Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« : Elokuu 25, 2023, 00:52:58 » |
|
KILO - raide- ja aluesopimukset - Osa 1:
Kilo on liikennepaikkana pieni, mutta siellä VR:llä on ollut melkoinen määrä alue- ja raidesopimuksia. Näistä on jossain yhteydessä ollut jotain puhetta, mutta en nyt löydä missä. Leveäraidesopimuksia on ollut ainakin kolme ja sama määrä on ollut kapearaidesopimuksia VR:n alueella.
Silläkin riskillä, että tästä on jo ollut puhetta, niin itäisin kapearaidesopimus on ollut aika vaihtuvassa hallinnassa (muut ovat keskellä Espoon Turve ja lännessä Veljekset Lillqvist, jolle myös itäisin päätyi).
Itäisin tietämäni sopimus on ollut ainakin firmoilla Lt N:o 824/2246, 5.4.1939 Saha ja Puuteollisuus Oy Lt N:o 1154/3929, 26.6.1941 Hedelmä Oy, mutta siirretty: Lt N:o 2380/7108, 29.9.1943 Kilon Puutavara Oy - Kilo Trävaru Ab Lt N:o 2855/9907, 23.11.1946 Kilon Puutavara Oy - Kilo Trävaru Ab Lt N:o 1473/3755, 19.7.1949 Kilon Puutavara Oy - Kilo Trävaru Ab konkurssipesä Lt N:o 1473/4315, 29.8.1949 Veljekset Lillqvist
(Ei ole vielä tullut eteeni, milloin sopimus päättyi. Mahdollisuus muutoksiin ennen 1939 tai 1949 jälkeen, kunhan saan paprujani järjestykseen)
Liitteenä yleiskaavio ja sen tarkempi yksityiskohta tässä kerrottuun rataan.
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2023, 08:37:35 » |
|
Erinomaista dataa kotiasemastani. Ainakin minä olen tätä kaipaillut. Onko aseman toisesta päästä olemassa kaavio, koska Lillqvistin kapearaiteinen lähti ilmeisesti sieltä sahalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2023, 09:21:54 » |
|
Erinomaista dataa kotiasemastani. Ainakin minä olen tätä kaipaillut. Onko aseman toisesta päästä olemassa kaavio, koska Lillqvistin kapearaiteinen lähti ilmeisesti sieltä sahalle.
Sitä länsipään kaaviota itse asiassa yritin kaivaa esiin. Tämä itäpää, josta minulla ei ollut mitään tietoa tai muistikuvaa, kuitenkin putkahti ensinnä eteen. Sikäli hyvä, että tätä en olisi osannut enää kaivata. Laitan sen toisen pään esille heti kun löydän (mutta voi viedä vähäsen aikaa, kun tämä on minullekin puhdasta hakuammuntaa).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2023, 14:52:54 » |
|
Kuvapuolelle on lisätty Kilon vanhan liikennepaikkarakennuksen kuva. Kun nuoremmilla ei ole omaa havaintoa sen sijainnista, niin ohessa: - Kilo, raidekaavio 1959 - Kilo, rataoikaisusuunnitelma 1962/63 (näkyy vanha ja uusi linja) - Kilo, tontinjakotilanne 1966 (näkyy vanha ja uusi linja)
Kannattaa huomata, että oheisissa VR:n kaavioissa/karttapiirroksissa pohjoinen on alhaalla. Liikennepaikkarakennus oli aika tarkkaan kilometritolpan 13 kohdalla radan pohjoispuolella (kuvissa siis radan alapuolella)
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2023, 16:46:44 » |
|
Kiitoksia Vanhalle lähes kilolaiselle uutta tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2023, 00:47:38 » |
|
VR luovutti Sähköradat yhtiölle maa-alueen Kilosta korvauksetta (rakennuksista päätös 7.10.1966) ja VR tarjoutui kiskottamaan sivuraiteen entiselle ratapohjalle (ei ilmeisesti ollut toteutunut 24.1.1967 mennessä, jolloin oheiset karttakuvat toimitettiin ratapiiriltä liikennepiirille). VR:n puolesta alueen lounaiskulmassa ollut rakennus voitiin luovuttaa kokonaan sekä puolet ulkorakennuksesta 31/37 ja osa entisestä asemarakennuksesta 30/11. Tieyhteyksiä mm. Pellonraivaukselle, Pohjarakenne Oy:lle ja postille ei saanut sulkea.
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2023, 07:12:58 » |
|
Mainittu sivuraide näkyy kuvassa 47067.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 10, 2023, 09:08:15 » |
|
VR luovutti Sähköradat yhtiölle maa-alueen Kilosta korvauksetta (rakennuksista päätös 7.10.1966) ja VR tarjoutui kiskottamaan sivuraiteen entiselle ratapohjalle (ei ilmeisesti ollut toteutunut 24.1.1967 mennessä, jolloin oheiset karttakuvat toimitettiin ratapiiriltä liikennepiirille). VR:n puolesta alueen lounaiskulmassa ollut rakennus voitiin luovuttaa kokonaan sekä puolet ulkorakennuksesta 31/37 ja osa entisestä asemarakennuksesta 30/11. Tieyhteyksiä mm. Pellonraivaukselle, Pohjarakenne Oy:lle ja postille ei saanut sulkea.
Tuohon muistuu yksi muisto lapsuudestani. Tuo raide oli juuri valmistunut ja sillä seisoi päätyportillinen matkustajavaunun alusta. Ja setäni otti kuvan, kun minä olen 'vaunun' päätysillalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2023, 11:04:41 » |
|
- Kilo, tontinjakotilanne 1966 (näkyy vanha ja uusi linja)
Tuossa piirroksessa näkyy napero uuden ratalinjan pohjoisella raiteella. Onkohan sellainen oikeasti ollut olemassa ja miksi?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1180
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 12, 2023, 16:24:50 » |
|
Tuossa piirroksessa näkyy napero uuden ratalinjan pohjoisella raiteella. Onkohan sellainen oikeasti ollut olemassa ja miksi?
Epäilen, että napero ollut pelkkä ehdotus. Ajatuksena lienee ollut se, että rataoikaisun jälkeen napero olisi palvellut alueelle jäänyttä teollisuutta. Teollisuutta ei asemanseudulle kuitenkaan juurikaan jäänyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2024, 19:53:18 » |
|
Kiloon liittyen, koska siitä on kiinnostusta: Oheiseen kaavioon on merkitty punaisella alue, joka 1943 vuokrattiin rak. mest. Munterille ja jonka vuokrasopimus 15.11.1950 siirrettiin Oy Elmika Ab:lle. Kilon paikallishistoriasta vähemmän kiinnostuneet voivat nauttia Kilon lautatarhan ja Esbo Torvströfabriks A/B:n silloisista radoista VR:n alueella (vieläkään ei ole tullut eteen se sopimusrata, jota erityisesti kysyttiin).
|
|
|
|