Valitettavasti Renfe ja SNCF eivät ovat ystäviä, ja niiden yhteistyötä ei toimi kovin hyvin.
Ei minulla ole tilanteesta mitään erikoisempaa tietoa, mitta linkkaamasi artikkelin mukaan minusta tilanne ei näytä niin synkältä. Yhteistyöyritys lakkautettiin, koska SNCF liikennöi jo Espanjassa ja RENFE valmistautuu liikennöintiin Ranskassa. Ei se minusta ole ongelma, jos on kilpailevia rautatieyrityksiä. Junamatkustajien oikeuksia, jos myöhästyy jatkoyhteydestä kannattaa joka tapauksessa vahvistaa, siitä riippumatta, onko se sama operaattori vai ei. Se on jo nyt tosiasia, ettei yhdellä lipulla pääse määräpäähän asti varsinkin kansainvälisellä liikenteessä. Lentomatkustajana saa jo korkeahkoja korvauksia. Minusta korvaukset ei ole se päämäärä, vaan että pääsee ilman lisäkustannuksia perille, jos matkaketjun alkupää ei toiminut.
Artikelissa lukee myöskin että ei edes yöjuna tulee onnistumaan
Se on tietysti ikävä asia. Mutta on muitakin isoja rautatieyrityksiä, jotka eivät innostu yöjunista.
kaikki muut pienet rautatiet Ranskan ja Espanjan välissä kärsivät tästä,
Montako rataa on edes ollut? Minä näen kartasta vain 4. Canfrancin rata on ainoa, joka on poikki.
Siitä, missä kunnossa 50 vuotta käyttämättömänä ollut tunneli on ja milloin liikenne voisi alkaa ei sanota mitään.
Tunneli ei itse asiassa ole ollut käyttämättömänä. Sen yhteydessä on rakennettu eräs syväkalliotutkimuslaitos:
https://lsc-canfranc.es/en/home-2/ Siis idea on, että siellä olisi mahdollisesti vähän avaruussäteily. Voisin kuvitella, että jos sähköveturit kuljettavat sen oven edessä, tutkimus ei ole enää mahdollista. Näyttää ikävältä intressikonfliktilta. Saksankielinen Wikipedia väittää, että liikenteen pitäisi alkaa 2025, pääasiassa tavaraliikenne:
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Canfranc Se ei kuulostakaan kovin realistiselta.
mulla ei oo kova toivoa että tämä rautatie avataan uudeleen.
Ilmeisesti Espanjan rautatieverkon kehitystä suunnitellaan pitkällä aikahorisontilla. 1435 mm -raideleveyden rakentaminen alkoi 1988 ja se vain jatkuu. Se kuulostaa minusta ihan hyvältä. Nopeita tuloksia ei saa ja varmaan tulee välillä takapakkia. Mutta parempi kuin että ei koskaan aloittaisi.