Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Siestarjoen asetehtaan raide  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2546


« : Huhtikuu 30, 2023, 20:18:45 »

Siestarjoen asetehtaan raide rakennettiin (n. 1915 tai 1916?) entisen ns. Millerin radan ratapenkkaa ja sille varattua aluetta hyväksikäyttäen. Luulisin tämän dokumentin liittyvän siihen asiaan. Pystyykö sen varmistamaan tekstistä tai vaihtoehtoisesti saamaan selville mistä tässä on kyse? Tämä on venäjänkielinen dokumentti.


* Siestarjoen asetehtaan rata.JPG (2354.69 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 91 kertaa.)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2023, 08:34:57 »

Paperi on kirjattu 22.6.1915. Se kertoo päätöksestä luovuttaa Millerin radan haaran maapohja Siestarjoen asetehtaan täyteen omistukseen.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2546


« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2023, 07:30:37 »

Rataosaston vuoden 1916 "muiden asioiden" kansiosta (Fb993 XXXIV) löytyi Siestarjoen asetehtaan raidekaavio. Siellä on yksi r=107 m kaarre ja kansiossa oli kaksi monisivuista kirjelmää, joissa pohdittiin teoreettiselta kannalta ja käytännön kokeiden perusteella mitkä venäläiset ja suomalaiset vaunutyypit saavat liikennöidä ao. raiteella miesvoimin (tms.) työntämällä. Ohessa yksi sivu, josta ilmenee mistä on kyse.


* Siestarjoen asetehdas kaavio.JPG (2105.51 kilotavua, 4000x3000 - tarkasteltu 94 kertaa.)

* Vaunujen työntökoe r=107m kaarteessa.JPG (2120.47 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 66 kertaa.)
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2023, 09:43:55 »

Tässä asetehtaasta 30-luvun hengessä  https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1109620?page=6.  (Hakkapeliitta 5/1933, s.6-8 , suora linkki ei tunnu toimivan).

Kartassa oikealle Primorskajalle osoittava raide kuuluu höyryraitiotielle.
Suomen karttakirjan 1920 kartta 7c-d selkeyttää höyryraitiotien / Rannikkoradan reittiä.
Se alkoi Walkeasaaressa ja kääntyi Suomen puolelle tultuaan heti Rajajoen sillan jälkeen Rajajokea seuraten kohti Sestoreskin kaupunkia ja asetehdasta (oheinen kartta).

Asetehtaalta rata jatkui rannikkoa seuraten Pietarin alueelle Nevan rannalle ja kääntyi Lanskajan länsipuolella kohti pohjoista päätepisteeseensä Oserkiin, vajaan kilometrin päähän Schuvalovosta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2023, 10:16:27 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2546


« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2023, 10:55:49 »

Tässä yleiskartta Rajajoen-Siestarjoen alueesta 1930-luvun lopulla. Ratalinjat ovat silloiset. Vanha rata (1871-1885 ja 1916-1918) lähti Rajajoen ja Valkeasaaren väliltä ja näkyy katkoviivana Suomen puolella lähellä Rajajokea. Pääradalle tehdyt punakynämerkinnät näyttävät km-tolppien paikat 5 km välein.


* Rajajoki-Siestarjoki ote 6650:80-30-460:50.JPG (3498.17 kilotavua, 3000x4000 - tarkasteltu 94 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Siestarjoen asetehtaan raide  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina