Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Ainakin 32 kuollut junien törmättyä Kreikassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« : Maaliskuu 01, 2023, 08:49:39 »

Ainakin 32 ihmistä on kuollut matkustajajunan ja tavarajunan törmäyksessä Kreikassa, kertovat maan pelastusviranomaiset. Lisäksi onnettomuudessa kerrotaan loukkaantuneen ainakin 85 ihmistä, joista ainakin 25 loukkaantui vakavasti.

Junat törmäsivät myöhään tiistai-iltana Keski-Kreikassa Témpin kunnassa, Lárisan kaupungin pohjoispuolella.
Viranomaisten mukaan useita junavaunuja suistui törmäyksen vuoksi raiteilta ja vaunuja syttyi myös palamaan.
Thessalian alueen kuvernöörin mukaan toisen junan kaksi ensimmäistä vaunua tuhoutuivat lähes kokonaan.

Ateenasta Thessalonikin kaupunkiin matkalla olleessa matkustajajunassa oli junaa liikennöineen rautatieyhtiön mukaan 350 matkustajaa törmäyksen tapahtuessa.
Ainakin 250 törmäyksestä selvinnyttä matkustajaa evakuoitiin busseilla Thessalonikin kaupunkiin.

Törmäyksen syy ei ole vielä tiedossa.

https://yle.fi/a/74-20020292
tallennettu

Don't panic.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #1 : Maaliskuu 01, 2023, 17:47:44 »

Onnettomuuspaikan rataosuus näyttäisi ainakin Iltasanomien https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009425123.html kuvien  perusteella olevan 2-raiteinen ja sähköistetty. Miten on onnistuttu saamaan 2 junaa kohtaamaan samalla raiteella, jota ne olisivat ajaneet useita kilometrejä on täysin käsittämätöntä.
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2023, 19:12:58 »

Kuulin jutun, että Kreikassa onnettomuusradan yllä-/kunnossapito oli ulkoistettu Italialaiselle yhtiölle... Kannattaako enää ihmetellä?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #3 : Maaliskuu 01, 2023, 19:30:43 »

Kuulin jutun, että Kreikassa onnettomuusradan yllä-/kunnossapito oli ulkoistettu Italialaiselle yhtiölle... Kannattaako enää ihmetellä?

Liikenteenohjaus on tuskin ulkoistettu italialaiaislle?
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2023, 21:19:51 »

https://www.railwaypro.com/wp/greece-sales-rosco-maintenance-company/
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #5 : Maaliskuu 02, 2023, 00:30:28 »

Kuulin jutun, että Kreikassa onnettomuusradan yllä-/kunnossapito oli ulkoistettu Italialaiselle yhtiölle... Kannattaako enää ihmetellä?
Saksan uutisista kuulin että tuo yhtiö on itse FS eli Ferrovie dello Stato Italie!
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #6 : Maaliskuu 02, 2023, 01:09:46 »

Kuulin jutun, että Kreikassa onnettomuusradan yllä-/kunnossapito oli ulkoistettu Italialaiselle yhtiölle... Kannattaako enää ihmetellä?

Suomessa se on ulkoistettu NRC Groupille Norjaan, koska VR Track myyntin sinne. Ei tää mitään eriköstä on. Mutta ratan omistaja on kuitenkin GAIAOSE ja se omistaa Kreikan valtio. Ferrovie dello Stato Italiane on ostanut Train OSE, nyt Hellenic Train, se on junan liikenneyhtiö.
Syy voi olla enemmän sitä että EU:n ERMTS kulkunvalvonto systemi ei ollut vielä käytössä koko rautatien pitkin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2023, 01:35:50 kirjoittanut Daniel Preiss » tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #7 : Maaliskuu 02, 2023, 09:25:15 »

Kuulin jutun, että Kreikassa onnettomuusradan yllä-/kunnossapito oli ulkoistettu Italialaiselle yhtiölle... Kannattaako enää ihmetellä?

Jos ei olisi ollut ulkoistettu, niin olisitko kirjoittanut "Eihän ne kreikkalaiset mitään osaa, kannattaako enää ihmetellä?"?

 Pyörittää silmiään
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2023, 11:21:02 »

Kuulin jutun, että Kreikassa onnettomuusradan yllä-/kunnossapito oli ulkoistettu Italialaiselle yhtiölle... Kannattaako enää ihmetellä?

Suomessa se on ulkoistettu NRC Groupille Norjaan, koska VR Track myyntin sinne. Ei tää mitään eriköstä on. Mutta ratan omistaja on kuitenkin GAIAOSE ja se omistaa Kreikan valtio. Ferrovie dello Stato Italiane on ostanut Train OSE, nyt Hellenic Train, se on junan liikenneyhtiö.
Syy voi olla enemmän sitä että EU:n ERMTS kulkunvalvonto systemi ei ollut vielä käytössä koko rautatien pitkin.

Helsingin sanomien mukaan: "Onnettomuudessa tuhoutuivat kaikki matkustajajunan etuvaunut. Onnettomuustutkinnan mukaan signaalien lähettämiseen tarkoitettu sähköinen ohjelmisto ei onnettomuushetkellä toiminut, joten signaalit piti lähettää manuaalisesti."

Tietysti tämän täytyi olla ilmeisesti sikäläisen kirjeenvaihtajan, joka ei ymmärrä rautatietermeistä juuri mitään, käännös kreikasta suomeen, mutta minä ymmärrän tästä että rataosalla olisi normaalisti ollut kauko-ohjaus, ilmeisesti kulunvalvonnalla lisätty, joka ei toiminut, ja olisi siirrytty manuaaliseen junanlähetyskäytäntöön. Uusinta kulunvalvontatekniikkaa eli ERTMS:ää ei taida olla kovin monessa maassa vielä käytössä, ja tuskin ollenkaan Kreikassa.

Artikkelissa lukee myös että joku asemapäällikkö olisi pidätetty onnettomuudesta johtuen, eli inhimillinen virhe on voinut aiheuttaa tällaisen Kuurilan kaltaiseen katastrofiin. Mutta miten on onnnistuttu 2-raiteisella radalla saada vastakkaisten suuntien junat samalle raiteelle, kuulostaa täysin oudolta? Asemapäälliköillä on kuitenkin vastuu jos automatiikka ei toimi ja junat joudutaan käsin lähettämään linjalle. Suomessahan on 50 km/h nopeusrajoitus jos kauko-ohjaus ja JKV on tilapäisesti poissa toiminnasta. 
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #9 : Maaliskuu 02, 2023, 12:16:10 »

Englanninkielinen wikipedia tarjoaa usein hyvää koostettua ja lähteistettyä tietoa käynnissä olevista merkittävistä tapahtumista:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tempi_train_crash

Artikkelin mukaan onnettomuus tapahtui asemavälillä Larissa-Neoi Poroi. Tällä noin 40 km asemavälilä 160 km/h kaksiraiteista rataa on vain yksi suojaväli, joka rajoittaa rataosan läpäisykyvyn seitsemään junaan tunnissa suuntaansa. Ilmeisesti Larissan päässä olleesta vaihdeviasta johtuen InterCity ohjattiin väärälle raiteelle päin tavarajunaa surullisin seurauksin. Ilmakuvien perusteella näyttäisi lisäksi, että tavarajunan raskaat teräslevyt ovat repineet matkustajavaunuja auki purkinavaajan tavoin.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #10 : Maaliskuu 02, 2023, 17:22:35 »

Löysin tämän artikkelin: https://www.europeandatajournalism.eu/News/Data-news/Warning-No-Signal
Rahaa ERMTS:lle sitten on, mutta ilmeisesti mukana oli myös paljon korruptiota. Tällä hetkellä ERMTS toimii vain 30km:lla ratalla. Kuinka tällainen on mahdollista demokraattisessa eurooppalaisessa valtiossa? Uskomatonta.

Ok Suomessa ei ole ERMTS olenkaan tällä hetkellä, kuitenkin signalit toimivat tällä.
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #11 : Maaliskuu 02, 2023, 18:14:05 »

Mafia tarvitsee ylläpitomaksua...
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #12 : Maaliskuu 02, 2023, 18:27:37 »

Kreikkalaiset omistaa 15% koko maailman kauppalaivastosta sen ne ainakin osaa!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #13 : Maaliskuu 02, 2023, 18:34:12 »

Deutsche Welle(DW) pitää onnettomuutta ennakoituna ratojen katstrofaalisen kunnon takia. Nyt valitettavasti surmansa saaneiden luku on noussut lukemaan 47.(DW)
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #14 : Maaliskuu 02, 2023, 18:54:52 »

John: Netistäkö kuuntelet/luet Deutchewelleä? Link?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2023, 19:07:06 »

Timo,DWllä on omat nettisivut!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2023, 19:15:42 »

Kreikan rautatiet myytiin FSlle 2017 hintaann 45miljoonaa Euroa.Signaalijärjestelmät ja radan hoito jäi Kreikalle.Veturihenkilökunta varoitti radan hoidon heikkouksista ja riskeistä,heitä ei kuunneltu. Vetureihin oli kyllä asennettu ECTS järjestelmä mutta se ei ole ollut toimintakunnossa. Huhtikuussa Kreikan ECTS pääjohtaja Christos Katsoulis erosi virastaan vedoten teknisten edistysaskelten toteutumattomuuteen ja sen takia ei voinut enää vastuullisesti toimia virassaan.(DW)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2023, 19:30:27 »

Kostas Jenoudalis Kreikan veturimiesliiton pj. ilmoitti suorassa uutislähetyksessä että kaikki tehdään manuaalisesti myös pääradalla Thessalonikin ja Ateenan välillä ilman toimivia valosignaaleja on junien kulun varmistus mahdotonta joten kysymys oli vain siitä koska onnettomuus tapahtuu!DW

Täytyy todeta että mielenkiintoinen toimintakulttuuri,ehkä kukaan ei ole uskaltanut puhua pelossa työpaikkansa puolesta mutta nyt kaikki puhuu!

Larisan aseman 59v.juanlährttäjä pidätettiin heti onnettomuuden jälkeen ja häntä syytetään kuolemantuottamuksesta.DW
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #18 : Maaliskuu 03, 2023, 10:32:02 »

Varmasti on monta tekijää tässä turmassa ja ne ehkä selviää aikanaan.  Aika hurjalta kyllä kuulostaa jos noin reippaita vauhteja on ajettu "pimeällä" rataosuudella.

Sinänsä ECTS järjestelmä voi toimia kokonaan ilman opastimia ja sellainen järjestelmä on Suomeenkin tulossa. Eli jos tulee joku iso vikatilanne, menee liikenteen välittäminen aika hankalaksi. Mikäli noissa olosuhteissa halutaan sitten ajaa lujaa onnettomuuskin on paha. No totaalinen järjestelmän toimimattomuus tuskin on kovin todennäköinen tai ainakaan pitkäkestoinen tapahtuma.

Mutta mahtaisiko kuitenkin olla fiksumpaa investoida myös opastimiin ECTS järjestelmän yhteydessäkin, tuo lisäturvaa ja mahdollistaisi ehkä myös poikkeusjärjestelyt ja vaikkapa museoliikenteen ilman ECTS-järjestelmää.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #19 : Maaliskuu 03, 2023, 16:27:21 »

Kuolonuhrien määrä noussut se on nyt 57 (Frankfurter Allgemeine) FAZ

Lisäksi onnettomuus on saanut laajaa poliitisen tason keskustelua siihen johtaneista syistä.
Uutisessa mainitaan myös tutkimuksesta vuodelta 2019 jonka mukaan maan rautatiejärjestelmä
on koko EUn turvattomin ja täten vaarantaa matkustajien ja henkilökunnan turvallisuuden.Raportin mukaan maassa on kuollut vuosien 2010-2018 noin 140henkeä rautatieonnettomuuksissa niitä ei tässä raportissa sen selkeämmin eritellä. Keskustelu tästä aiheesta käy nyt Kreikassa niin kiivaana että presidentti Misotakis ehkä joutuu siirtämään parlamenttivaaleja yli huhtikuun toivoen tilanteen ja hallituksen syyllistämiesen rauhoittumista.(FAZ)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2023, 16:46:58 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #20 : Maaliskuu 03, 2023, 19:40:44 »

Liikenneturvallisuus on ylipäätään ollut heikolla tasolla Kreikassa. Turvavyöpakkoa ei ollut ainakaan vielä 2000-luvun alussa ja ajovalojen käyttökin oli vain suositeltavaa pimeän aikaan.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #21 : Maaliskuu 03, 2023, 23:18:48 »

Kreikassa tuhannet ovat osoittaneet mieltä uhrien puolesta(Helsingin Sanomat)
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #22 : Maaliskuu 03, 2023, 23:28:34 »

Poliisi on, ottanut haltuun Larissan aseman onnettomuuteen liittyvän materiaalin.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5181


« Vastaus #23 : Maaliskuu 04, 2023, 01:37:36 »

Liian läpinäkyvää tässä on koko tahtumahistorian huomioonottaen nähdä hallinnon saada tämä yhden työntekijän vastuulle!
tallennettu
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #24 : Maaliskuu 04, 2023, 10:27:13 »

Liikenneturvallisuus on ylipäätään ollut heikolla tasolla Kreikassa. Turvavyöpakkoa ei ollut ainakaan vielä 2000-luvun alussa ja ajovalojen käyttökin oli vain suositeltavaa pimeän aikaan.

Vuonna 2021 Kreikassa oli tieliikenteessä kuolleita 57/miljoona asukasta, Suomessa 41.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Ainakin 32 kuollut junien törmättyä Kreikassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina