Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #125 : Kesäkuu 10, 2021, 23:01:25 »

Kapasiteetin puuttumisen takia välttämättöminä toimenpiteinä on jossain lähitulevaisuudessa tulossa linjasuojastus Lielahti-Rauma/Pori rataosuuksille.

Kaikkea sitä saakin lukea, tuntuu hullulta. "Jossain lähitulevaisuudessa", tarkoittaako seuraavan viiden- tai kymmenen vuoden aikana?

Aika pitkän aikavälin hanke varmasti. Siitä on itseasiassa mainittu jo 2015 julkaisussa "Rataverkon välityskyvyn kehityskuva 2035" ja siinä mainitun Harjavalta-Pori välin osalta kustannusarvio on ollut silloin noin 5 M€.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #126 : Kesäkuu 12, 2021, 10:57:39 »

Kapasiteetin puuttumisen takia välttämättöminä toimenpiteinä on jossain lähitulevaisuudessa tulossa linjasuojastus Lielahti-Rauma/Pori rataosuuksille.

Kaikkea sitä saakin lukea, tuntuu hullulta. "Jossain lähitulevaisuudessa", tarkoittaako seuraavan viiden- tai kymmenen vuoden aikana?

Ehkä tarkimman vastauksen tähän antaa Yhteysvälikortti 1/2021; Tampere-Jyväskylä-Pieksämäki-, Tampere-Pori/Rauma- ja Seinäjoki-Vaasa-radat:

Lainaus
"Tampere-Pori -välin välityskyvyn parantamiseksi on todettu tarvittavan suojastuksen parantamista, joka kytkeytyy Digiradan myötä tuleviin ratkaisuihin."

Digiradan osalta päätöksiä ei taida olla vielä tehty, mutta ehkä viiden vuoden aikajänteellä jotain tapahtuu.

Lielahti-Nokia -välille on muuten tulossa kaksoisraide, josta on tehty nyt aluevarausselvitys. Suunnitteluvaiheissa menee vielä arviolta 6-8 vuotta. Kustannusarvio 100 M€.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #127 : Kesäkuu 12, 2021, 14:34:13 »

Lielahti-Nokia -välille on muuten tulossa kaksoisraide, josta on tehty nyt aluevarausselvitys. Suunnitteluvaiheissa menee vielä arviolta 6-8 vuotta. Kustannusarvio 100 M€.

Jälleen kerran kuulostaa hullulta, samalla tämä on tosin aihe josta välillä näen ns pahaa unta: kaksoisraide on jo lähes valmis, mutta työmaan dokumentointi täysin retuperällä. Pitääkin katsoa, että homma tulee dokumentoitua kunnolla sitten kun rakennusprojekti konkreettisesti joskus alkaa.
tallennettu

Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #128 : Elokuu 02, 2021, 14:37:24 »

Säännöllisesti saa lukea Satakunnan Kansasta mielipiteitä siitä että miten Mierontie pitäisi saada takaisin käyttöön. Kuitenkin paljon tärkeämpää olisi saada oikorata Helsinkiin. Niinhän kaikki muutkin maakunnat toimii, Mikkelikin haluaa oman oikoratansa vaikka on Poria pienempi.

Täällä katsotaan taaksepäin kun muualla eteenpäin.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« Vastaus #129 : Elokuu 02, 2021, 18:32:24 »

Säännöllisesti saa lukea Satakunnan Kansasta mielipiteitä siitä että miten Mierontie pitäisi saada takaisin käyttöön. Kuitenkin paljon tärkeämpää olisi saada oikorata Helsinkiin. Niinhän kaikki muutkin maakunnat toimii, Mikkelikin haluaa oman oikoratansa vaikka on Poria pienempi.

Täällä katsotaan taaksepäin kun muualla eteenpäin.

Porilaisen mentaliteetin tuntien, mikäli Mierontie saataisiin käyttöön, alkaisi sen jälkeen valitus siitä miten siihen ei olisi pitänyt tuhlata rahaa.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #130 : Elokuu 03, 2021, 12:43:06 »

Joku viisaampi varmaan osaisi laskea tämän hyötysuhteen, mutta omaan korvaan Mierontien kunnostaminen, uuden radan rakentaminen porista raumalle ja edelleen uuteenkaupunkiin kuulostaisi loistavalta idealta.

Näin saataisiin ratayhteys joka varmasti palvelisi myös rannikkokaupunkien teollisuutta sekä helpottaisi ja nopeauttaisi rannikkokaupunkien asukkaiden liikkumista.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #131 : Elokuu 03, 2021, 22:27:32 »

Näin saataisiin ratayhteys joka varmasti palvelisi myös rannikkokaupunkien teollisuutta sekä helpottaisi ja nopeauttaisi rannikkokaupunkien asukkaiden liikkumista.
Nykyiset yhteydet palvelevat ihan riittävästi teollisuutta.

"Uudelle mierontielle" (= Hpk-Pori-Ugi) voisi siirtyä kaksi päivittäistä tavarajunaparia jos ajatellaan että fosforihappo kuljetettaisiin tätä kautta tulevaisuudessa ja toinen menisi pohjoisesta Harjavaltaan. Nämä kaikki saadaan ajettua nykyisiä ratoja ja sähköllä kohta. Kapasiteetti riittää noille. Raakapuuta kulkee pääasiassa etelän suunnasta, joten siihen uusi rata ei toisi muutosta (läheltä kulkevat rekalla kuitenkin).

Ja miksi asukkaat liikkuisivat yhtäkkiä junalla jos bussiyhteydet ovat olemassa mutta vajaakäytöllä nekin.

Nostalgia ei ole riittävä syy laittaa satoja miljoonia rata-investointiin vaikka se junaharrastajana minustakin olisi hienoa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #132 : Elokuu 04, 2021, 01:00:55 »

Ihan hyvä ajatusmaailma sinänsä, mutta kun käytännössä ei toimi.

Jos vaikka kuvitellaan omaa matkaani anoppilasta oman äitini luokse. Nykyisellään joudun tulemaan junalla seinäjoelta tampereelle, josta vaihdan porin junaan, josta hyppään harjavallassa pois ja jatka bussilla raumalle josta vielä toisella bussilla pyhärantaan.

Jos mierontie kunnostettaisiin ja rataa jatkettaisiin porista raumalle ja siitä eteenpäin uuteenkaupunkiin nopeutuisi ja ennenkaikkea helpottuisi oma matkani huomattavasti.

Puhumattakaan niistä kymmenistä tuhansista ihmisistä jotka asuvat muualla rannikolla joiden matka pohjoisesta etelään nykyisellään kulkee ensin tampereelta turkuun junalla ja sieltä bussilla eteenpäin. Ja kun noita bussejaakaan ei enää pahemmin kulje. Toisekseen turun rautatieasemalta on epämukavan pitkä matka linja-autoasemalle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #133 : Elokuu 04, 2021, 07:44:01 »

Ihan hyvä ajatusmaailma sinänsä, mutta kun käytännössä ei toimi.

Jos vaikka kuvitellaan omaa matkaani anoppilasta oman äitini luokse. Nykyisellään joudun tulemaan junalla seinäjoelta tampereelle, josta vaihdan porin junaan, josta hyppään harjavallassa pois ja jatka bussilla raumalle josta vielä toisella bussilla pyhärantaan.

Jos mierontie kunnostettaisiin ja rataa jatkettaisiin porista raumalle ja siitä eteenpäin uuteenkaupunkiin nopeutuisi ja ennenkaikkea helpottuisi oma matkani huomattavasti.

Mierontien kunnostaminen on aikamoista utopiaa, mutta radan jatkaminen Ukiin on jo parodiaa. Tavara- ja ihmisvirrat ovat siellä niin ohuita, että ei mitään järkeä.

Hangonsaaren junat mahtuvat hyvin kulkemaan Jyväskylästä Tampereen ja Turun kautta. Varsinkin kun loppupätkä sähköistetään ja venäjältä tulevat ammoniakkijunat ajetaan edelleen Kouvolan, Riksun ja Toijalan kautta Turkuun.

Jos Hangonsaaren kuljetukset jotain kaipaisivat niin kolmioraide Toijalaan.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #134 : Elokuu 04, 2021, 08:05:53 »


Hommat kuitenkin tänä vuonna jatkuvat:

"Suljettu liikennöinniltä
EI123587
7.6.2021 9:00—31.8.2021 14:00
Pölkyn vaihtoa, Lapinnevan muutostyö. Destia rail Oy."
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #135 : Elokuu 04, 2021, 09:47:38 »

Hommat kuitenkin tänä vuonna jatkuvat:

"Suljettu liikennöinniltä
EI123587
7.6.2021 9:00—31.8.2021 14:00
Pölkyn vaihtoa, Lapinnevan muutostyö. Destia rail Oy."
Tässä on kuitenkin kyse vielä liikenteelle avoimen osuuden eli Niinisalo-Parkano liikennöitävyyden ylläpidosta, ei sen laajemmista töistä.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #136 : Elokuu 04, 2021, 12:57:49 »

