Metsäteollisuuden kasvanut puuntarve näkyy rautateillä: Suomen pisimmät, 620-metriset puujunat aloittivat liikennöinnin
VR on ottanut pitkät raakapuujunat käyttöön yhteistyössä metsäteollisuuden kanssa. Raakapuun tuonti Venäjältä tyrehtyi alkuvuodesta, ja tehtaat käyttävät nyt suomalaista puuta.
VR on aloittanut helmikuun alussa liikennöinnin Pietarsaaren Alholmaan Suomen pisimmillä raakapuuta kuljettavilla, 30-vaunuisilla junilla.
Normaalikokoiseen raakapuujunaan verrattuna vaunuja on viisi enemmän.
Pituutta junalla on 620 metriä ja painoa 2400 tonnia. Vaunuja vetää uusimman sukupolven Vectron- eli Sr3-sähköveturi.
Kuljetukset perustuvat pendelimalliin, jossa samat vaunut kiertävät lastaus ja purkuaseman väliä kolmesti viikossa.
– Suljettu vaunukierto tarkoittaa sitä, että sama 30 vaunun vaunusto kulkee kuormauspaikalta asiakkaan tehtaalle purkuun. Sama vaunusto palautuu sitten lastauspaikalle ja kierto jatkuu. Näin kuljetuksiin saadaan suunnitelmallisuutta ja tehokkuutta, sanoo VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.
Päätepysäkillä UPM:n tehtailla Alholmassa lasti puretaan sahalle ja sellutehtaalle. Vaunujen lastauspaikalla Ylivieskassa sahatavara ja kuitupuu on jo eroteltu vaunuittain niin, että yhden vaunun tyhjentäminen kestää noin kolme minuuttia.
Jarrutusmatka on kilometrin
VR otti Vectron-sähköveturit tavaraliikenteen käyttöön vuonna 2017. Veturinkuljettaja Joona Kääntä hyppää Vectronin ohjaksiin Kokkolassa.
Pitkän ja raskaan tavarajunan liikkeelle saaminen ja pysäyttäminen lumesta liukkailla kiskoilla vaatii omat niksinsä. Pysähtyminen 90 kilometrin maksimituntinopeudesta vaatii pisimmillään kilometrin.
– Se on vähän eri laji kuin henkilöjunilla ajaminen. Ne ovat kevyempiä ja kiihtyvät ja pysähtyvät nopeammin, Kääntä vertaa.
Metsäteollisuuden raakapuun tarve on kasvanut muun muassa sen takia, että tuonti Venäjältä on loppunut.
VR kertoo järjestelleensä raakapuujärjestelmäänsä uusiksi yhteistyössä asiakkaidensa kanssa.
– Haluamme ehdottomasti kasvattaa tehokkaita rautatiekuljetuksia tehtaillemme, sillä ne ovat ympäristöystävällisempi ja kustannustehokkaampi kuljetusmuoto kuin autokuljetukset, sanoo puolestaan UPM Metsän aluepäällikkö Jari Engström
VR Transpointilla on valmius lisätä puukuljetuksia.
– Pystymme virittämään ja lisäämään nimenomaan säännöllisiä pendeliliikenteitä. Vaunukapasiteettia pystytään tarvittaessa asiakkaiden kanssa lisäämään ja tekemään jopa lisäinvestointeja tarvittaessa asiakaskunnan mukaan, Lehtonen sanoo.
https://yle.fi/a/74-20019966