Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2546
|
« : Helmikuu 13, 2023, 14:08:47 » |
|
Kalkkimaan rata: Liedakkala-Kalkkimaa (Oy Kalkkimaa Ab, louhos)
Työt alkoivat joulukuussa 1931 Lopputarkastus joulukuussa 1932 Rata avattu yleiselle liikenteelle 1933.02.10
Sivuraiteita: soraraide. Lisäksi tutkittiin Kaakamojoen uiton tarpeisiin raide sen rannalle. Koska radan liikenne oli aluksi vähäistä 1-2 junaparia viikossa, ei nähty mitään estettä sille, että puutavaran siirtokuormaus tehtäisiin Kaakamojen sillan luona avoradalla.
Rakennustöissä käytettiin O&K kaivinkonetta n:o 410, joka töiden päätyttyä siirrettiin Lappeenrannan-Vuoksenniskan rakennustyömaalle.
Radan pituudet: Lähtövaihteelta Liedakkalan lv:n rakennuksen keskelle 0,237 km Liedakkalan keskeltä Kalkkimaan tavarasuojan keskelle 8,2 km Kalkkimaan tavarasuojalta päätepuskuriin 0,493 km
Suoraa rataa 6,93 km, kaarretta 2,60 km. Vaakasuoraa rataa 1,02 km, Kaltevaa rataa 7,91 km. Pienin kaarresäde 400 m, jyrkin nousu 12 promillea, sen suurin yhtenäinen pituus 860 m.
Ylikäytäviä 8kpl, siltoja 2 kpl (5 m ja 24 m)
Kilometriluvut: Km 872+882 lähtövaihde Km 873+121 Liedakkalan lv:n keskus pääradalla Km 875+005 silta, betonikansi, vapaa-aukko 5,0 m, piir. N:o 6578 Km 876+139 soramäen vaihde Km 876+678 Kaakamojoki, levysilta, 24,0 m, piir. N:o 6575 Km 881+021 Kalkkimaa, tulovaihde Km 881+321 Kalkkimaa, laituritupa Km 881+729 Kalkkimaa, taain vaihde Km 881+814 Kalkkimaa, päätepuskin
Kalkkimaalla oli 6 vaihdetta, joiden sijainti näkyy raidekaaviossa.
Pääasiallinen lähde: ”Rautatiehallituksen rautatierakennusosaston arkisto Fb:218.2 Kalkkimaan rata” (kuva tilauskaavakkeesta Höytiäisen satamarata-kertomuksessa) Ohessa neljä kaaviokuvaa itse radasta ja yksi dokumentti ratatyön kaivinkoneesta
|