ETUSIVU
KALENTERI
HAKU
OHJEET
Resiina-lehti
Museojunat
Keskustelu
Vaunut.org
Info
•
Yhteystiedot
Muista minut!
Unohtuiko salasana?
Rekisteröidy!
Resiina
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
|
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
«
:
Helmikuu 03, 2023, 14:10:51 »
Maskin afdelningen, Helsingfors-Tavastehus Jernväg. Hankintasuunnitelma Englannista vuodelle 1865 sisätää liikkuvan kaluston huoltoon, korjaukseen ja rakentamiseen tarvittavia varaosia, aineita ja välineitä.
Esimerkki on satunnaisesti (lue: ensinnä) kuvakokoelmastani eteen tullut vuosi, vastaavia on muiltakin vuosilta. Tämä toimii esimerkkinä miltä tuon ajan dokumentit näyttivät, jos se tieto kiinnostaa. Kaiken ilon irti saaminen vaatii ruotsinkielen osaamista ja kykyä lukea kaunokirjoitustyylistä tekstiä (käsiala voi vaihdella kauniista vähän vaikeammin tulkittavaan)
IMG_6969 hankintasuunnitelma Englannista 1865.JPG
(2727.8 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 66 kertaa.)
IMG_6970 hankintasuunnitelma Englannista 1865.JPG
(2224.12 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 58 kertaa.)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
Vs: Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
«
Vastaus #1 :
Helmikuu 03, 2023, 14:41:49 »
Minulle tämä satunnaisesti malliksi nostamasi dokumentti on hyvinkin kiinnostava. Siinä kun kerrotaan, mitä värejä tuolloin hankittiin.
('Navy green paint' on intresantisti käännetty muotoon 'Ny grön färg', Uusi vihreä väri'. )
tallennettu
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
Vs: Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
«
Vastaus #2 :
Helmikuu 03, 2023, 18:12:47 »
Allekirjoittaja, Carl Petter Engström oli tällöin Hki-Hml rautatien ratainsinööri ja oli toiminut Tie- ja vesikulkulaitosten insinöörikunnassa. Vuonna 1875 hänet nimitettiin Rautatiehallituksen konetirehtööriksi.
Insinöörimekaanikko Gustaf Törnudd ylikäveltiin vuonna 1863 rautatien valmistuttua ja siirtyi aluksi Venäjälle (kuten rautatien rakennuspäällikkö Knut Stjernvallkin) ratainsinööriksi ja konepajan rakentajaksi
tallennettu
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
Helsingin-Hämeenlinnan rautatien koneosasto
|
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Ajankohtaiset
-----------------------------
=> Havainnot
=> Uutiset
=> Tapahtumat
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Junakuvaus
=> Kalusto
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiinan nettisivusto
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Yleinen keskustelu
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiina-lehti
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Radat ja laitteet
=> Ulkomaat
=> Kääntöpöytä
-----------------------------
Muut aiheet
-----------------------------
=> Osto- ja myyntipalsta
=> Sivuraide
Powered by SMF
|
SMF © 2006-2008, Simple Machines
| ©
2024 Resiina
Ladataan...