Tämä Burlington Northernin 13 000 tonnin hiilijuna matkasi AT&SF:n (nyk. BNSF) rataa kohti etelää Denverin ja Colorado Springsin välillä 10.6.1981. Kuvattu Castle Rockin eteläpuolella koordinaateissa 39,297°N 104,892°W paikallistieltä, joka on radan ja I-25 moottoritien välissä. Suurin piirtein samaa linjausta, paikoitellen aivan rinnakkainkin, kulkee D&RG:n 1871 alun perin kapearaiteiseksi rakentama, UP:n nykyään omistama rata. Kilpailijat tekevät yhteistyötä ja liikennöivät kahta rataa kuin kaksoisraidetta. Molempien junat kulkevat etelään tässä näkyvää nykyistä BNSF:n ja pohjoiseen tässä kohdassa I-25 itäpuolella olevaa UP:n rataa. Niiden välillä on muutamia raiteenvaihtopaikkoja. Tässä näkee hyvin SD 40-2-veturien kauas näkyvän tuntomerkin, pitkät ”avokuistit” veturin päissä. General Motors halusi jostain syystä käyttää SD 40- ja SD 45-vetureille samaa aluskehystä, joka oli SD 40:lle tarpeettoman pitkä.
https://www.dropbox.com/s/hduuxptx6m3ejd4/bn%28i%29.mp4?dl=0Tämä on viimeinen aihe tässä sarjassa Coloradon rautatiemuistojani vuosilta 1980-81. Kiitän mielenkiinnosta kaikkia, jotka ovat niitä lukeakseen avanneet. Nykyajan digitaalisella videokameralla otosten tekninen laatu olisi tietysti ollut toista. Aika oli 8 mm kaitafilmin ennen kuin edes VHS-järjestelmän videokamerat olivat tulleet kuluttajamarkkinoille.