No eipä näytä että hallitusta kiinnostaa enää.

Mihin viittaat? Hankkeen suunnittelu on nimittäin työn alla. Ratasuunnitelman pitäisi valmistua 2027, minkä jälkeen voidaan puhua toteutuksesta.
Ei nämä hankkeet sormia napauttamalla tapahdu, jos hankkeesta on sovittu poliittisella tasolla 2023 ja suunnittelu on käynnistynyt 2024, niin sehän on edennyt varsin hyvin.
https://vayla.fi/tornio-kolariHanke ei ehkä pääse koskaan toteutukseen kun eurooppalainen ratakin tulee.
En usko, että mahdollinen raideleveyden muutos tulee tarkoittamaan vielä tässä kohtaa mitään tämän hankkeen kannalta.
Mahdollinen raideleveyden muutos on tässä kohtaa selvitysvaiheessa ja käytännössä sen suhteen tulee tuskin vielä hetkeen tapahtumaan fyysisesti mitään.
Normaalilevyisen radan ulottaminen Suomeen aloitetaan suhteellisen lyhyestä Tornio-Kemi -välistä ja suunta on todennäköisesti sen jälkeen ennemmin Oulun ja Raahen suuntaan. Tornio-Kolari -rata tuskin tulee olemaan korkealla normaalilevyisten ratojen rakentamisen priorisoinnissa, ellei Kolari-Svappavaara tai jokin muun Kolarin rataan vastaavalla tavalla yhdistyvä ratahanke toteudu ja nämä ovat tässä kohtaa vielä hyvin hämäriä tulevaisuuden haaveita.
Lisäksi, vaikka normaalileyvinen rata toteutettaisiin Tornio-Kolari-välille nähtävillä olevassa tulevaisuudessa, ei se tekisi sähköistyksestä turhaa saati haitallista. Leveäraiteisia kiskoja ei kumminkaan tässä kohtaa olla purkamassa, eikä Suomen sähköistysjärjestelmää vaihtamassa.