Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kolarin Rata sähköistetään  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 505


« Vastaus #25 : Eilen kello 20:29:38 »

Kolarin Rata sähköistetään
Linkki Ylen uutiseen: https://yle.fi/a/74-20037246
  No eipä näytä että hallitusta kiinnostaa enää.  Vihainen

Mihin viittaat? Hankkeen suunnittelu on nimittäin työn alla. Ratasuunnitelman pitäisi valmistua 2027, minkä jälkeen voidaan puhua toteutuksesta.
Ei nämä hankkeet sormia napauttamalla tapahdu, jos hankkeesta on sovittu poliittisella tasolla 2023 ja suunnittelu on käynnistynyt 2024, niin sehän on edennyt varsin hyvin.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Hanke ei ehkä pääse koskaan toteutukseen kun eurooppalainen ratakin tulee.

En usko, että mahdollinen raideleveyden muutos tulee tarkoittamaan vielä tässä kohtaa mitään tämän hankkeen kannalta.
Mahdollinen raideleveyden muutos on tässä kohtaa selvitysvaiheessa ja käytännössä sen suhteen tulee tuskin vielä hetkeen tapahtumaan fyysisesti mitään.

Normaalilevyisen radan ulottaminen Suomeen aloitetaan suhteellisen lyhyestä Tornio-Kemi -välistä ja suunta on todennäköisesti sen jälkeen ennemmin Oulun ja Raahen suuntaan. Tornio-Kolari -rata tuskin tulee olemaan korkealla normaalilevyisten ratojen rakentamisen priorisoinnissa, ellei Kolari-Svappavaara tai jokin muun Kolarin rataan vastaavalla tavalla yhdistyvä ratahanke toteudu ja nämä ovat tässä kohtaa vielä hyvin hämäriä tulevaisuuden haaveita.

Lisäksi, vaikka normaalileyvinen rata toteutettaisiin Tornio-Kolari-välille nähtävillä olevassa tulevaisuudessa, ei se tekisi sähköistyksestä turhaa saati haitallista. Leveäraiteisia kiskoja ei kumminkaan tässä kohtaa olla purkamassa, eikä Suomen sähköistysjärjestelmää vaihtamassa.

tallennettu

Nyt on kyllä pakko päästä Radanvarteen.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2068


« Vastaus #26 : Tänään kello 08:32:06 »

Kolarin Rata sähköistetään
Linkki Ylen uutiseen: https://yle.fi/a/74-20037246
  No eipä näytä että hallitusta kiinnostaa enää.  Vihainen

Mihin viittaat? Hankkeen suunnittelu on nimittäin työn alla. Ratasuunnitelman pitäisi valmistua 2027, minkä jälkeen voidaan puhua toteutuksesta.
Ei nämä hankkeet sormia napauttamalla tapahdu, jos hankkeesta on sovittu poliittisella tasolla 2023 ja suunnittelu on käynnistynyt 2024, niin sehän on edennyt varsin hyvin.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Hanke ei ehkä pääse koskaan toteutukseen kun eurooppalainen ratakin tulee.

En usko, että mahdollinen raideleveyden muutos tulee tarkoittamaan vielä tässä kohtaa mitään tämän hankkeen kannalta.
Mahdollinen raideleveyden muutos on tässä kohtaa selvitysvaiheessa ja käytännössä sen suhteen tulee tuskin vielä hetkeen tapahtumaan fyysisesti mitään.

Normaalilevyisen radan ulottaminen Suomeen aloitetaan suhteellisen lyhyestä Tornio-Kemi -välistä ja suunta on todennäköisesti sen jälkeen ennemmin Oulun ja Raahen suuntaan. Tornio-Kolari -rata tuskin tulee olemaan korkealla normaalilevyisten ratojen rakentamisen priorisoinnissa, ellei Kolari-Svappavaara tai jokin muun Kolarin rataan vastaavalla tavalla yhdistyvä ratahanke toteudu ja nämä ovat tässä kohtaa vielä hyvin hämäriä tulevaisuuden haaveita.

Lisäksi, vaikka normaalileyvinen rata toteutettaisiin Tornio-Kolari-välille nähtävillä olevassa tulevaisuudessa, ei se tekisi sähköistyksestä turhaa saati haitallista. Leveäraiteisia kiskoja ei kumminkaan tässä kohtaa olla purkamassa, eikä Suomen sähköistysjärjestelmää vaihtamassa.



Väylä tekee nyt selvitystä koko Lapin rataverkosta.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 505


« Vastaus #27 : Tänään kello 12:37:42 »

Kolarin Rata sähköistetään
Linkki Ylen uutiseen: https://yle.fi/a/74-20037246
  No eipä näytä että hallitusta kiinnostaa enää.  Vihainen

Mihin viittaat? Hankkeen suunnittelu on nimittäin työn alla. Ratasuunnitelman pitäisi valmistua 2027, minkä jälkeen voidaan puhua toteutuksesta.
Ei nämä hankkeet sormia napauttamalla tapahdu, jos hankkeesta on sovittu poliittisella tasolla 2023 ja suunnittelu on käynnistynyt 2024, niin sehän on edennyt varsin hyvin.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Hanke ei ehkä pääse koskaan toteutukseen kun eurooppalainen ratakin tulee.

En usko, että mahdollinen raideleveyden muutos tulee tarkoittamaan vielä tässä kohtaa mitään tämän hankkeen kannalta.
Mahdollinen raideleveyden muutos on tässä kohtaa selvitysvaiheessa ja käytännössä sen suhteen tulee tuskin vielä hetkeen tapahtumaan fyysisesti mitään.

Normaalilevyisen radan ulottaminen Suomeen aloitetaan suhteellisen lyhyestä Tornio-Kemi -välistä ja suunta on todennäköisesti sen jälkeen ennemmin Oulun ja Raahen suuntaan. Tornio-Kolari -rata tuskin tulee olemaan korkealla normaalilevyisten ratojen rakentamisen priorisoinnissa, ellei Kolari-Svappavaara tai jokin muun Kolarin rataan vastaavalla tavalla yhdistyvä ratahanke toteudu ja nämä ovat tässä kohtaa vielä hyvin hämäriä tulevaisuuden haaveita.

Lisäksi, vaikka normaalileyvinen rata toteutettaisiin Tornio-Kolari-välille nähtävillä olevassa tulevaisuudessa, ei se tekisi sähköistyksestä turhaa saati haitallista. Leveäraiteisia kiskoja ei kumminkaan tässä kohtaa olla purkamassa, eikä Suomen sähköistysjärjestelmää vaihtamassa.



Väylä tekee nyt selvitystä koko Lapin rataverkosta.
Selvitetty on kaikenlaista. Se, että jotain selvitetään ei vielä tarkoita, että se toteutetaan, saati että se toteutettaisiin pian.

tallennettu

Nyt on kyllä pakko päästä Radanvarteen.
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 340


« Vastaus #28 : Tänään kello 13:02:51 »

En usko, että mahdollinen raideleveyden muutos tulee tarkoittamaan vielä tässä kohtaa mitään tämän hankkeen kannalta.
Mahdollinen raideleveyden muutos on tässä kohtaa selvitysvaiheessa ja käytännössä sen suhteen tulee tuskin vielä hetkeen tapahtumaan fyysisesti mitään.

Normaalilevyisen radan ulottaminen Suomeen aloitetaan suhteellisen lyhyestä Tornio-Kemi -välistä ja suunta on todennäköisesti sen jälkeen ennemmin Oulun ja Raahen suuntaan. Tornio-Kolari -rata tuskin tulee olemaan korkealla normaalilevyisten ratojen rakentamisen priorisoinnissa, ellei Kolari-Svappavaara tai jokin muun Kolarin rataan vastaavalla tavalla yhdistyvä ratahanke toteudu ja nämä ovat tässä kohtaa vielä hyvin hämäriä tulevaisuuden haaveita.

Lisäksi, vaikka normaalileyvinen rata toteutettaisiin Tornio-Kolari-välille nähtävillä olevassa tulevaisuudessa, ei se tekisi sähköistyksestä turhaa saati haitallista. Leveäraiteisia kiskoja ei kumminkaan tässä kohtaa olla purkamassa, eikä Suomen sähköistysjärjestelmää vaihtamassa.
Ei kai kukaan normaalilla järjellä ajatteleva usko että raideleveyden muutos nyt olisi edes tämän vuosikymmenen hanke. Sähkövetoa Kolariin tarvitaan kyllä enemmän ja eiköhän se valmistu lähivuosina.

Ja niinkuin sanoit niin sähköjohdoille ei ole raideleveyttä. Toimivat vaikka yksikiskoradan päällä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2068


« Vastaus #29 : Tänään kello 14:48:28 »

Kolarin Rata sähköistetään
Linkki Ylen uutiseen: https://yle.fi/a/74-20037246
  No eipä näytä että hallitusta kiinnostaa enää.  Vihainen

Mihin viittaat? Hankkeen suunnittelu on nimittäin työn alla. Ratasuunnitelman pitäisi valmistua 2027, minkä jälkeen voidaan puhua toteutuksesta.
Ei nämä hankkeet sormia napauttamalla tapahdu, jos hankkeesta on sovittu poliittisella tasolla 2023 ja suunnittelu on käynnistynyt 2024, niin sehän on edennyt varsin hyvin.

https://vayla.fi/tornio-kolari

Hanke ei ehkä pääse koskaan toteutukseen kun eurooppalainen ratakin tulee.

En usko, että mahdollinen raideleveyden muutos tulee tarkoittamaan vielä tässä kohtaa mitään tämän hankkeen kannalta.
Mahdollinen raideleveyden muutos on tässä kohtaa selvitysvaiheessa ja käytännössä sen suhteen tulee tuskin vielä hetkeen tapahtumaan fyysisesti mitään.

Normaalilevyisen radan ulottaminen Suomeen aloitetaan suhteellisen lyhyestä Tornio-Kemi -välistä ja suunta on todennäköisesti sen jälkeen ennemmin Oulun ja Raahen suuntaan. Tornio-Kolari -rata tuskin tulee olemaan korkealla normaalilevyisten ratojen rakentamisen priorisoinnissa, ellei Kolari-Svappavaara tai jokin muun Kolarin rataan vastaavalla tavalla yhdistyvä ratahanke toteudu ja nämä ovat tässä kohtaa vielä hyvin hämäriä tulevaisuuden haaveita.

Lisäksi, vaikka normaalileyvinen rata toteutettaisiin Tornio-Kolari-välille nähtävillä olevassa tulevaisuudessa, ei se tekisi sähköistyksestä turhaa saati haitallista. Leveäraiteisia kiskoja ei kumminkaan tässä kohtaa olla purkamassa, eikä Suomen sähköistysjärjestelmää vaihtamassa.



Väylä tekee nyt selvitystä koko Lapin rataverkosta.
Selvitetty on kaikenlaista. Se, että jotain selvitetään ei vielä tarkoita, että se toteutetaan, saati että se toteutettaisiin pian.



Onhan Väylä jo laskenut alustavan hinnan eli miljardi euroa. Suomen pitää tehdä erillinen selvitys ja nyt uutena pitää myös suunnitella raideleveysmuutokset kaikille Suomen radoille 2027 menessä TEN-T asetuksen mukaan.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kolarin Rata sähköistetään  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina