D&RGW:n aikoinaan laajasta kapearaiteisesta (914 mm) rautatieverkosta oli käytössä viimeisenä, ja edelleen höyryveturein, San Juan Extension Coloradon ja Uuden-Meksikon rajaseudulla. Yhtiö lopetti sen liikennöinnin 1968 ja sai seuraavana vuonna liittovaltion viranomaisen luvan hylätä kyseiset rataosuudet. Osavaltiot ostivat purettavasta radasta n. 100 km pitkän Antonito – Chama osuuden ja perustivat turismitarkoituksessa Cumbres & Toltec Scenic Railroadin (C&TS, lyhennetään myös C&TSRR).
Matkasimme lokakuussa 1980 Antonitosta, joka on kuivalla ylätasangolla 2400 m korkeudessa, radan puolivälissä olevaan Osieriin. Se on 2900 m korkeudessa. Siitä länteen on radan korkein kohta 3055 m Cumbres Pass. Osierissa veturit vesitettiin ja matkustajille oli lounasmahdollisuus. K-36 Mikado 484 jatkoi junansa kanssa eteenpäin. Me palasimme takaisin vastakkaisesta suunnasta, eli Chamasta tulleella junalla. Antonitosta lähdettäessä maasto oli aluksi kuivaa pensasaroa. Sitten noustiin vähitellen vuoristoon, jossa on paikoitellen havupuu- ja haapametsiä. Haavat loistivat syysruskassa.
C&TS:n vaunut olivat käydessämme avotavaravaunuista muokattuja JMR:n alkuaikojen kesävaunujen tapaan. Nettisivustoilta näkee, että neljässä vuosikymmenessä on edistytty. Silloinen rikkaruohoinen raide näkyy nyt olevan sepelitukikerrokseen säntillisesti oiottu. Vaunusto on nykyään pääosin vanhojen replikoita, mutta jonkin verran on entisöityjäkin yli 100 vuoden takaa. K-36 Mikadot vuodelta 1925 olivat aitoa tavaraa. K-36 on ominaisuuksiltaan verrattavissa VR:n Tr1:een. Tenderin doghouse on ollut aikoinaan pääjarrumiehen tähystyspaikka.
https://www.dropbox.com/s/xbudp3nozs6wipg/cts%28ii%29.mp4?dl=0