Parkano-Pori-Rauma-Uusikaupunki radan kannattavuudessa on pari muuttujaa. Toinen on EUn halu kurittaa talvimerenkulkua ja toinen tamperelaisten halu kasvattaa lähijunaliikennettä. Tampere on liian tärkeä solmukohta Länsi-Suomen liikenteelle joten jonkinlainen ohitusraide tarvitaan tulevaisuudessa. Sen reitti on puhtaasti poliittinen päätös. Lahti-Jyväskylä varmasti nostaa yhtä lailla päätään.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #137 : Elokuu 05, 2021, 01:12:18 »

Ihan hyvä ajatusmaailma sinänsä, mutta kun käytännössä ei toimi.

Jos vaikka kuvitellaan omaa matkaani anoppilasta oman äitini luokse. Nykyisellään joudun tulemaan junalla seinäjoelta tampereelle, josta vaihdan porin junaan, josta hyppään harjavallassa pois ja jatka bussilla raumalle josta vielä toisella bussilla pyhärantaan.

Jos mierontie kunnostettaisiin ja rataa jatkettaisiin porista raumalle ja siitä eteenpäin uuteenkaupunkiin nopeutuisi ja ennenkaikkea helpottuisi oma matkani huomattavasti.

Puhumattakaan niistä kymmenistä tuhansista ihmisistä jotka asuvat muualla rannikolla joiden matka pohjoisesta etelään nykyisellään kulkee ensin tampereelta turkuun junalla ja sieltä bussilla eteenpäin. Ja kun noita bussejaakaan ei enää pahemmin kulje. Toisekseen turun rautatieasemalta on epämukavan pitkä matka linja-autoasemalle.

Kuinkas usein kuljet? Eipä taida sun matkustuksellasi vielä kannattaa. Tai tietty jos perheenä maksatte 2000000E kausilipun joka vuosi niin mikäs siinä sitten.

Busseja ei kulje kun niihin ei ole matkustajia. Ei oikein kestävää politiikkaa ole tehdä/ parantaa rataa ja aloittaa uusia junavuoroja jotka sitten kulkevat tyhjinä.

Tampereen ohituksen tukkoisuus, kuten Urpokin tuossa sanoo on varmasti se pahin uhkakuva, mutta ensin tehdään kaksiraiteinen osuus Tampereelta länteen ja sitten mietitään muita muutoksia jos ne on tarpeen.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #138 : Elokuu 05, 2021, 08:21:35 »

Hommat kuitenkin tänä vuonna jatkuvat:

"Suljettu liikennöinniltä
EI123587
7.6.2021 9:00—31.8.2021 14:00
Pölkyn vaihtoa, Lapinnevan muutostyö. Destia rail Oy."
Tässä on kuitenkin kyse vielä liikenteelle avoimen osuuden eli Niinisalo-Parkano liikennöitävyyden ylläpidosta, ei sen laajemmista töistä.

Miten Lapinnevan aseman poisto palvelee Niinisalo-Parkanon liikennöitävyyttä ?
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #139 : Elokuu 05, 2021, 09:29:27 »

"Tampereen ohituksen tukkoisuus, kuten Urpokin tuossa sanoo on varmasti se pahin uhkakuva, mutta ensin tehdään kaksiraiteinen osuus Tampereelta länteen ja sitten mietitään muita muutoksia jos ne on tarpeen."

Tero: Miten mainitsemasi kaksoisraide Tampereelta länteen tehdään, kun parhaillaan rakennettavaan katusiltaan Tampereen Sepänkadulla tulee lehtitietojen mukaan kulkuaukko vain yhtä raidetta varten?
Onko kyse lyhytnäköisyydestä vai "kaukonäköisyydestä", eli kerätäänkö uusia tekosyitä Tampereen sivuutukseen Lempäälän luonnonsuojelukohteiden läpi Viinikan ratapihan gryndaamisen mahdollistamiseksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #140 : Elokuu 05, 2021, 10:08:42 »

Tero: Miten mainitsemasi kaksoisraide Tampereelta länteen tehdään, kun parhaillaan rakennettavaan katusiltaan Tampereen Sepänkadulla tulee lehtitietojen mukaan kulkuaukko vain yhtä raidetta varten?
Onko kyse lyhytnäköisyydestä vai "kaukonäköisyydestä", eli kerätäänkö uusia tekosyitä Tampereen sivuutukseen Lempäälän luonnonsuojelukohteiden läpi Viinikan ratapihan gryndaamisen mahdollistamiseksi.

Lehtitiedot ovat lehtitietoja ja Erkin tyyli kaupungin kehityksen tarkasteluun on pistämätön.

Onhan Tampereelta länteen eli Lielahteen ollut kaksoisraide jo vuosikymmeniä. Myös Sepänkadun uuden sillan alta tulee kulkemaan nykyinen raidepari.

Kuvan silta on purettu ja tilalle rakenteilla ratikan ja Sepänkadun yhteiskäytössä oleva silta.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #141 : Elokuu 05, 2021, 10:19:59 »

En nyt tähän hätään löytänyt vahvistusta siihen, että rakennetaanko rautatielle varaus kolmannelle raiteelle. Olen ainakin ollut siinä uskossa, että näin toimittaisiin. Työmaalla nykyisen radan ylle rakennettu työtunneli on myös reilusti kapeampi kuin uusi aukko.

Ihmettelen suuresti, jos varausta kolmannelle raiteelle ei tehtäisi. Kolmas raide on kuitenkin huomioitu muutoinkin ratikan suunnittelussa ja esim. vt 12:n ylittämistä Vaitinarossa on suunniteltu kolmas raide huomioiden. Sittemmin toki lähdettiin linjaamaan tekosaarille. Arvatenkin grynderien vaatimuksesta.  Iskee silmää
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #142 : Elokuu 05, 2021, 15:07:08 »

Sepänkadunsillan alle tulee varaus 3 raiteelle ja ylle 2 raiteelle
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #143 : Elokuu 06, 2021, 13:44:53 »

Hommat kuitenkin tänä vuonna jatkuvat:

"Suljettu liikennöinniltä
EI123587
7.6.2021 9:00—31.8.2021 14:00
Pölkyn vaihtoa, Lapinnevan muutostyö. Destia rail Oy."
Tässä on kuitenkin kyse vielä liikenteelle avoimen osuuden eli Niinisalo-Parkano liikennöitävyyden ylläpidosta, ei sen laajemmista töistä.

Miten Lapinnevan aseman poisto palvelee Niinisalo-Parkanon liikennöitävyyttä ?
En tunne vaihteiden tarkkaa kuntoa, mutta käyttöä niillä ei ole ollut vuosikausiin ja sivuraiteet ovat olleet ajokiellossa jo jonkin aikaa. Jos käyttötarvetta ei ole näköpiirissä, pelkkä linjaraide läpi Lapinnevan vaatii vähemmän kunnossapitoa kuin neljä vanhaa vaihdetta läpikulkuraiteella.
tallennettu
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #144 : Syyskuu 20, 2021, 09:38:21 »

Missäs vaiheessa Härkösen vanha silta on purettu / mihin se on viety? Eilen kävin pällistelemässä ja kaikki oli purettu kiviperustuksia myöten pois moottorikelkkailun edistämiseksi.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #145 : Syyskuu 20, 2021, 12:41:20 »

Missäs vaiheessa Härkösen vanha silta on purettu / mihin se on viety? Eilen kävin pällistelemässä ja kaikki oli purettu kiviperustuksia myöten pois moottorikelkkailun edistämiseksi.

Härkösen huonokuntoinen silta lienee yhä paikallaan, mutta jos tätä
https://goo.gl/maps/nDyahv1vXVSRR5mw7 tai siis tämän paikalla ollutta tarkoitetaan, silta oli viimeksi tienoolla käydessäni Vaskuun asemalla.
tallennettu
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #146 : Syyskuu 20, 2021, 17:00:25 »

Tätä tarkoitin:

http://www.vaunut.org/kuva/29723

tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #147 : Syyskuu 20, 2021, 18:52:15 »


Tämän sillan poistuminen maisemasta on minulle aivan uusi tieto. Ehkä joku paikkakuntaa tunteva tai seuraava voi kertoa, milloin homma on tehty ja minne sillanjämät ovat päätyneet.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #148 : Syyskuu 21, 2021, 04:15:30 »

Syksyllä 2019 tämä on purettu kaikessa hiljaisuudessa. Sillan tai kivien uusiokäyttöpaikasta ei ole tietoa.
tallennettu

Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #149 : Syyskuu 21, 2021, 17:41:42 »


katkos päättyy 22.9
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina