Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Höyryveturimatkat 1009  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« : Huhtikuu 15, 2023, 18:33:52 »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-viimeinen-liikennoiva-ukko-pekka-pantiin-myyntiin-hintalappu-24-vaunulla-puoli-miljoonaa-euroa/39e2da91-20e6-4172-8d35-f65a9ef91dbf
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2023, 19:41:57 »

Tuon artikkelin lopussa kerrotaan hieman Rovaniemen veturitallista löytyvän Tk3 veturin vaiheista.
Kuvasarjassa
http://vaunut.org/sarja/586 on kuvia veturin siirrosta Porvoosta Rovaniemelle. Veturin viimeinen käyttö lienee Isokylässä tapahtunut Havukka-Ahon ajattelija elokuvan kuvaukset.

Onkohan tuon veturin kattila vauriosta omistaja tai käytön valvoja raportoinut asianmukaisesti TUKESia? Jotta ennen käyttöönottoa tehdyt korjaukset kuin tulee asianmukaisesti käsiteltyä.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2023, 15:59:13 »

Kas kun ei ole herättänyt enempää keskustelua aiheesta.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2023, 17:38:30 »

Kas kun ei ole herättänyt enempää keskustelua aiheesta.

Eihän myynti ole ollut mikään salaisuus. Yrittäjä on yrittänyt vakavissaan jo vuosikausia myydä yritystään, johtuen nimenomaan yrittäjän korkeasta iästä ja pitkistä työmatkoista. Varteenottettavat ostajat ovat vain harvassa. Onhan puoli miljoonaa totta kai iso sijoitus. Myös kaluston säilytys ei ole täysin ongelmatonta. Kalusto pitäisi saada säilytykseen ulkoilmalta ja ilkivallalta. Hyvää yrittäjähenkeä omaava henkilö/t voisivat saada höyryveturi toiminnalla hyvänkin bisneksen. Tämä vaatii tietenkin rahan lisäksi markkinointisilmää.
tallennettu
Niko Rolamo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2023, 10:57:27 »

Ikävä olla pessimisti, mutta taitaa vaan olla niin, ettei Suomesta löydy tarvittavia pääomia yksityiseltä sektorilta tuollaisen toiminnan ostamiseksi ja pyörittämiseksi. Suomalaiset keski- ja hyvätuloiset on verotettu sen verran tiukasti esim. Saksaan nähden, ettei merkittäviä pääomia pääse kertymään (tai ne on sitoutuneet kiinteistöihin). Toisaalta myös eläkejärjestelmä on täysin julkisen sektorin hallussa, eli sinne sitoutuneet pääomat on valtion rahoja, toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa isolta osin.

Tän on saanut huomata monenmonesti kun on Suomessa 15 vuotta startup-yrittäjänä toiminut. Esim. vuonna 2017 Tukholmassa oli liikkeellä yli kymmenkertainen määrä yksityistä sijoituspääomaa Helsinkiin nähden, vaikka kaupungit ovat osapuilleen samaa kaliiberia. Uusinta tietoa mulla ei ole, mutta saattaa olla vielä epäsuhtaisempi Stokiksen hyväksi tätä nykyä.

Ainahan joku joukkorahoitustyyppinen ratkaisu on mahdollinen, mutta jos veturilla olisi tarkoitus operoida, voi mennä omistajuuksien suhteen hankalaksi tuollainen kuvio. Suomessa ei myöskään ole kovin kova kulttuuri joukkorahoitukseen osallistumiselle. Jos kampanjasta tekee kansainvälisen, ollaan helposti tilanteessa, jossa toiminnan ja kaluston omistaa joku ulkomainen sijoitusyhtiö, jonka intressit toiminnan pyörittämiseen ovat puhtaan kaupalliset, mikä taas ei välttämättä oikeen istu museorautatiehenkiseen toimintaan.

Olis kiva, jos tuohon löytyisi joku suomalainen miljonääri, jolla olisi myös intressejä homman pyörittämiseen. Taitavat vaan olla harvassa kuin kanalla hampaat.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2023, 11:07:46 »

^Eikö startupskenen pöhinässä kannattaisi muistaa se, että tuosta tuskin saa kannattavaa liiketoimintaa sitten niin mitenkään. Ei ole skaalattavissa ylöspäin, ei voi myydä ulkomaillekaan kun raideleveys on mitä on jne. Järkyttävät kulut ja pitäisi omata täydelliset sepän taidot konemestarin papereiden lisäksi, että onnistuisi ylläpito.

Kallis harrastus, ja totta on, että sopivan kaliiberin miljonäärejä on Suomessa vähän, jotka vielä haluaisivat harrastaa museojunalla ajelua.

Yhdistyspohjalta tunteenpalosta ja ilman voiton tavoittelua voisi ehkä onnistuakin.
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 74


« Vastaus #6 : Huhtikuu 19, 2023, 16:31:43 »

Tähän liittyy kyllä muutakin, kuin kalustoyksiköiden myyminen, tässä myydään samassa kokonaisuudessa myös liiketoimintaa. Sukupolvenvaihdokset sujuvat toisilla yhtiöillä helposti, toisilla taas ei. Kun yrityksen toiminta on hyvin riippuvaista yrittäjien henkilökohtaisesta osaamisesta, myyminen vaikeutuu. Yrityksen pitäisi myyntiin laitettaessa olla hyvässä kunnossa ja vauhdissa, ei jäähdyttelyvaiheessa.

Neuvoisinkin nykyistä omistajaa harkitsemaan kaluston myymistä pienemmissä erissä, jotta koko homman käsiin jäämisen riski pienenee. Uusi toimija on todennäköisimmin harrastajayhteisö, jonka talous- ja osaamispääoma voisi riittää paremmin pienimuotoisempaan toimintaan.
tallennettu

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen Salattu jäseniltä - blogista ja muusta yhdistyksen arvostelusta: https://salattujasenilta.blogspot.com/2024/05/syyttaja-on-tehnyt-syyttamattajattamisp.html
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2023, 21:29:13 »

Kyllähän Suomen museojunamarkkinassa olisi juurikin aukko ammattimaisesti toimivalle operaattorille. Sellaiselle, jolla intomielisyys kalustoyksiköitä kohtaan ei ole millään tavalla keskiössä, vaan siellä ovat asiakkaat, matkanjärjestäjät ja yritykset.

Museojunan tuotteistamisessa ollaan itse asiassa menty takapakkia niistä ajoista, kun eräskin höyryjunareitti 1980-luvulla valittiin vuoden matkailutuotteeksi. Toteutukset ovat liikaa harrastajien miettimiä, asianharrastajilta toisille asianharrastajille.

Alalle lähtemistä jarruttaa myös ilmeisen epäterve ja epäsosiaalinen ilmapiiri, jossa vikoja etsitään toisista operaattoreista, mutta ei itsestä. Useista nykyisistä toimijoista on ollut esillä myös kyseenalaisia asioita, eikä viranomaistoimintakaan herätä aivan täyttä luottamusta. Alalle harkitseva joutuu punnitsemaan, uskaltaako tällaiseen toimintaympäristöön lähteä.

Epäilemättä ammattimainenkin operaattori tarvitsisi myös tuotteen hyväksi toimivaa talkooväkeä toimintansa pyörittämiseen.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2023, 23:09:53 »

1009:n kuljettajan kotisivut jossain vaiheessa. Onko ollut enää nyt kun ajetaan hullunlujaa niin että maalit palaa päädystä puhki?
 http://www.hakanpaa.net/marko.htm
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2023, 08:50:10 »

Toisaalta myös eläkejärjestelmä on täysin julkisen sektorin hallussa, eli sinne sitoutuneet pääomat on valtion rahoja, toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa isolta osin.

Avaatko hieman tätä? Suomessahan eläkejärjestelmä on nimenomaan yksityisten työeläkeyhtiöiden vastuulla, pl. julkisen sektorin palkansaajat, toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Niko Rolamo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2023, 10:30:41 »

Kyllähän sitä Karponkin ohjelmassa aikanaan todettiin että "Kaikki tietää ongelman, mutta kukaan ei tee mitään."

Fakta on, että tuollaisen aktiivikäytössä olevan museojunan toiminnassa pitäminen tarvitsee talkoohengen lisäksi infraa ja käyttöpääomaa. Parhaiten käyttövaroja saadaan kannattavasta liiketoiminnasta, jolloin ei tarvitsisi olla jatkuvasti käsi ojossa toivomassa, että aikataulutettuihin ja aikatauluttomiin korjaustarpeisiin löytyisi joltain taholta avustusta. Toiminnan pienimuotoisuuden takia infraa ei kannata itse rakentaa vaan vuokrata olemassa olevaa veturitalli-infraa niinkuin nykyäänkin tehdään. Tässä tietty toiveena on, etteivät isommat tahot päätä jyrätä loppuakin sellaisesta infrasta, johon tällaisella toiminnalla olisi varaa.

On lisäksi huomattava, että kertaluonteisella kaluston hankinnalla ja jatkuvaluonteisella kaluston operoinnilla ja ylläpidolla on vähän eri tarpeet rahan suhteen. Operointikustannuksiin on aika hankala saada rahoja sijoittajilta, kyllä ne olisi itse ansaittava. Hankintaan liittyen haasteena on kaluston ja toiminnan omistussuhteet ja tuloutus. En esimerkiksi osaa sanoa, miten tuollaisen kaluston kirjanpidollinen arvo käyttyätyy aika-akselilla. Kyllä tällaiseen joku mesenaattihenkinen rahamies tai -nainen tai -henkilö tarvittaisiin  Pyörittää silmiään

Mun pointti noissa startup-viittauksissa oli lähinnä demonstroida, ettei sitä irtonaista sijoituspääomaa ole Suomessa liikkeellä mielin määrin. Tässä osasyynä on se, ettei pitkän uran tehneillä hyvätuloisilla insinööreillä, lääkäreillä yms. ole Suomen kaltaisessa verotusyhteiskunnassa jäänyt säästöön tai sijoituksiin miljoonia vaan pelkästään satoja tuhansia. Toisin on esimerkiksi Saksassa, jossa yksityisestä sijoituspääomasta yksityishenkilöt muodostavat selvästi suuremman osan. Eipä sillä, tuskin startuppeihin sijoittava henkilö/yhtiö olisi ylipäätään kiinnostunut matalatuottoisesta ja hankalasti skaalattavasta museojunatoiminnasta. Pidän vapaan sijoituspääoman puutetta vaan indikaattorina siitä, ettei Suomesta ylipäätänsä löydy juurikaan sellaista löysää rahaa, jota joku saattaisi olla valmis tällaiseen hankkeeseen kaatamaan.  Epävarma

Tuo 1985 "hauskin matkailukohde" Lahti-Heinola höyryjuna sijoittuu aikaan ennen 90-luvun lamaa. Aikaan, jolloin raskaasta konepajateollisuudesta ja hyöryveturiajan ratainfrasta oli vielä jotain jäljellä. Aikaan ennen digiviihdettä ja suoratoistopalveluita. Ajat ja maailma on hieman muuttunut neljässä vuosikymmenessä. Nykysellään tavoitettavuus ja helppous taitaa olla merkittävimpiä tekijöitä asiakkaiden hankinnassa. Voisi luulla, että talvisaikaan tuo Lapin juna olisi se paras markkina, eritoten kun ottaa huomioon Lapin matkailusesongin ja Joulunajan. Kesäisin erilaiset tapahtumamatkat (festarit, urheilukilpailut jne.) ja kenties Helsinki-Saimaa reitti saattaisi vetää enempi matkailijoita. Liput pitäisi olla myynnissä ja markkinoitu erilaisten matkatoimistojen ja VR:n sivujen kautta, ei jostain hähmäisestä yhdistyksen webbisivuviritelmästä. Kyllä tällaiseenkin Suomesta osaamista varmaan löytyisi (ja jossei, niin lainataan vaikka Ruotsista). Kaikki taitaa vaan kilpistyä siihen rahakysymykseen  Huh

Nojoo, tulipa taas vouhotettua. Toivottavasti tuohon löytyy joku ratkaisu, en ole itsekään vielä ehtinyt 1009:n kyytiin  Virnistää
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2023, 10:54:09 kirjoittanut Niko Rolamo » tallennettu
Niko Rolamo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2023, 10:53:47 »

Toisaalta myös eläkejärjestelmä on täysin julkisen sektorin hallussa, eli sinne sitoutuneet pääomat on valtion rahoja, toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa isolta osin.

Avaatko hieman tätä? Suomessahan eläkejärjestelmä on nimenomaan yksityisten työeläkeyhtiöiden vastuulla, pl. julkisen sektorin palkansaajat, toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa.

Eläkerahat ovat toki "yksityisillä" yhtiöillä, mutta varat ovat viime kädessä valtion hallussa ja ohjauksessa, eivät esimerkiksi yksityishenkilöiden itse käytettävissä erilaisissa rahastoissa. Rahat ja verot kiertää valtion kautta ja palkasta peritään eläkemaksut työnantajan toimesta. Järjestelmässä on se hyvä puoli, että kaikille on(oli?) tarjolla (ainakin teoriassa) jonkinlainen toimeentulo vanhoille päiville riippumatta omien sijoitusten ja säästämisen tms. onnistumisesta. Haasteena on se, että eliniän ennuste on kasvanut (eli aika jolloin eläkettä maksetaan) ja samalla syntyvyys on jo pitkään ollut laskusuunnassa. Tässä ylisukupolvisessa pyramidissa käytännössä nykyiset palkansaajat maksavat nykyisten eläkeläisten eläkkeet, rahastot toimivat vain puskureina ja niillä maksetaan tätä nykyä järjestelmän alijäämää.

Näissä rahastoissa makaa valtavasti rahaa suhteellisen pienillä tuotoilla (mm. riskitason hallitsemiseksi), joka ei ole yksittäisten eläkkeensaajien hallinnassa. Se, onko tämä hyvä vai huono asia lienee tulkinnanvaraista, mutta tämä on yksi syy (muiden muassa) sille, miksi suomalaisille, työuransa ehtoopuolella oleville henkilöille ei ole kertynyt likvidiä pääomaa. Omatoimisesti voi tietysti aina sijoittaa erilaisiin yksityisiin eläkerahastoihin tai osakkeisiin jne. Veroprogressio tosin syö sitä palkasta ylijäävää osaa, joka hyvätuloisilla (siis niillä, jolla tässä keskustelussa mainittuja rahasummia voisi olla käytössä) voisi olla käytettävissä.

Ex tempore, Kysykääpäs joku Peter Vesterbackalta, olisiko kiinnostusta hankkimaan kalusto ja toiminta, onhan hän sitä Tallinna-tunneliakin ollut puuhaamassa. Tuollaisen rinnalla puolen miljoonan hyvänmielenprojekti lienee puupennejä  Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2023, 12:36:45 kirjoittanut Niko Rolamo » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Höyryveturimatkat 1009  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina