

Nyt Saksan uutisissa puhutaan neljästä kuolleesta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #2 : Kesäkuu 04, 2022, 15:59:29 »

Olisikohan hellekäyrä voinut aiheuttaa suistuumisen?
tallennettu
Sara Turunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2022, 17:45:29 »

Olisikohan hellekäyrä voinut aiheuttaa suistuumisen?
Yhdessä kuvassa ainakin näkyy radassa/kiskoissa aika jyrkät "mutkat". Ne voisi viitata hellekäyrään? Tai sitten ne on tullut suistumisen seurauksena mutta vähän epäilyttää kun kyseessä henkilöjuna niin tulisiko tuollaisia vääntymisiä kiskoihin?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #4 : Kesäkuu 05, 2022, 20:13:21 »

Kuolonuhrien määrä on raivaustöiden edetessä noussut vielä yhdellä, ollen nyt 5.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2022, 20:37:02 »

Baijerin radion saamien tietojen mukaan onnettomuutta tutkittaessa on havaittu betonisten ratapölkkyjen vaakasuuntaisesta murtumisesta johtunutta kiskon siirtymää; osan pölkyistä todetaan olleen vioittuneita jo ennen onnettomuutta. Radasta vastaava DB Netz ei ota kantaa epäilyihin, joiden mukaan vialliset pölkyt olivat vähintään osasyynä onnettomuuteen.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2022, 23:20:34 »

Vaikka lopullinen onnettomuustutkimusraportti ei ole valmistunut, saman mallin ratapölkkyjä vaihdetaan monessa paikassa yhteensä noin 200.000 kappaletta. (Paljokohan se olisi kilometreinä?) Pääosa pyritään saamaan valmiiksi vielä tämän vuoden aikana, mutta osaa siirtynee ensi vuoden puolelle. Kunnes vaihdot on tehty, kyseisillä rataosuuksilla on nopeusrajoitus.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2614


« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2022, 10:00:54 »

ratapölkkyjä vaihdetaan monessa paikassa yhteensä noin 200.000 kappaletta. (Paljokohan se olisi kilometreinä?)

Jos yhdellä metrillä on noin kolme pölkkyä, se tekee noin 66 666 m.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2022, 10:29:33 »

ratapölkkyjä vaihdetaan monessa paikassa yhteensä noin 200.000 kappaletta. (Paljokohan se olisi kilometreinä?)

Jos yhdellä metrillä on noin kolme pölkkyä, se tekee noin 66 666 m.
Johan DB Netz käyttää todella theää ratapölkkyjakoa, tuohan merkitsisi noin 3000 pölkkyä /km. Onko sinulla mitään dokumenttia, josta DB Nezin hallinoimalla rataverkolla käytetyt ratapölkkyjaot selviävät.

Jos oletataisiin että nuo jaot vastaisivat Suomessa valtion rataverkolla käytettyjä rarapölkkyjakoja, jotka löytyvät RATO osa 11 Radan päällysrakenne (https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2021-29_rato11_web.pdf) kohdasta 11.4.4 Ratapölkkyjako.
Sen mukaan jatkuvakiskoisessa 54E1 ja 60E1 raiteessa, betoniratapölkyjä käytettäessä määrä olisi vain 1640 kpl/km.

Tämä tekisi kaikkien pökyyjen vaihdolla non 122 km.

tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2022, 11:46:01 »

Saksan rautatieyhtiö (DB) sanoo saavansa päätökseen noin 200 000 tietyntyyppisen ja tietyn valmistajan ratapölkkyjen ennaltaehkäisevän tarkastuksen ja testauksen elokuun loppuun mennessä ja odottaa useimpien ratojen avautuvan uudelleen liikenteelle vuoden loppuun mennessä.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2022, 17:47:09 »

En ole lukenut mitään siitä, vaihdetaanko tietyillä rataosuuksilla kaikki ratapölkyt vai tarkistetaan niiden kuntoa yksilöllisesti ja vaihdetaan vain ne, joissa on tietty valmistusvika havaittavissa. Kun ilmoitetaan kappalemääriä se saattaa olla se jälkimmäinen vaihtoehto. Sitten kilometrejä, jossa pitää rajoittaa nopeutta ja sitten tehdä töitä olisi paljonkin enemmän. Voi tietysti olla näinkin, että 200.000 kuulosti lehdistöihmisille (DB:n lehdistöosaston mukaan lukien) vain paremmalta, kun pitää viestittää, että myöhästymisiä tulee taas paljon.
tallennettu
Elmeri Lehtovirta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 62


« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2022, 18:12:44 »

Kysyin yhdeltä saksalaiselta ratatyöntekijältä tuosta pölkkyjen välistä ja ne on joka 60cm.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #12 : Elokuu 27, 2022, 01:23:41 »

Katsoin verkosta, 600 mm mainitaan tosiaan useimmiten uusille ensimmäisen asteen (Ordnung) radoille. 50-lukuun asti se oli 650 mm, mutta ei kai niitä ole enää (paljon) jäljellä?

Toisen asteen radoille se olisi 670 mm ja kolmannen asteen radoille 800 mm. En kuitenkaan löydä ainakaan nopeasti, ovatko ne asteet nykyisin enää käytössä.

600 mm tarkoittaisi 1667 ratapölkkyä kilometriä kohti, aika lähellä siitä, mitä Teppo mainitsi suomalaisen määräyksen mukaan.

Yhtäjaksoisesti 200.000 kpl olisi 120 km. Mutta Wikipedia mainitsee, että olisi 19 elokuuhun asti löydetty jo 165 paikkaa. Se viittaa enemmän siihen, ettei vaihdeta kokonaisia rataosuuksia, mutta etsitään rikkinäisiä pölkkyjä.

Ja kun luen erilaisia artikkeleita vielä kerran, se näyttää siltä, että 200.000 kpl tarkistetaan. Kuinka paljon vaihdetaan, sitä itse asiassa en ole löytänyt.

Siis 120 km:n tarkistus ei enää kuulosta ihan niin mahdottomalta. En tietysti tiedä, onnistuuko se radantarkistusvaunulla ajaen vai onko se käsityö. Ilmeisesti nyt on jo löydetty 165 vikapaikkaa. Keskimäärin alle kilometri paikasta toiseen jos minun laskelma on oikein. Mutta onko se pari rikkinäistä kerrallaan vai heti monta sataa lähellä toisiaan, siitä en ole löytänyt tietoa. Jos tämä oli se syy Burgrainiin onnettomuuteen, tuskin vain pari oli siinä paikassa rikki.


 
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Matkustajajuna suistunut eteläisessä Saksassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina