Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: KDs1 (Nohab) suunnitelmat valmistaa osittain Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2550


« : Tammikuu 12, 2023, 18:39:53 »

Tänään vuosien hakemisen jälkeen sain VR:n suunnitemat Nohabin suhteen. Minulle tuli uutena tietona, että VR yritti ostaa tämän vuokrakäytössä olleen veturin, mutta LVM (Suomen hallitus?) tyrmäri ajatuksen. Samalla selvisi, miksi Nohab luuli saavansa Suomesta veturitilauksen. VR oli suunnitellut vetureiden osittaisesta valmistamisesta Hyvinkään konepajalla, saanut piirustukset ja tehnyt kustannuslaskelmat yhteistyössä Nohabin kanssa. VR oli täysin tietoinen, että Nohabilla oli jo valmisteilla vetureita Suomea varten ja näiden viimeistelystä Hyvinkäällä neuvoteltiin.

Tiesin jo Nohabin tehtaan kirjelmistä, että he olivat valmiita antamaan lisenssivalmistuksen Suomeen, mutta olin luullut sen koskevan veturitehtaita Tampereella eikä VR:n omaa valmistusta. Piirustusten luovuttaminen ja neuvottelut rakenteilla olleiden vetureiden viimeistelystä Suomessa tuovat aivan uuden näkökulman siihen, miksi Nohab koki VR:n pettäneen heidät tilaamalla Hr13-veturit Ranskasta.

Mapissa on paksu nippu telien rakenne- ja kokoonpanopiirustuksia, joissa todetaan niiden mukaan rakennettujen telien olevan Nohabin tieto-omaisuutta. Kuvasin vain piirrosten inforuudut, koska piirrokset ovat liian suuria valokuvattavaksi tai kopioitavaksi A4- tai A3-skannerilla.

Jos joku haluaa kiireesti päästä mappiin käsiksi, niin kysykää sen koodi ja sijaintitiedot. Jos kestätte odottaa puolisen vuotta, niin ehdin muokata tiedot julkaistavaksi joko netissä tai paperilla. Siellä oli kyllä paljon muutakin tarkkaa tietoa vetureiden koeajoista ja muusta liikennekäytöstä Suomessa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 641


« Vastaus #1 : Tammikuu 13, 2023, 00:04:13 »

Koskivatko koeajo- ja liikennekäyttötiedot nimenomaan Nohabia vai onko siellä muidenkin vetureiden tietoja (jotka mahdollisesti ovat jäämässä julkaisun ulkopuolelle)?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2550


« Vastaus #2 : Tammikuu 13, 2023, 11:53:05 »

Koskivatko koeajo- ja liikennekäyttötiedot nimenomaan Nohabia vai onko siellä muidenkin vetureiden tietoja (jotka mahdollisesti ovat jäämässä julkaisun ulkopuolelle)?
Tähän on vähän vaikea vastata eksaktisti. Eilen Mikkelistä löytämäni kansio sisälsi n. 5cm Nohabin tietoja ja muut 5cm teräsvaunujen tarjouksia, vaunujen hylkäyksiä, vaunujen muutoksia yms. Nohabin osuudessa oli jonkun verran vertailua Hr12 kanssa. En ole vielä lukenut mitä kaikkea löysin, kun vain kuvasin ja kuvasin...  Toisessa kansiossa oli nippu KDh1 papereita ja muu sisältö oli vastaavaa kuin siinä "KDs1"-kansiossa.

KDh2 ja KDh3 olivat eri kansioissa erilaisten vaunuja koskevien papereiden joukossa. Muiden dieselvetureiden vastaanottokoeajot yms olivat taasen toisissa kansioissa, joista osa on sarjakohtaisia ja osa aikamääritteisiä.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2023, 11:08:56 »

Mikä tuo KDh2 -koeveturi oli?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2023, 11:39:51 »

Tietoa KDh2-koeveturista oli äskettäin Resiina-lehdessä 3/2022 s. 40–41. Ellei tuota jäsenlehteä ole halunnut hankkia, niin ihan ilmaiseksi veturista voi lukea linkistä http://junat.shoutwiki.com/wiki/KDh_2
SKS
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: KDs1 (Nohab) suunnitelmat valmistaa osittain Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina