Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: 1520 vs 1524 mm  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« : Huhtikuu 01, 2023, 23:35:20 »

Sanomalehtineekerien (lue:toimittaja) kirjoituksissa tulee usein esille entisen N-liiton kapeampi raideleveys. Oikeasti ero tuli siitä, että halvalla tehdyillä radoilla asennettiin kiskon alle sitä kallistavat aluslevyt kiskon upottua pölkkyyn laipan verran.

Oli hilpeää lukea Allegron raideleveydestä, niinkun sillä olisi jotain merkitystä. Kartioon sorvatut pyörät eivät kulje laipoilla kuin vaihteissa.

Kaikissa kaarteissa raideleveys on vähintään sentin suurempi. Faija ajatti Haminan satamassa Ristolla paikallisen kapearaiteen uusiksi, naulat paukkui veturin pohjaan. Vv15 oli liian kevyt ja nousi kiskoilta eli homma oli perusteltua

Johdannon jälkeen mäyräkoiran ydinluuhun,

Mikä on kapein sorvausmitta akseleissa? Pystyykö 762 mm kalustolla ajamaan 750 mm radalla?

Pystyykö Honkataipaleen Kraussilla ajamaan tsadin ratikkaa vai osuuko laituriin?

Mikä on levein sorvausmitta? Pystyykö normaalileveyden vaunua edes siirtämään meillä?
tallennettu
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2023, 00:03:37 »

https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2021-22_rato2_web.pdf
1524mm on kiskojenväli edelleen suomessa. (sivu 9) En kyllä äkkiä muista onko missään vaadittu laipanleveytä. Jotenkin muistan keskusteluista että Venäjällä on pölkyissä sama raideväli mutta ne on kallistetu sisään päin. Kuormankantavuus siis.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2023, 00:37:31 »

Edelliseen. Risto oli pyörästöltään yhtä kankea kuin Vv15 ja kaupungin ratamestari naulasi raiteet 1500 mitalla oli suora tai mutka. Me naulattiin kaarteet 1534 mitalla ja vaihteissa jopa 1540, niissäkin Dr13 teli huusi, siinä oli tosi jäykkä alusta. Kouvolan kuskit osasivat kyllä sulattaa kiskot veturin alta huonoina päivinä, Dv15 nykäisi kiitos nerokkaan suunnanvaihtimen isomman roikan liikkeelle, puskimet painui pari metriä kasaan ja Voivotti meni menojaan viereisen matkaveturin sinistäessä pyöriään. Sama taktiikka ei purrut neukuissa, SA ei juurikaan jousta, mutta silloin otettiin Belarus Dr14. Haminaan tuli 1984 yli 30 Mas-vaunun sepelijunia Simpeleeltä uutta JuHa-rataa varten, paikallinen rapakivi ei kelvannut. Liukulaakerivaunut olivat haasteita Dr13 vetäjille, Sn 60 ei oikein toiminut niissä ja Haminan vanha rata oli pirun haastava kuljettajille, lyhyt mutta painava juna ei tullut helpolla. Me ajettiin 170 hepan Tka 7 roikkaan kiinni ja vietiin se pois Rto siirtona, eihän tekarilla olis saanut vetää kuin 210 t mutta kaikki mitä oli koukussa tuli perässä ja Kouvolan miehet katteli 2700 hepan veturistaan että mitä hittoa. Pari kertaa kyllä päivystäjä pukkas hänniltä, mutta ei me sitä kerrottu. JuHan sepelijunissa oli 8 Mas, sepeliaura ja M eli 20 akselia, ne oli kyllä Scanialle hubaa jos kohdalle sattui isot Mas-vaunut. Yleisin oli noin 10 mottia, mutta isoissa oli 12,7 ja Tkan junapainoilla sai pyyhkäistä Per Saukkoa. Poitsilan ylikäytävälle tultiin noin 5 km/h ja puomit pysyi just alhaalla sen silloisen 20 minsaa, ihmisiltä tuli hilpeetä palautetta. Mulla kaatui päälle tommonen iso Mas Suurenvuoren tunnelissa, siitä tuli iso haloo. Onnex se osui seinään mutta siinä hässäkässä oli henkikulta katkolla koska juna liikkui ja matalammat vaunut mahtui kaatumaan eikä veturista tai Tkasta nähnyt mitään koska tunneli oli täynnä pölyä ja muutenkin oli säkkipimeää. Noutaja kävi tosi lähellä, joku sanoi jälkeenpäin että tikkuaskin tai yhden horjahduksen päässä. No, saihan siitä 40 v jatkoaikaa.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 283


« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2023, 00:45:32 »

https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2021-22_rato2_web.pdf
1524mm on kiskojenväli edelleen suomessa. (sivu 9) En kyllä äkkiä muista onko missään vaadittu laipanleveytä. Jotenkin muistan keskusteluista että Venäjällä on pölkyissä sama raideväli mutta ne on kallistetu sisään päin. Kuormankantavuus siis.

Venäjän 1520 tuli varmaan just siitä aluslevyerosta, tuskin ne muutti naulausta. Samalla saatiin 2 sisänaulaa estämään raidevälin repsahdusta, katselen joskus huimia videoita jenkeistä, joissa 30 t akselipainoilla ajetaan naularataa ilman aluslevyjä fifty miles per hour ja me ostetaan noilta lentsikoita
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2023, 22:53:14 »

Itse olen lukenut, että kiskojen kallistusta muutettiin vaunujen kulkuominaisuuksien parantamiseksi. Eli kyse ei ollut pölkkyihin uppoavista kiinnikkeistä, vaan muusta tarpeesta saada kiskojen kallistusta muutettua aluslevyt vaihtamalla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 814


« Vastaus #5 : Huhtikuu 05, 2023, 10:39:52 »

Suomessa on olemassa myös 1522 mm raideleveyksellinen rautatieverkosto, Helsingissä ja Espoossa.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, KLOY.

https://kaupunkiliikenne.fi/liikennointi/metrolla/rata-ja-varikko/
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: 1520 vs 1524 mm  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina