Mielenkiintoista! Oletko törmännyt Kilon aseman seudulla sijainneisiin kapearaiteisiin? Turvepehku Oy:n rata tunnetaan hyvin, mutta Kilon aseman seudulla sijaitsi aikoinaan peräti kolme erilaista kapearaidejärjestelmää. Yksi niistä oli veljekset Lillquistin sahalta Kilon rautatieasemalle johtanut 600 millinen työntövaunurata. Itse sahan alueella rataverkko sijaitsi loppuun asti 1980-luvulle, mutta sahan ja rautatieaseman välinen yhteys saattoi katketa jo 1940-luvulla — ilmeisesti se oli aktiivikäytössä 1930-luvun lopussa.
Olen jossain yhteydessä törmännyt Veljekset Lillquistin ja VR:n krjeenvaihtoon koskien lastauspaikkaa tms Kilossa. En muista oliko radasta puhetta. Se oli varmaan 2021 kuvaamissani papereissa eli koski ajankohtaa 1920-1945 (Velj. Lillquistin saha/puutyötehdas perustettiin 1931, joten saattoi liittyä firman haluun saada tavaran siirtokuormauspaikka). Mutta kun kuvaan enemmän kuin ehdin käsitellä, niin haku voi viedä aikaa.
Muu kiinnostava kohde Kilon ja Kauniaisten välillä oli Grankullan Saviteollisuus (tiilitehdas) Keran seisakkeen kohdalla radan pohjoispuolella. Tehdasrakennuksen ja savennostoalueen väli on sellainen, johon hyvin sopisi savenkuljetusrata, mutta toistaiseksi radan olemassaolo on veikkailun tasolla.
Espoon aseman eteläpuolella oli suurehko Lindholms Såg Ab (Lindholmin saha, perustettu 1919), jolla oli varsin laaja kapearaideverkko. Siitä on useita kaavapiirroksia ainakin vielä 1960-luvun alkupuolelta.