Mutta kun olen entisessä analyytikon työssäni oppinut varmistamaan mieluummin kuin luulemaan, haluaisin omin silmin nähdä, että vaunu tosiaan on pystylaudoitettu.
Tarkasta tiedosta ei ole mitään haittaa. Sen löytäminen vaan ei aina ole mahdollista etenkään valokuvien muodossa. Taulukko- tai tekstimuotoisesta tiedosta tosin voi saada tukea olettamuksille. Joskus on tyydyttävä siihen niukkuuteen, jota on tarjolla ja yritettävä päätellä loput, mikäli tavoitteena on muodostaa edes jonkinlainen kuva asiasta. Epävarmuuksia toki jää, mutta ehkä tulevat polvet ja uudet arkistolöydökset vahvistavat, kumoavat tai korjaavat jo tehtyjä olettamuksia.
Rautatiehallinnnossa viisi vuotta näyttää olevan jonkinlainen "perusaikayksikkö". Esimerkiksi ministeriön antaman päätöksen kulku rautatiehallituksen kautta koneosastolle saattoi kestää kolme vuotta. Tästä on vielä matkaa siihen ennen kuin vaunukorjaamot ja konepajat pääsevät toteuttamaan tehtyä päätöstä. Sitä paitsi muutokset näyttävät toteutuvan liikkuvaan kalustoon lähinnä luonnollisen korjauskierron puitteissa. Radanvarren tarkkailijalle päätösten vaikutus näkyy siis melkoisella viiveellä.