Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mikä ihme hyrrä tämä on?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« : Lokakuu 26, 2022, 18:52:41 »

http://hawkinsrails.net/preservation/cass/cass_shays.html   Huh
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2022, 19:10:46 »

Kyseessä on Shay-veturi. Varmaan netti pursuaa tietoja näistä. Hyvin yleinen amerikoissa 100 vuotta sitten.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2551


« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2022, 19:16:35 »

Onpa esimerkillisen hyvä kotisivu tälla museorautatiellä. Sivun lopussa vielä linkit parhaille Shay sivustoille, jos jotain lisätietoa jäi kaipaamaan. Ehkä parhaita kirjallisuusvinkkejä olisi voinut antaa, mutta nekin löytyvät linkatun Shay-sivuston kautta: https://www.shaylocomotives.com/links/Links.htm
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2022, 19:17:57 »

Yritin lukea tuota selostusta, mutta on niin paljon outoja sanoja (enklannin kielisiä)... Ymmärsin jotakin, että huonojen ratojen kunkku! Voisko esim. Eljas P., tai joku muu oikea asiantuntija kirjoittaa pikaoppaan mitä tuolla virityksellä saavutettiin...? (tai suomenkielinen linkki)
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 154


« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2022, 19:40:35 »

Kuten Ilkka ja Eljas totesivat, kyseessä on Shay-höyryveturi. Veturissa on kolme pystyyn asennettua höyrysylinteriä, joista on kardaaniveto kaikkiin veturin pyöriin. Veturi oli erityisesti tarkoitettu tukkiradoille, joissa radan laatu oli suurin piirtein yhtä huono kuin Mainen pääradoilla heinäkuussa 2022. Veturi pystyi kulkemaan epätasaisilla ja huonosti rakennetuilla radoilla. Akselipaino oli myös pieni eli kiskoksi riittivät pienemmätkin narut. Veturi oli erikoisesti epäsymmetrinen, sylinterit olivat toisella sivulla ja painonjakauman takia kattila oli toisella sivulla, ei keskellä veturia. Lima rakensi näitä n. 2700 kappaletta vuosina 1880-1945. Kun Liman patentti raukesi, Willamette Oregonin Portlandissa rakensi vastaavia "Willamette Shay" -vetureita. Näitä oli erityisesti läntisillä tukkiradoilla. Vaunut.orgiin on päätynyt myös muutamia kuvia Shay-vetureista:
http://vaunut.org/kuvat/?t=shay

EDIT vielä: ja onhan tästä myös suomenkielinen, joskin suppea Wiki-sivu: https://fi.wikipedia.org/wiki/Shay
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2022, 19:59:12 »

Eipä tullut vanha kunnon wikipedia mieleen, eli taas väärät hakusanat. Siinä on kyllä jo ihan mukavasti tietoa. Silti muutamia asioita jää aina pohtimaan: Miten tuo koko veturin mittainen vetoakseli oikein on, kumia vissiin? Hymyilee Onko tenderin ja veturin välissä jonkin sortin nivel ja onko tuo vetoakseli tosiaan niin väljä, että sietää mutkat ja möykyt?
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 154


« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2022, 20:08:35 »

Vetoakseli on erikokoisista sisäkkäin menevistä neliöputkista koottu ja välissä on nivelakseleita. Koko rakennelma on yksinkertainen ja siinä on liikkumavaraa joka suuntaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Mikä ihme hyrrä tämä on?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina