Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR FleetCarelle iso kaluston modernisointiprojekti SJ:ltä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« : Huhtikuu 05, 2023, 10:34:57 »

Raidekaluston kunnossapitoyhtiö VR FleetCaren yhteistyö ruotsalaisen rautatieoperaattorin SJ AB:n kanssa syvenee. Yhtiöt ovat allekirjoittaneet sopimuksen X40 -sähköjunien modernisointiprojektista, jolla tavoitellaan kaluston elinkaaripidennystä ja matkustusmukavuuden parannusta asiakkaille. Sopimuksessa sovitaan X40-kaluston 27 sähköjunan kattavasta modernisoinnista ja matkustajainformaatiojärjestelmän päivittämisestä. Sopimuksen arvo on yhteensä yli 35 miljoonaa euroa.

Kalustoprojektin suunnittelu ja toteutus alkaa heti, ja kaluston viimeiset uudistetut junat toimitetaan asiakkaalle ja liikenteeseen vuonna 2027. Työt tehdään Suomessa VR FleetCaren Oulun varikon projektikeskuksessa ja Pieksämäen konepajalla.

Alstomin valmistama X40 on SJ:n liikennöimä kolmen vaunun kaksikerroksinen sähkömoottorijuna. Junat on otettu käyttöön vuosien 2004–2008 aikana. Kalustolle on tarkoitus tehdä kattava remontti sisä- ja ulkopuolelle käsittäen mm. matkustamon tilajärjestyksen muutoksen, penkkien ja valaistuksen uusimisen sekä matkustajainformaatiojärjestelmän päivityksen nykyaikaan. Junat myös pintakäsitellään ja maalataan asiakkaan brändin mukaisesti.

VR FleetCaren toimipaikoilla on jo valmiiksi hyvät puitteet kalustoprojekteille, mutta kaluston pintakäsittelyihin ja ulkomaisen kaluston siirtoihin Suomen rataverkolla tarvitaan uusia ratkaisuja. Oulun varikon huoltohalliin investoidaan ensi tilassa nykyaikainen esikäsittelytila ja maalaamo. Lisäksi uudet hankittavat Suomen raideleveyksiin sopivat siirtotelit tulevat jatkossakin helpottamaan kaluston siirtämistä raiteita pitkin kunnossapitoyksiköihin.

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutiset/vr-fleetcarelle-iso-kaluston-modernisointiprojekti-ruotsalaiselta-rautatieoperaattorilta-sjlta--050420230934/
tallennettu

Don't panic.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2023, 13:42:15 »

Mielenkiintoista, X40-junayksiköitä on kaksivaunuisina 15 kpl ja kolmivaunuisina 27 kpl. Sopimus siis koskee kolmivaunuisia yksiköitä. Mitähän tehdään kaksivaunuisille yksiköille?

On ihan yleistä nähdä noita yhteenkytkettyinä esim. 3+3- tai 3+2-vaunuiset yksiköt. Teknisesti on mahdollista kytkeä yhteen jopa neljä yksikköä, mutta liikennöinti ei ole sellaista ymmärtääkseni koskaan käytännössä vaatinut. 2-vaunuisen yksikön en ole itse nähnyt koskaan liikennöineen yksinään, mutta tiedotteen kuvassa taisi sellainenkin olla. Perustapauksessa liikkuu kolmivaunuinen yksikkö, johon tarpeen mukaan liitetään toinen yksikkö.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR FleetCarelle iso kaluston modernisointiprojekti SJ:ltä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina