Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ennätyspitkä raakapuujuna Pietarsaaren ja Ylivieskan välillä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Suortanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« : Helmikuu 13, 2023, 11:30:59 »

https://www.verkkouutiset.fi/a/ennatyspitka-raakapuujuna-pietarsaaren-ja-ylivieskan-valilla/#d25ef7a2

VR:n pisin raakapuujuna pendelöi ja tuo tehoa UPM:n raakapuuliikenteeseen Pietarsaaren Alholmassa sijaitsevien tehtaiden ja Ylivieskan alueen välillä.

VR:n mukaan juna liikkuu yhden Vectron-sähköveturin voimin ja kyydissä kulkee yli 20 prosenttia enemmän puuta junaa kohden.

Junassa on veturin lisäksi 30 raakapuuvaunua, mikä tarkoittaa viittä lisävaunua normaalikokoiseen raakapuujunaan verrattuna. Puuta kulkee yli 20 prosenttia enemmän junaa kohden. Pituutta junalla on noin 620 metriä ja painoa 2 400 tonnia.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2023, 18:17:26 »

Toivottavasti myös Fenniarail kehittää voimakkaasti omaa tarjontaansa raakapuukuljetusmarkkinoilla. Tilaa on ja mahdollisuuksia.
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2023, 13:57:06 »

Metsäteollisuuden kasvanut puuntarve näkyy rautateillä: Suomen pisimmät, 620-metriset puujunat aloittivat liikennöinnin

VR on ottanut pitkät raakapuujunat käyttöön yhteistyössä metsäteollisuuden kanssa. Raakapuun tuonti Venäjältä tyrehtyi alkuvuodesta, ja tehtaat käyttävät nyt suomalaista puuta.

VR on aloittanut helmikuun alussa liikennöinnin Pietarsaaren Alholmaan Suomen pisimmillä raakapuuta kuljettavilla, 30-vaunuisilla junilla.

Normaalikokoiseen raakapuujunaan verrattuna vaunuja on viisi enemmän.

Pituutta junalla on 620 metriä ja painoa 2400 tonnia. Vaunuja vetää uusimman sukupolven Vectron- eli Sr3-sähköveturi.

Kuljetukset perustuvat pendelimalliin, jossa samat vaunut kiertävät lastaus ja purkuaseman väliä kolmesti viikossa.

– Suljettu vaunukierto tarkoittaa sitä, että sama 30 vaunun vaunusto kulkee kuormauspaikalta asiakkaan tehtaalle purkuun. Sama vaunusto palautuu sitten lastauspaikalle ja kierto jatkuu. Näin kuljetuksiin saadaan suunnitelmallisuutta ja tehokkuutta, sanoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.

Päätepysäkillä UPM:n tehtailla Alholmassa lasti puretaan sahalle ja sellutehtaalle. Vaunujen lastauspaikalla Ylivieskassa sahatavara ja kuitupuu on jo eroteltu vaunuittain niin, että yhden vaunun tyhjentäminen kestää noin kolme minuuttia.

Jarrutusmatka on kilometrin

VR otti Vectron-sähköveturit tavaraliikenteen käyttöön vuonna 2017. Veturinkuljettaja Joona Kääntä hyppää Vectronin ohjaksiin Kokkolassa.

Pitkän ja raskaan tavarajunan liikkeelle saaminen ja pysäyttäminen lumesta liukkailla kiskoilla vaatii omat niksinsä. Pysähtyminen 90 kilometrin maksimituntinopeudesta vaatii pisimmillään kilometrin.

– Se on vähän eri laji kuin henkilöjunilla ajaminen. Ne ovat kevyempiä ja kiihtyvät ja pysähtyvät nopeammin, Kääntä vertaa.

Metsäteollisuuden raakapuun tarve on kasvanut muun muassa sen takia, että tuonti Venäjältä on loppunut.

VR kertoo järjestelleensä raakapuujärjestelmäänsä uusiksi yhteistyössä asiakkaidensa kanssa.

– Haluamme ehdottomasti kasvattaa tehokkaita rautatiekuljetuksia tehtaillemme, sillä ne ovat ympäristöystävällisempi ja kustannustehokkaampi kuljetusmuoto kuin autokuljetukset, sanoo puolestaan UPM Metsän aluepäällikkö Jari Engström

VR Transpointilla on valmius lisätä puukuljetuksia.

– Pystymme virittämään ja lisäämään nimenomaan säännöllisiä pendeliliikenteitä. Vaunukapasiteettia pystytään tarvittaessa asiakkaiden kanssa lisäämään ja tekemään jopa lisäinvestointeja tarvittaessa asiakaskunnan mukaan, Lehtonen sanoo.
https://yle.fi/a/74-20019966
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2023, 20:26:49 »

Raiteiden Puu-Goljatia kiskoo yksi Vectron-sähköveturi.
Vectron-veturi pystyisi ajamaan 2 700-tonnistakin junaa, mutta raakapuun kohdalla 2 400 tonnia on lähellä maksimia kuljetukseen käytettyjen vaunujen vuoksi.
Tämä on helppo ja mukava peli.
Mittaa ei puolestaan voi juuri lisätä, sillä lastaus- ja purkupaikat asettavat omat rajoitteensa.
Ohituspaikkojenkin pitää olla riittävän pitkiä rautatieverkoston alueella. Siinä mielessä tämä on aika lailla maksimi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7008d22b-b864-4c83-824b-e72af3cc608b

tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #4 : Maaliskuu 06, 2023, 14:35:28 »

Taitaa olla tulossa piakkoin vieläkin pidempiä rapu-junia aikakin koeajoon.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ennätyspitkä raakapuujuna Pietarsaaren ja Ylivieskan välillä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina