Fehmarnin tunneli on tekeillä:
https://www.youtube.com/watch?v=QiYvXKQksgI (noin 27 minuuttia, laita tekstitys päälle).
Kun kunnianhimo on viisasta, eikä meillä viime vuosina koettua, syntyy juna+autotunneli Tanskan ja Saksan välille -äyreittä ja euroitta Tanskan ja Saksan veronmaksajilta.
Ilosta junailen tai maksan satasen tunnelimaksun matkamökkini ulkoilutuksesta tunnelin läpi - jos vain pysyn siihen asti kunnossa.
Joudun kai seuraamaan Tallinnan tunnelia vasta pilven reunalta?
Kohta tulee osoitetuksi, että kunnianhimon tuloksena voi sekoittaa Euroopan asiat TAI rakentaa demokraattisia naapurimaita yhdistävän tunnelin!
Suositellaan a) mittailemaan tunnelien pituuksia, b) tunnelissa potentiaalisesti kulkevien hyödykkeiden kokonaisarvoa ja c) Eurotunnelin business caseen ja erityisesti valtioiden tekemiin pääomituksiin.
Suomessa on kyllä erittäin huomattavan poikkeuksellinen geologia.
Muualla planeetallamme on maaperä jo pariin kertaan uponnut maankuoreen ja muuttunut magmaksi. Ja sitten taas syöksynyt pinnalle. Meillä ei. Suomi on maapallon ainoita paikkoja, joissa kallioperä on "alkuperäistä". Se kallioleikkaus, jonka läpi eilen kuljit, esitteli sinulle yli kolme miljardia vuotta samalla paikalla jököttänyttä kiviainesta. Menet edes Baltiaan, niin kiviaines on todella nuorta, Baltian tapauksessa hiekkakiveä.
Tuon takia Suomen kallioperä on aivan häkellyttävän vakaata. Ja koska se on niin vakaata, siihen on todella todella paljon halvempaa kaivaa tunneleita kuin melkein minkä tahansa muun maailman alueen kiviainekseen.
Fehmarnin tunneli on merkittävästi vaikeammassa maaperässä, Kanaalitunneli suorastaan rakentamiselle lähes vihamielisessä maaperässä. Kun kilometrikohtaisessa kustannuksessa on jopa suuruusluokkaa kymmenkertainen hintaero, pelkästä tunnelin pituudesta ei voi paljoa päätellä.
Tallinnan päässä toki sitten pitää porautua siihen viheliäisen heikkoon hiekkakiveen, mutta sitä on vain lyhyt pätkä lopussa. Melkein koko Suomenlahden alitus tapahtuu suomalaistyyppisessä kallioperässä. Ja sen kaivaminen on _helppoa_. Eli, tuossa on jotain luokkaa 80 km tunnelia, jonka kustannukset ovat vastaavat kuin ehkä 8 km pätkän Kanaalitunnelia. Ja sitten n. 10 km tunnelia, joka on hieman Kanaalitunnelia halvempaa, mutta silti ehkä jotakuinkin samassa suuruusluokassa. Eli hintaa tunnelille tulee sen verran kuin n. 15 kilometrille Kanaalitunnelia. Ja Kanaalitunneli on paljon pitempi kuin 15 km. Eikä välittömästi sen molemmissa päissä ole kahden ison kaupungin keskustoja, joiden välillä voi junalla kulkea keskustasta keskustaan alle puolessa tunnissa.
Kanaalitunneli on pelotteluargumenttina kelvoton.