Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetokalustoa Ukrainaan?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Joulukuu 17, 2022, 00:48:53 »

Tuli mieleen pöljä ajatus siitä, että Dv12-kaluston tuhoamisen sijaan ne vietäisiin töihin. 70 tonnin bambinon saisi lavetillakin perille tai heh sotaan osallistumattoman Belarusin rataverkkoa pitkin ajamalla. Kyseessä olisi humanitaarinen apu ja tällä hetkellä vetokalustosta on oikeaa pulaa, kukas käski sähköistämään rataverkon?

Dv12 on myös maailman ekologisin dieselveturi, sen hienostunut eurooppalainen MGO-diesel toimii ilman muutostöitä avtur-tyyppisillä polttoaineilla, joiden käyttöä ei ole rajoitettu maailmanlaajuisesti. Vahvistamattomien lähteiden mukaan moottori polttaa myös kalakeittoa ja vanhoja huonekaluja, toki imuilmaan annosteltuina, mutta tämäkin tieto vain vahvistaa luottamusta ranskalaiseen diesel-osaamiseen. Ranskalainen autoteollisuus kehitti jo 50-luvulla menetelmän vanhenevien autojen suorituskyvyn ylläpitoon, eli kevenevän korirakenteen, jota meillä, yli 50-vuotiaiden Volvojen elävässä museossa ei ymmärretty. Onneksi meille tuli Datsun 100A yleisinhokiksi.

Dv12 on maailman kansainvälisin 1524 mm dieselveturi, sillä on ajettu myös Ruotsissa. 1520 ja 1522 mm kapearaidekalustoja ei huomioida tässä vertailussa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2022, 01:24:53 kirjoittanut Jukka Viitala » tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #1 : Joulukuu 19, 2022, 16:04:11 »

Tuli mieleen pöljä ajatus siitä, että Dv12-kaluston tuhoamisen sijaan ne vietäisiin töihin. 70 tonnin bambinon saisi lavetillakin perille tai heh sotaan osallistumattoman Belarusin rataverkkoa pitkin ajamalla. Kyseessä olisi humanitaarinen apu ja tällä hetkellä vetokalustosta on oikeaa pulaa, kukas käski sähköistämään rataverkon?

Dv12 on myös maailman ekologisin dieselveturi, sen hienostunut eurooppalainen MGO-diesel toimii ilman muutostöitä avtur-tyyppisillä polttoaineilla, joiden käyttöä ei ole rajoitettu maailmanlaajuisesti. Vahvistamattomien lähteiden mukaan moottori polttaa myös kalakeittoa ja vanhoja huonekaluja, toki imuilmaan annosteltuina, mutta tämäkin tieto vain vahvistaa luottamusta ranskalaiseen diesel-osaamiseen. Ranskalainen autoteollisuus kehitti jo 50-luvulla menetelmän vanhenevien autojen suorituskyvyn ylläpitoon, eli kevenevän korirakenteen, jota meillä, yli 50-vuotiaiden Volvojen elävässä museossa ei ymmärretty. Onneksi meille tuli Datsun 100A yleisinhokiksi.

Dv12 on maailman kansainvälisin 1524 mm dieselveturi, sillä on ajettu myös Ruotsissa. 1520 ja 1522 mm kapearaidekalustoja ei huomioida tässä vertailussa.

Belarus on korkeintaan "ei sotaa käyvä valtio" mutta ei ollenkaan puolueeton. Onhan siellä kymmeniä tuhansia venäläisiä mobilisoituja koulutuksessa, sen varastoista on tykinammuksia lähetetty venäjälle kymmeniä tuhansia tonneja ja venäläiset lentokoneet käyvät säännöllisesti sen ilmatilasta ampumassa ohjuksia Ukrainalaisiin kaupunkeihin. Puhumattakaan että 24. helmikuuta Tsernobylin alueelle Ukrainaan tunkeutuneet venäläisjoukot olivat ryhmittyneet ja ylittivät rajan valko-venäjän maaperältä käsin. Joten sieltä kautta ei mitään Ukrainaan kuljeteta.

Sinänsä idea vetureiden lahjoittamisesta Ukrainaan ei välttämättä ole huono. Toki ensin pitää olla selvillä, tarvitaanko niitä ylipäänsä vai pärjääkö Ukrainan rautatieliikenne vielä olemassaolevalla kalustollaan. Jos niitä lähdettäisiin sinne sitten kuljettamaan, niin mielestäni paras reitti olisi laivalla Puolaan, missä väliaikaisilla teleillä hinaten etelä-Puolaan 1520mm LHS-radalle. Sitä pitkin veturit voitaisiin sitten ajaa Ukrainaan, mahdollisesti muuta humanitaarista apua junana mukanaan hinaten.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #2 : Joulukuu 19, 2022, 16:18:41 »

Dv12 on maailman kansainvälisin 1524 mm dieselveturi, sillä on ajettu myös Ruotsissa. 1520 ja 1522 mm kapearaidekalustoja ei huomioida tässä vertailussa.
Venäjälläkin niillä on käyty ainakin Värtsilässä http://vaunut.org/kuva/3997. Varmaan myös Kostamuksessa.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #3 : Joulukuu 19, 2022, 16:58:31 »

Kostamuksessa käytiin radan rakentamisen aikoina useastikin.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2022, 18:09:08 »

Eikö tuolla tasoristeyspalstalla lue että "Ukrainan Rautatiet (УкрЗалізниця/УЗ – UkrZaliznytsia/UZ) on ollut halukas vuokraamaan Operaililta neljä C30-M-veturia. " että ehkä siellä joku tarve on..

Tosin olen siinäkin ymmärryksessä, että Dr16:t on myös menossa romutukseen, mutta millä aikajänteellä..
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2023, 19:45:35 »

Kyllä!!! Kaikki liikenevät Dv-12 veturit suoraan Ukrainaan. Turha noita on Suomessa romuttaa, jos noilla saadaan Ukrainassa vedettyä vielä muutama kahden tuhannen tonnin ammusjuna rintamalle. Olen lähes varma, että VR:ltä liikenee luovutettavaksi heti 60-100 Dv-12 veturia Ukrainan armeijan huoltokuljetuksiin. Kaikki se materiaali, mitä nyt annetaan Ukrainalle, on kuin suora korkeakorkoinen talletus Suomen itsenäisyyden, koskemattomuuden ja turvallisuuden eteen.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #6 : Helmikuu 14, 2023, 19:57:44 »

Ei kai niitä nyt niin paljon vielä liikene kun raakapuukuljetuksia lisääntynyt ja Dr19:iakaan ei ole kuin 5. Ehkä sitten liikenisi enemmän kun saadaan lisää Dr19:ia ja sähköistykset Iisalmi-Ylivieska ja Hanko-Hyvinkää.

Mutta oliko sähköistys Ukrainassa samaa kuin Suomessa, että voisiko Sr1 sopia sinne myös?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5104


« Vastaus #7 : Helmikuu 14, 2023, 21:38:20 »

Ei sovi unohtaa omien Dieseleiden ja eri ratojen merkitystä tulevassa NATO narratiivissä!
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2023, 22:35:59 »



Mutta oliko sähköistys Ukrainassa samaa kuin Suomessa, että voisiko Sr1 sopia sinne myös?

Mun käsittääkseni on sama.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #9 : Helmikuu 15, 2023, 13:22:53 »

Mutta oliko sähköistys Ukrainassa samaa kuin Suomessa, että voisiko Sr1 sopia sinne myös?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Railways#/media/File:Europe_rail_electrification_en.svg

Länsi-Ukrainassa on kyllä sama, mutta Itä-Ukrainassa on 3kv DC.

Isompi ongelma tästä hyvästä ideasta voi olla että junan turvasystemit ovat erilaiset, Ukrainassa käytetään neuvostoliitolainen ALSN systeemi: https://en.wikipedia.org/wiki/ALSN  Suomessa on JKV
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Helmikuu 15, 2023, 23:42:25 »

Luulisin, että tällä hetkellä Ukrainassa on aika paljon rataa, jolla ei ole mitään kulunvalvontaa käytössä, tai jossa sellaista ei tarvita liikenteen vähyyden vuoksi. Olisi varmasti helppo löytää käyttöä lisävetureille. Jos ei muuten, niin varaosina. Ja onhan niissä muuntajat, joista olisi kai iloa sähkönsyötössä. Käyttääkö Sr1 sisäisesti 3kV DC-sähköä? Vai mitä? Jos on paikka, jossa on tarvetta 3000 VDC:lle, ja lähellä 25 kV linja, Sr1 voisi olla ihan toimiva muuntaja-asema. Jarrut, ajomoottorit, telit ja sen semmoiset sitten varaosiksi muuhun novotšerkasskilaiseen kalustoon, jota Ukrainassa kyllä riittää.

