Tuttu kaveri soitteli hetki sitten Kuopiosta.
VR sössi tänään pahemman kerran. Oulusta Kuopioon kulkeva IC716 oli peruttu VR:n mukaan henkilökuntapulan vuoksi, joten juna korvattiin bussikuljetuksin. Mutta sitten...kun bussit olivat saapuneet Kuopioon, jatkoyhteysjuna IC68 päätti lähteä ilman bussilla Kuopioon kyyditettäviä matkustajia. Matka jatkuu IC70:llä.
Kyseessä ei ole sekoilu, vaan ihan normaali toimintamalli tietynlaisissa tilanteissa. Kun junaa korvataan pidemmältä osuudelta linja-autoilla, on matka-aika huomattavasti pidempi kuin junalla. Bussien keskinopeus on alhaisempi ja matkaa hidastavat pysähdykset ja poikkeamiset asemilla. IC 68:n suurin osa matkustajista tulee Kuopiosta, Pieksämäeltä, Mikkelistä ja Kouvolasta. Jos junassa on vaikkapa 350 matkustajaa ja 60 on tulossa linja-autolla Kuopioon 1-1,5 tuntia aikataulusta myöhässä, niin ei ole mitään järkeä odotuttaa tätä koko porukkaa junassa ja muilla asemilla. Myös heidän kaikki vaihtoyhteydet Pieksämäellä, Kouvolassa ja Tikkurilassa katkeaisivat tällaisessa tilanteessa. Lisäksi junan kalusto saattaa Helsingissä vielä kääntyä johonkin uuteen vuoroon Enemmistön kannalta on parempi, että heidän matkansa sujuu alkuperäisen aikataulun mukaisesti ja vain tämä bussilla saapunut porukka joutuu odottamaan seuraavaa junavuoroa Kuopiosta. Näin myös tällä porukalla säilyvät seuraavat vaihtoyhteydet eri risteysasemilla.
Nämä eivät aina ole helppoja asioita ymmärtää, mutta kannattaa yrittää tarkastella asioita myös kokonaisuuksien kannalta. Päätökset odottamista ja odottamattomuuksista tehdään aina sen hetkisen tiedon perusteella. Toki tilanteetkin aina välillä tuppaavat muuttumaan. Ikävää tietenkin on, että ylipäätään bussikorvauksia joudutaan järjestämään, mutta tällaisia tilanteita aina välillä vaan tulee.