Wikipediassa sanotaan:
Im August 2020 gab die Düsseldorfer Rheinbahn bekannt, dass die Abnahme der HF6-Wagen aufgrund von Qualitätsmängeln und einer fehlenden Zulassung durch die zuständige Behörde bis auf weiteres gestoppt werde. Anschließend wurde seitens der Rheinbahn und der DVG berichtet, dass 109 Wagen des Typs HFx des Herstellers Siemens bestellt und die Zusammenarbeit mit Bombadier beendet wurden.
Siis: Elokuussa 2020 Düsseldorfin Rheinbahn ilmoitti, että HF6 -vaunujen vastaanotto oli toistaiseksi pysäytetty johtuen jatkuvista laatupuutteista ja puuttuvasta hyväksynnästä asianomaisesen viranomaisen puolesta. Jatkossa Rheinbahn ja DVG kertoivat, että 109 valmistaja Siemensin HFx- tyyppisiä vaunua on tilattu ja yhteystyö Bombardierin kanssa on lopetettu.
Jos Wikipedian tieto pitää paikkansa (mitä en tiedä), se viittaa siihen, ettei kaikkia alun perin tilattuja HF6 ole otettu vastaan. Että jo aiemmin toimitettuja vaunuja olisivat saaneet lopussa vielä viranomaishyväksynnän ja ovat nyt liikenteessä, on tietysti mahdollinen. En ole koskaan käynyt Duisburgissa enkä ole muutenkaan seurannut alueen uutisia. Wikipedia kaipaisi tarkennusta ja päivitystä, niin kuin monessa muissakin artikkeleissa. On myös mahdollista, että HF6-vaunujen vastaanottaminen on tauon jälkeen jatkettu / jatkuu edelleen. Päivittämättä jäänyt tieto voi olla harhaanjohtavaa.
Wikipedian tieto, tai sen alkuosa, pitää paikkansa. Olennaiset sanat ovat "bis auf weiteres". Eli uusien vaunujen vastaanotto Rheinbahnille keskeytettiin toistaiseksi. Ja sitten kukaan ei ole muistanut päivittää wikipediaa, kun muutama kuukausi tämän stopin jälkeen toimitukset ja vastaanotot aloitettiin uudelleen. Niin kuin sanoin, vaunuja tilattiin 59 kappaletta, mitään osaa tilauksesta ei ole peruttu, tähän mennessä vaunuista on toimitettu noin puolet, ja loput saapuvat Düsseldorfiin vähitellen tämän ja ensi vuoden aikana.
Sen sijaan kappale, jossa puhutaan Siemensin vaunuista, on äärimmäisen harhaanjohtava. Teksti antaa ymmärtää, että Siemensin vaunujen hankinta jollakin tavalla johtuisi Bombardierin vaunujen ongelmista. Ne 109 vaunua jouduttiin tilaamaan siksi, että Düwagin valmistama uusin B80-vaunujen sarja, tai tarkemmin sanottuna niiden alumiinikorit, alkoivat hajota käsiin. Ainoa, miten Siemensin vaunut liittyvät koko asiaan, on siten, että ilman Bombardierin vaunujen ongelmia Rheinbahn olisi ehkä saattanut olla halukkaampi ostamaan Bombardierin vaunusarjaa vielä lisää. Mutta sitäkään ei oikein usko: Rheinbahn on aina suosinut kalustohankinnoissaan Düwagia ja myöhemmin Siemensiä, johon Düwag 1990-luvulla fuusioitiin. HF6-sarja hankittiin Bombardierilta lähinnä vain, koska myös Köln teki hankinnan samoja vaunuja, ja yhteishankinnalla kaupungit saivat alennettua hankintakustannuksia.
"Anschließend wurde seitens der Rheinbahn und der DVG berichtet, dass 109 Wagen des Typs HFx des Herstellers Siemens bestellt und die Zusammenarbeit mit Bombadier beendet wurden."
Loppuosa tätä wikipedia-tekstiä on yksiselitteisen virheellinen. Rheinbahn ja Bombardier sopivat pienistä muutoksista HF6-vaunuihin niin, että koko sarja voidaan toimittaa, vaunujen toimitukset jatkuvat, ja Alstomin, Bombardierin seuraajan edustajat ovat paikalla varmistamassa yhteistyössä Rheinbahnin kanssa että HF6-vaunut toimivat moitteettomasti. Se ei nähdäkseni kerro yhteistyön loppumisesta.
Düsseldorfin ajankohtainen vaunutilanne, muun muassa koskien HF6-vaunujen toimituksia, löytyy esimerkiksi täältä:
http://tram-info.de/wagenp/rheinbahn.phpRheinbahnin oma tiedote, jossa kerrotaan yhteistyöstä Alstomin kanssa ja koko 59 vaunun sarjan käyttöönotosta vuoteen 2024 mennessä, löytyy taas täältä:
https://blog.rheinbahn.de/2022/05/31/59-neue-stadtbahnen-fuer-einen-attraktiven-nahverkehr-neue-hf6-bahnen-sind-im-einsatz/