Torpedoventtiilin patentoi silloinen brittiläinen rautatiekomponenttien valmistaja Laycock (Laycock Roof Ventilator, Laycock Sheffield Torpedo Patent Ventilator, kts :
https://wm.artfoxlive.com/product/7964694.html ).
Kuten viitteen valokuvasta ilmenee, oli alkuperäisversio valettu. Suomalaiset muunnokset on taivuteltu ja koottu teräslevyosista.
SVR 1862-1912 II s. 458-460 mukaan torpedoventtiilit on otettu täällä käyttöön v. 1897 ja ne saavuttivat hallitsevan aseman.
Kirjassa näytetään myös amerikkalais-ruotsalainen kattoventtiili. Se on asennettu lähemmäs katon reunaa.
Ainakin jossain 60/70 -lukujen kylmä/kuumavaunuissa käytettiin Savonius-roottoria.
Vanhoja kamiinan kattoräppänöitä esiintyy kirjan sivuilla 448-451. Umpitavaravaunujen kamiinaräppänä on kai normaalisti ollut yksinkertaisempi.