RGZ
Yksityisten rautatieyhtiöiden pitkänmatkan matkustajajunaliikenne kalustoineen ja raiteenkäyttöoikeuksineen siirrettiin 1971 valtiolliselle Amtrakille. Denver & Rio Grande Western Railroad (D&RGW) ei kuitenkaan lähtenyt mukaan, vaan asetti Moffatin tunnelin kautta Denveristä Salt Lake Cityyn liikenteeseen oman junansa Rio Grande Zephyrin. Yhtiö näki tässä businessmahdollisuuden, sillä reitti on luonnonkaunis ja turistien suosiossa. Chicagon – San Franciscon välinen California Zephyrkin oli samasta syystä käyttänyt reittiä ja joutui nyt reitittämään sen uudelleen Denverin länsipuolella Cheyennen ja Ogdenin kautta. Sekaannusten välttämiseksi nimikin muutettiin San Francisco Zephyriksi. Näin jatkui vuoteen 1983 saakka. D&RGW luopui tällöin omasta junastaan, vuokrasi raiteenkäyttöoikeuden Amtrakille ja California Zephyr palasi reitille perinteellisellä nimellään.
RGZ:n lähtöaika oli aamulla niin, että perille ehditiin noin 900 km matkanteon jälkeen vielä päivänvalossa. Lähtöpäivät Denveristä olivat ma, to ja la ja Salt Lake Citystä ti, pe ja su. Keskiviikon juna seisoi Denverissä. Kuvasin junaa Rollinsvillen ja Moffatin tunnelin välillä. Maaliskuun 1981 otoksessa kokoonpano on F9A + junanlämmitysvaunu + F9B + F9B + matkatavaravaunu + ruostumattoman teräksen harmaat matkustajavaunut osa yläkerran näköalakupoleineen.
https://www.dropbox.com/s/w9ambjd06mlqd7y/rgz%20talvi.mp4?dl=0.
Myöhemmin toukokuussa junanlämmitysvaunua ei enää ole.
https://www.dropbox.com/s/hpb8x5zxgzqjhkz/rgz%20kev%C3%A4t.mp4?dl=0 F9-veturin moottoriteho on 1750 hv., eli ABB-yhdistelmällä yhteensä 5250 hv.