Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uustuotantoa Britaniassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 366


« : Elokuu 28, 2023, 11:09:56 »

Brittein saarilla naputetaan kasaan uusia höyrvetureita. Nyt ovat mielinkiinnon kohteina LNER P2 (2-8-2). Budjeti 6,4 miljoonaa puntaa. Vuodesta 1948 museoitu LSWR T3 4-4-0 on käyttökunnossa, GWR 4-4-0 3800 luokka (County) on valmisteilla. NWR Georg the Fift luokan 4-4-0 ja LBSC H2 (4-4-2) ovat jo pyörillään.
Tornado on ollut huollossa tämän vuoden, ostetut tuli- ja lieskaputket eivät olleet sopivia, oliko syy sitten aineessa vai mitoissa ei tiedossa. Ei tule ajoon vuonna 2023.
Lisää GWR vetureita: 2999 (Saint) 4-6-0 on kohta liikennevalmis, 1000 (County vuodelta 1945) 4-6-0 ja iso 4700  
2-8-0. LNWR Patriot 5551 replika (4-6-0) on jäänyt kesken. Vetoryörien valut olivat vialliset ja uudet on valettu mutta rahat vaikuttavat loppuneen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2023, 21:30:05 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8400


« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2023, 20:18:49 »

Käsittääkseni Pacific veturi Tornadon kattila tehtiin pääasiassa Saksan Meiningenissa koska tuolloin ei Britanniassa enää löytynyt sen tekemiseen sopivaa pajaa.
Mielenkiintoinen Dokumentti tästä löytyy Youtubesta nimellä "Absolutely Chuffed-Tornado 60163 Part 1 ja 2"
Se on informatiivinen ja katsomisen arvoinen!
Se kertoo hyvin myös kuinka nopeasti tietotaito ruostuu ellei sitä ylläpidetä.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 366


« Vastaus #2 : Syyskuu 11, 2023, 11:09:55 »

Tarkistin, Tornadon kattila valmistettiin Meiningenissa, siellä on tehty lisää: Tornadon (4-6-2 ) varakattila  ja kattila uuteen 2-8-2 veturiin (LNER P2 replika). Saksalaiselle järjestelmälle tottuneille tiedoksi: Tornado on pyörästöltään 2'C1'h3+4T23  ja P2 on 1'D1'h3+4T23.

Kattiloita on tehty vaan Brexit tuli väliin. Tornadon varakattila piti toimittaa syyskuussa 2020 ja P2 veturin kattila heinakuussa 2021. Nämä ovat yhä Saksassa syynä Peandemia ? ja Brexit. Brexit muutti suunnitelmia koska EU määräykset eivät ole enää voimassa Britaniassa ja ilmeisesti Britanian paineastiamäärykset ovat eroavia EU määräyksistä. Kahdesta uudesta kattilasta ensimmäinen oli tarkoitettu Tornadon (A1) varakattilaksi ja toinen uutta P2 veturia varten. Suunnitelmat muuttuivat ja Tornadon kattila korjattiin ja ensimmäinen uusi kattila on P2 veturia varten ja P2:n kattilasta tehtiin varakattila, jota voidaan vaihtaa kumpaankin veturiin ja huoltoaikaa lyhentää. Myöhästymisen lisäksi on tarvittavien selvitysten määrä ollut suuri. Saksassa asiaa on hoitanut TÛV Thuringen.
Jotain sotkua oli jo A1:n käydessä tuli- ja lisekaputkien vaihdossa Saksassa. Ensimmäinen toimitus piti vaihtaa. Syynä ehkä joko toimitettu mm putkia tai materiaali oli väärä. Materiaalien merkinnät muuttuivat samalla kun EUssa siirryttiin yhtenäisstandardeihin.








« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2025, 10:35:55 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 366


« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2023, 22:01:29 »

Ei uustuotantoa vaan Kiinasta ostettu Dahuichang tehtaalla valmistettu C2 sarjan 0-8-0 (Dh2+3T7) kapearaideveturi on kavennettu 750 mm raideleveydeltä 600 mm veturiksi.  Tämä suomessa valmistetun  PT4 veturin kaltainen veturi on tarkoitette käyttöön Ffestiniog & Welsh Highland Railway rautatielle. Tämä rata on yhdistetty Ffestiniog Railwayn linjaan. 
tallennettu
Jimi Alppimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2023, 11:06:06 »

British Railways Standard Class 3 MT uustuotantoprojekti. Veturin rakentaminen on jo pitkällä. Tätä projektia on tullut seurattua useita vuosia.

http://www.82045.org.uk/index.html
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 366


« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2023, 16:11:09 »

British Railways Standard Class 3 MT uustuotantoprojekti. Veturin rakentaminen on jo pitkällä. Tätä projektia on tullut seurattua useita vuosia.

http://www.82045.org.uk/index.html
f

Kiva uutinen jota en ole huomannut.
Myös 2MT (2-6-2T) on tekeillä. Ilmeisesti 2MT (2-6-0) veturista.
 
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 366


« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2024, 09:48:32 »

Brittein saarilla ovat ajokunnossa: Tornado sekä Blue Peter (molemmat 4-6-2) sekä H2 Beachy Head (4-4-2). Isot veturit voivat liikkua rataverkolla ja H2 ajelee vain Blue Bell rautatiellä etelä-Englannssa- H2 valmistui vuosina 2000 - 2024.l
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uustuotantoa Britaniassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina