Venäjän vallankumouksen edellä SVR toteutti edellä kuvatun valtavan tavara-aseman.
Sen lisäksi Suomi tai suomalaiset olivat toteuttamassa muitakin hankkeita, joilla Suomi ja SVR:n rautatiet yhdistettiin Venäjän (Nikolain) rautateihin.
Tarkoitus näiltäkin osin oli hävittää Suuriruhtinaskunnan autonomia.
Rakennettiin yhdysrata SVR:n ja Nikolain rautatien välille: Venäjän valtio vaati Suomea maksamaan puolet Nevan sillan kustannuksista.
Muilta osin Suomi ei maksanut yhdistävää rataa, eli kolmioraideyhteyttä Lanskajasta Kuschelefkaan, jonne tuli vaihtoratapiha ja edelleen Piskarefkan kolmioraideyhteys, josta yhdysrata vei etelään Nevan sillalle ja pohjoiseen Raasuliin vievälle uudelle radalle
(kts VR 1912/37 II s.155).
Suomalaiset kuitenkin suurelta osin rakensivat Kuschelevkan vaihtoratapihan sekä radan Lanskajan ja Piskarefkan välille.
Nevan sillan miljoonista käytiin vuosikausia kestänyt hävitty torjuntataistelu Venäjän valtiota vastaan Suomen valtiopäivillä. Tätä kuvaa Tuomo Polvinen väitöskirjassaan Die finnischen Eisenbahnen in den militärische und politishen Plänen Russlands vor dem ersten Weltkrieg (Studia Historica Vol.4, 1962, 295 s.).
Kuschelefkaan Nikolain rautatie (?) rakennutti komean asema/toimistorakennuksen, josta täällä ei liene kuvaa. Tässä kirjoituksesta kuva löytyy:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/894583?page=8 (Rautatieläislehti 30.4.1914).