Deevereistä sitten: Jos jollain rataosuudella on käytössä tuplavetureita, eikö niistä voisi jättää yhden käyttöön ja korvata toisen osan kahdella tai kolmella deeverillä? Käsky sitten vaan, että jos tulee vetävästä veturista jarrutusta, niin moottorista tehot pois, kiitos!

Tai sitten deeverit Moldovaan tai Georgiaan, joissa junat on kevyempiä kuin Ukrainassa ja liikenne harvempaa. Ja sieltä sitten perinteisempiä neukkuvetureita Ukrainaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #11 : Helmikuu 16, 2023, 12:04:41 »

Luulisin, että tällä hetkellä Ukrainassa on aika paljon rataa, jolla ei ole mitään kulunvalvontaa käytössä, tai jossa sellaista ei tarvita liikenteen vähyyden vuoksi. Olisi varmasti helppo löytää käyttöä lisävetureille. Jos ei muuten, niin varaosina. Ja onhan niissä muuntajat, joista olisi kai iloa sähkönsyötössä. Käyttääkö Sr1 sisäisesti 3kV DC-sähköä? Vai mitä? Jos on paikka, jossa on tarvetta 3000 VDC:lle, ja lähellä 25 kV linja, Sr1 voisi olla ihan toimiva muuntaja-asema. Jarrut, ajomoottorit, telit ja sen semmoiset sitten varaosiksi muuhun novotšerkasskilaiseen kalustoon, jota Ukrainassa kyllä riittää.

Deevereistä sitten: Jos jollain rataosuudella on käytössä tuplavetureita, eikö niistä voisi jättää yhden käyttöön ja korvata toisen osan kahdella tai kolmella deeverillä? Käsky sitten vaan, että jos tulee vetävästä veturista jarrutusta, niin moottorista tehot pois, kiitos!

Tai sitten deeverit Moldovaan tai Georgiaan, joissa junat on kevyempiä kuin Ukrainassa ja liikenne harvempaa. Ja sieltä sitten perinteisempiä neukkuvetureita Ukrainaan.

Sr1 ei oikein muistuta muita Novotsherkassin valmistamia vetureita muuten kuin korinsa puolesta. Erilaiset teliratkaisut ja Strömbergin sähkölaitteet ym, eli ei oikein varaosiksi.

Lähimmäksi Siperian sutta ainakin ulkomuotonsa perusteella pääsee puolalainen sähköveturityyppi ET42 joka on 2-runkoinen  mutta jännitteenä 3 kV ja raideleveys tietysti 1435.

tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #12 : Helmikuu 16, 2023, 13:50:20 »

Sr1 ei oikein muistuta muita Novotsherkassin valmistamia vetureita muuten kuin korinsa puolesta. Erilaiset teliratkaisut ja Strömbergin sähkölaitteet ym, eli ei oikein varaosiksi.

Kimmo avasi asiaa mm. kuvan http://vaunut.org/kuva/6756 kommentissa 04.12.2010 00:00. Eli toisin kuin joskus annetaan ymmärtää niin Sr1 ei ole neuvostoliittolaiseen koriin rakennettu länsiveturi vaan neuvostoliittolainen veturi, jota on muokattu/paranneltu muutamilla länsimaisilla komponenteilla.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #13 : Maaliskuu 07, 2023, 22:18:42 »

Ukrainassa niin suuri osa rataverkosta on 25 kV 50 Hz sähköistyksellä varustettua, että Sr1-vetureille olisi maassa aivan varmasti kysyntää. Kulunvalvonnan veturilaitteet olisi tietysti vaihdettava, ja jos se olisi kysymyksenä ylivoimainen, siinäkin tapauksessa Dv12-veturit soveltuisivat kautta Ukrainan hyvin vaihtotyöhön.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Vetokalustoa Ukrainaan?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina