Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vaihtotyöongelma Everett  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 154


« : Huhtikuu 30, 2023, 00:05:20 »

Kuvassa http://vaunut.org/kuva/120717 on keskustelua pienoisrautatielläni olleesta vaikeasta vaihtotyöongelmasta. Rautatieliikenteen ehdoton ammattilainen Kimmo T. L. ratkaisi sen 15 minuutissa ja samalla ehti juoda kahvit ja vaihtaa kuulumiset. Hyvä ystäväni tekniikan tohtori E. P. tuskaili asemalla 2 tuntia ja meinasi heittää ohjaimen seinään. Kauanko sinulla menee vaihtotyöongelman ratkaisuun ja saatko sen ylipäätään selvitettyä? Ongelma on kuvattu liitteessä olevassa kuvassa.

* Vaihtotyöongelma Everett.pdf (215.04 kilotavua - ladattu 205 kertaa.)
tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 74


« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2023, 00:38:44 »

Uskoisin keksineeni ratkaisun, mutta en sitä vielä kirjoita kokonaan tänne. Aloittaisin viemällä caboosen 2 raiteelle Seattlen päähän. Sitten työntäisin malmivaunut linjalle Anacortesin suuntaan...
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2023, 09:24:09 »

Varmaan voi olla yksikertaisempi tapa millä homma saadaan hoidettua  mutta toimisiko sauraava.

Juna ajetaan kokonaan Seattleen suuntaan ja työnnetään kakkoselle sen verta että Cap jää sinne. Muu juna runko työnnetään ykköselle. Veturi irti ja Cap kakkoselta ykköselle malmivaunujen perään Seattleen puoleiseen päähän. Ykkösellä oleva runko työnnetään  Anacortesin suuntaan ja veturi pidetään vaunuissa kiinni ja sillä työnnetään kakkosella olevat vaunut Seattleen suunnan linjalle niin että oma junarunko jää kakkoselle. Hetkellisesti veturin molemmissa päissä on vaunuja. Veturi ajetaan ykköstä kakkosella olevan "oman" junarungon ympäri Anacortesin puoleiseen päähän ja työnnetään "oma" junarunko kiinni Seattleen suunnassa oleviin vaunuihin ja vedetään koko pötkö kakkoselle. Kakkosella olleet vaunut jätetään takaisin samaan paikkaa. Kun vaunut ovat takaisin kakkosella niin juna joko lähtee suoraan Anacortesiin tai siirtyy vielä ykköselle jos lähtöluvan saanti sitä edellyttää.
tallennettu
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #3 : Huhtikuu 30, 2023, 17:21:39 »

Kuvassa http://vaunut.org/kuva/120717 on keskustelua pienoisrautatielläni olleesta vaikeasta vaihtotyöongelmasta. Rautatieliikenteen ehdoton ammattilainen Kimmo T. L. ratkaisi sen 15 minuutissa ja samalla ehti juoda kahvit ja vaihtaa kuulumiset. Hyvä ystäväni tekniikan tohtori E. P. tuskaili asemalla 2 tuntia ja meinasi heittää ohjaimen seinään. Kauanko sinulla menee vaihtotyöongelman ratkaisuun ja saatko sen ylipäätään selvitettyä? Ongelma on kuvattu liitteessä olevassa kuvassa.
Käytännössä veturin on ensin siirrettävä 2-raiteen vaunut Anacortesin suuntaan 1-raiteelle "syrjään" malmijunarungon kanssa tehtävien vaihto-operaatioiden tieltä:
- veturi irrottautuu malmijunasta ja kytkeytyy sitten 2-raiteen vaunuihin
- veturi työntää ko. vaunut vaihteen ohi Anacortesin suuntaan
- veturi vaunuineen siirtyy kiinni Cabooseen ja siirtää Caboosen 2-raiteen kautta Seattlen suuntaan ohi vaihteen
- veturi palaa 2-raiteen kautta malmijunan rungon eteen ja työntää/yhdistää rungon Cabooseen
- veturi palaa Anacortesin suunnalle jääneisin vaunuihin kiinni ja kiskoo ne alkuperäiselle paikalleen 2-raiteelle
- veturi siirtyy takaisin 1-raiteelle malmijunan eteen ja on vapaa lähtemään Anacortesin suuntaan
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2023, 09:12:01 »

Edellisiä vastauksia lukematta ja kahta muistitikkua pöydällä ees taas siirrellen:

1 Veturi työntää kakkosraiteen vaunut vaihteen taakse linjalle Anacortesin suuntaan. Veturi on sopivasti caboosen puoleisessa päässä malmijunaa.

2 Veturi siirtää caboosen kakkosraiteelle.

3 Veturi siirtää malmijunan kakkosraiteelle. Nyt caboose on toisessa päässä.

4 Veturi työntää malmijunan ja caboosen vaihteen taakse linjalle Seattlen suuntaan.

5 Veturi hakee kakkosraiteen vaunut takaisin alkuperäiselle paikalleen. Lopputulos: veturi ja caboose vaihtaneet paikkaa.

Vastaus sisältää vaunujen seisottamista linjalla, varmaan menee aikaa ja norttia kun pitää veivata pykälien mukaiset riittävät käsijarrut päälle ja pois? Mutta minkäs teet kun herrat insinöörit on ratapihan tällaiseksi laittaneet!
tallennettu
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 154


« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2023, 11:42:23 »

Nopeasti löytyi useampia hyviä ja oikeita vastauksia, lisäksi vastauksia tuli Facebookin messengerin kautta. Vaihtotyöt ovat selvästi Vaunut.orgin kävijöille tuttuja!

Jos tämäntyyppiset ongelmat kiinnostavat, vastaavia löytyy pienoisrautateiltäni useampia. Huomasin muun muassa, että rautatieinsinöörit suunnittelivat skotlantisen Kyle of Loch Glenin ratapihan hyvin ahtaaksi ja siinä vaihtotöitä tehdessä alkaa kaivata haggista ja muita skotlantilaisia tuotteita!
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #6 : Toukokuu 02, 2023, 07:49:01 »

Hiljattain pohdiskelin mielessäni, kun en ole koskaan paikan päällä katsellut, missä järjestyksessä mahtaa edetä vaihtotyöt Ämmänsaaressa. Kuormattavia vaunuja on ilmeisesti ainakin kolmosraiteella, mutta onko ykköselläkin? Kontiomäeltä saapuu juna kaiketi kakkoselle. Itäpäässä ei ole kuin veturin mentävä pussiraide viimeisen vaihteen jälkeen eli sinne ei työnnetä mitään. Hymyilee

Vai lastataanko Ämmänsaaressa vuorotellen kolmosella ja ykkösellä? Nykyään liikenne on jo niin hektistä, että hakuja on kaksi kertaa vuorokaudessa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #7 : Toukokuu 02, 2023, 10:07:42 »

Sainkin kommenttia kysymykseeni, että ainakin aikaisemmin Ämmänsaaressa on toimittu siten, että tyhjät vaunut on jätetty linjalle odottamaan saavuttaessa. Tämän jälkeen on nostettu kolmoselta kuormatut vaunut kakkoselle ja sen jälkeen vedetty linjalta tyhjät kolmoselle ja kierretty vetureilla täysien vaunujen ympäri ykkösen kautta kakkoselle, josta sitten lähtö paluumatkalle.
tallennettu
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2023, 15:56:51 »

Jos tämäntyyppiset ongelmat kiinnostavat

Kyllä kiinnostaa!
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #9 : Toukokuu 02, 2023, 19:36:32 »

Hiljattain pohdiskelin mielessäni, kun en ole koskaan paikan päällä katsellut, missä järjestyksessä mahtaa edetä vaihtotyöt Ämmänsaaressa. Kuormattavia vaunuja on ilmeisesti ainakin kolmosraiteella, mutta onko ykköselläkin? Kontiomäeltä saapuu juna kaiketi kakkoselle. Itäpäässä ei ole kuin veturin mentävä pussiraide viimeisen vaihteen jälkeen eli sinne ei työnnetä mitään. Hymyilee

Vai lastataanko Ämmänsaaressa vuorotellen kolmosella ja ykkösellä? Nykyään liikenne on jo niin hektistä, että hakuja on kaksi kertaa vuorokaudessa.

Ämmänsaaressa lastataan joka raiteella. Tilanteesta riippuu missä vaunut milloinkin ovat. Vuosi sitten kun käytiin PoRhan lätällä Ämmänsaaressa tilanne oli se että kolmosella oli 16 vaunua lastattavana ja kakkosella 8. Ratapihan poikki menee tasoristeys ja kolmosen itäpäässä on rakennus sen verta lähellä rataa että ne rajoittavat sitä miten vaunuja voi jättää. Koko runko ei mahdu järkevästi kolmoselle ja sekin missä on minkäkin yhtiön puita vaikuttaa siihen miten vaunut jätetään. Tästä videosta näkee miten vaunut silloin olivat: https://youtu.be/idqe7H4xyPU?t=15740

Itse asiassa tuota Hannun esittämää ongelmaa ratkoessa tuli Ämmänsaaren vaihtotyöt mieleen, hyvä kun otit ne puheeksi. Nämä ovat kiinnostavia pähkäillä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Vaihtotyöongelma Everett  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina