Sehän tässä naurattaa, pelkää julkisuuteen vuodatettavaa viherpesua.
Tehdään kuitenkin toisin kuin annetaan julkisuudessa ymmärtää.
Tietääkseni Metsä Groupin Mäntän tehtaiden rautatieliikenne loppui vain yhden opinnäytetyön takia jossa ei otettu huomioon ympäristöhaittoja lainkaan, nyt on vielä valtiolta rahaa saatu (100 000€) Orivesi - Haapamäki radan sähköistyssuunnitelmaa varten.
Metsä Groupin vain lyhytnäköisesti halvempaa jättää tehtaan rata kunnostamatta (joka olisi vaatinut investointeja), toisin kuin väylävirasto joka sijoitti miljoonia Vilppula - Mänttä radan kunnostukseen (no onhan meillä hyvä rata vuosikymmeniksi nyt).
”Rataosan kiskot ja pölkyt on vaihdettu, ja työn hinta materiaaleineen on 1,7
miljoonaa euroa. Mäntän liikennepaikan vaihteet vaihdettin vuonna 2017, ja
se maksoi materiaaleineen 450 000 euroa.”
”Rataosan siltoihin on vaihdettu pelkat ja asennettu kaiteet. Virtasalmen
ratasilta on maalattu vuonna 2020. Näiden töiden hinta on 350 000 euroa.
Rataosalla on korjattu myös useita rumpuja, viimeisimmät vikolla 38 eli
27.–30. syyskuuta. Näiden töiden kustannukset ovat 250 000 euroa.”
”Rataosalle on asennettu myös 2 uutta puolipuomilaitosta, joiden
rakentamiskustannukset ovat 500 000 euroa.”
”Kaikkiaan Mäntän ja Vilppulan väliselle rataosalle on investoitu viimeisen
viiden vuoden aikana 3,25 mijoonaa euroa