Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sellit kiskojen päällä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« : Kesäkuu 19, 2022, 21:08:51 »

Tuhannet vangit kulkevat vielä tänäkin päivänä raiteita pitkin. Iltalehden toimittaja kävi tutustumassa kiskojen erikoisuuteen, vankivaunuun.

Vaunu kulkee Oulusta Helsinkiin niin sanottua Savon rataa pitkin. Vuoroja on kaksi viikossa molempiin suuntiin. Parhaimpina vuosina ”matkustajia” on ollut 6000 kpl (noin 28 per vuoro), tänä vuonna noin 3000 (14 per vuoro).

Muistan lukeneeni jostain (täältä tai jostain muualta?), että VR veloittaa vankivaunun kuljettamisesta ao. välillä saman hinnan kuin normilippu maksaa kerrottuna vaunun matkustajamäärällä. Eli jos normi matkustajavaunussa on noin 60 jakkaraa?, niin veloitus on 60x55 euroa (hinta poimittu VR:n verkkokaupasta) eli noin 3300 euroa, joka tekee 28 ketaleen mukaan noin 117 euroa per ketale 14:ta konnan mukaan veloitus on noin 235 euroa per konna. On varmaan ihan hyvää pisnestä VR:le kun saa aina veloittaa täydestä vaunusta, eikä ao. kuljetus rasita VR:n junahenkilökuntaa pätkääkään. Luvut ovat suuntaan antavia.

”Lastataanko” Sörkan konnat junaan/junasta Steissillä vai Ilmalassa? ja Vantaan vankilan asukit Tikkurilassa? Jutussa on videokuvaa ja muutama valokuva vaunun sisältä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/142c300e-32cc-46c9-808b-43f44ae38855  


Vankien junamatkustamiseen merkittäviä parannuksia: tarjolle lämpimät ruoat ja pullovettä, selleihin uudet patjat. Oikeusasiamiehen moitteet ovat johtaneet lukuisiin uudistuksiin VR:n ylläpitämissä vankivaunuissa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4dddc56c-05b3-46b6-9326-5934e6227a65   



« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2022, 21:57:24 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2022, 22:03:57 »

-- On varmaan ihan hyvää pisnestä VR:le --

En nyt tiedä, kyseinen vaunu kun hidastaa junien 65 ja 70 ajoaikaa ja etenkin Kouvolan kääntöaikaa rutkasti.


”Lastataanko” Sörkan konnat junaan/junasta Steissillä vai Ilmalassa?

Ilmalan ratapihalla.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2022, 22:19:15 »


Tällainen video vielä löytyi aiheesta  https://areena.yle.fi/1-1414632 
tallennettu

Skiffari 40
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2022, 22:45:10 »

Tarkkojakin lukuja "pisneksestä" löytyy melko helposti tutkimalla Valtion hankintoja vaikkapa tutkihankintoja.fi-sivuston kautta. Esimerkiksi vuoden 2021 tietoja löytyy linkistä: https://tutkihankintoja.fi/hankintayksikot/Rikosseuraamuslaitos?endDate=31.12.2021&startDate=01.01.2021&v=v%3DVR-Yhtym%25C3%25A4%2520Oyj&lang=fi

Hallinnolliset palvelut 475 525 €
Matkustus- ja kuljetuspalvelut 13 349 € (varmaan henkilöstön matkoja?)

Juliaa tutkimalla vuoden 2021 historiasta löytyy tietoa, että Nom-vaunuja on ollut 182 kertaa Helsinki-Kajaani-Oulu reitin IC-junissa.

Jakamalla "hallinnolliset palvelut" matkojen määrällä saadaan vaunulle matkakohtainen kustannus noin 2612,77 €.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2022, 17:11:05 »

-- On varmaan ihan hyvää pisnestä VR:le --

En nyt tiedä, kyseinen vaunu kun hidastaa junien 65 ja 70 ajoaikaa ja etenkin Kouvolan kääntöaikaa rutkasti.

Millä tarkoitat hidastamisella 65 ja 70:n kohdalla? Nom:iin nykyään harvemmin matkustajia lastataan tai otetaan pois Kouvolassa IC70:n kohdalla. IC65:n tapauksessa, matkustajia on ollut aikaisemmin jonkin verran, muttei enää.

Vaihtoaika voisi olla lyhyempikin Kouvolassa kummassakin tapauksessa, koska veturin pois ottaminen ja uuden kytkeminen ei vie kuin n. 5-8 min. ja vaihtoajassa olen huomioinut, hyvin useasti vielä jarrupaineen säätäminen/vapattaminen, joka lisää lähtöaikaa, kun sitä ei tehdä suoraan veturin vaihdon yhteydessä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2022, 17:47:17 »

Millä tarkoitat hidastamisella 65 ja 70:n kohdalla?

Nom:n (mahdollinen) mukanaolo aiheuttaa sen, että aikataulu pitää suunnitella 160 km/h maksiminopeuden mukaan. Nykyaikaiset intercitymme kun kulkevat normaalisti 200 km/h.


Vaihtoaika voisi olla lyhyempikin Kouvolassa kummassakin tapauksessa, koska veturin pois ottaminen ja uuden kytkeminen ei vie kuin n. 5-8 min.

Vie se kauemmin, ja etenkin talvikelillä voi hommassa kestää kauankin, ja siihen on tervettä varata aikaa. Lisäksi jarruille tulee tehdä osittainen testaus riippumatta vaihtuuko veturi, sillä niiden ohjaus vaihtuu. Edo-kokoonpanossa se toki kestää lyhyemmän aikaa, sillä se voidaan tehdä diagnostiikkajärjestelmän avulla, kun taas Nom-vaunun ollessa mukana se tehdään konduktöörin kanssa ns. manuaalisesti.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2022, 19:23:29 »

Se mikä tässä Iltalehden  artikkelissa ihmetytti oli se että ei tiedetä etukäteen montako vankia on tulossa kyytiin minäkin päivänä ja että vaunussa on joskus ylibuukkausta. Kuvittelisi että Rikosseuraamusvirasto voisi ylläpitää jotain
 varausjärejstelmää eikä vain jotain "tukkimiehen kirjanpitoa". 

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #7 : Kesäkuu 20, 2022, 21:01:16 »

Se mikä tässä Iltalehden  artikkelissa ihmetytti oli se että ei tiedetä etukäteen montako vankia on tulossa kyytiin minäkin päivänä ja että vaunussa on joskus ylibuukkausta. Kuvittelisi että Rikosseuraamusvirasto voisi ylläpitää jotain varausjärejstelmää eikä vain jotain "tukkimiehen kirjanpitoa". 

Tuota minäkin ihmettelin, että tosiaanko on ihan sattumasta kiinni, että montako matkustajaa poliisi, tulli, rajavartiolaitos tai Risen oma väki sattuu asemalaiturille tuomaan?

Entä jos matkustajan on määrä jäädä vaikkapa Sukevalla pois, niin onko siellä aina vankiauto odottamassa, että josko Nom:ista satutaan joku venkula pudottamaan laiturille?

Ei kai se nyt noin voi mennä? Varma en kyllä uskalla olla..
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2022, 10:21:52 »

Tämä virasto laittoi 40 miljoonaa euroa rahaa uuteen tietojärjestelmään, budjetti oli alunalkaen 10 miljoonaa. Lopputuloksena koko homma on täysi susi. Vankien tulemisia ja menemisiä seurataan nyt ihan kynä ja ruutupaperi systeemillä. Nyt on käynyt jo useasti niin, että sekin systeemi on pettänyt ja vankiparka on istunut linnassa "yliaikaa". Jos näin käy, niin valtio joutuu maksamaan hänelle ns. koppikorvausta x euroa jokaiselta päivältä.

Tossa 2012 videossa mainitaan että vuonna 2015 päätetään siitä että siirretäänkö koko vankikuljetus kumipyörille, näin ei sitten tehty. Jonkun korivalmistajan sivuilla oli ihan havainnekuvia vankibussista, siinäkin oli x määrä lukittavia koppeja. Luulisi että "ovelta ovelle" systeemi olisi kustannustehokkaampi, junasysteemissä kun on mukana 3 eri työryhmää (per nouto/palaustus) 2x auto+ juna. Jenkeissähän tämäkin hoidetaan suuren maailman tyyliin lentokoneella.   
tallennettu

Skiffari 40
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2022, 11:43:33 »

Tämä virasto laittoi 40 miljoonaa euroa rahaa uuteen tietojärjestelmään, budjetti oli alunalkaen 10 miljoonaa. Lopputuloksena koko homma on täysi susi. Vankien tulemisia ja menemisiä seurataan nyt ihan kynä ja ruutupaperi systeemillä. Nyt on käynyt jo useasti niin, että sekin systeemi on pettänyt ja vankiparka on istunut linnassa "yliaikaa". Jos näin käy, niin valtio joutuu maksamaan hänelle ns. koppikorvausta x euroa jokaiselta päivältä.

Tossa 2012 videossa mainitaan että vuonna 2015 päätetään siitä että siirretäänkö koko vankikuljetus kumipyörille, näin ei sitten tehty. Jonkun korivalmistajan sivuilla oli ihan havainnekuvia vankibussista, siinäkin oli x määrä lukittavia koppeja. Luulisi että "ovelta ovelle" systeemi olisi kustannustehokkaampi, junasysteemissä kun on mukana 3 eri työryhmää (per nouto/palaustus) 2x auto+ juna. Jenkeissähän tämäkin hoidetaan suuren maailman tyyliin lentokoneella.   

Joo ja (ainakin elokuvissa) koneita joissa kuljetetaan vankeja on sitten kaapattu jotta he pääsisivät karkuun.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #10 : Kesäkuu 21, 2022, 13:12:47 »

Tossa 2012 videossa mainitaan että vuonna 2015 päätetään siitä että siirretäänkö koko vankikuljetus kumipyörille, näin ei sitten tehty. Jonkun korivalmistajan sivuilla oli ihan havainnekuvia vankibussista, siinäkin oli x määrä lukittavia koppeja.

Made in Kouvola vankibusseja: https://www.kiitokori.fi/

En tiedä onko Suomessa tuollaisia, mutta ainakin tavallisilla penkeillä varustetuilla busseilla vankeja kuskataan täälläkin. Väliseinä ohjaamon ja sikaosaston välillä.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #11 : Kesäkuu 21, 2022, 15:06:06 »

Eduskunnan oikeusasiamiehen raportti (2018) vankivaunujen havaituista puutteista. Tulokset johtivat sitten muutoksiin joista Iltalehti sitten uutisoi (linkki ylempänä)
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/2648/2018   
tallennettu

Skiffari 40
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sellit kiskojen päällä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina