Erehdyin haeskelemaan tietoja matkustajavaunujen kattosilloista, ja pettymykseenhän se haeskelu johti: Kovin hatarasti niistä löytyy täsmällistä tietoa.
Siispä arvuutellaan ja kysellään:
- Sillat tulivat käyttöön telivaunuihin vesisäiliöiden täyttämistä varten. Mutta milloin ja mihin vaunuihin?
- Sillat olivat aluksi koko vaunun mittaisia, mutta lopulta vain lyhyet pätkät vaunun päissä. Millioin ja miksi muutos?
- Sillalle kavuttiin vaunun päädyssä olevia tikkaita pitkin. Oliko tikkaat kaikissa sillallisissa vaunuissa?
- Sillat purettiin pois (viimeistään) sähköistyksen alettua. Rataosittain vai kaikista yhtälailla? Milloin?
Tietämättöman ei auta muu kuin kysellä.
Ja tuohon vielä muutama lisäkysymys:
- Mitä muutoksia vaunujen lämmitys- ja käyttövesijärjestelmiin oli tehtävä, jotta kattosillat voitiin poistaa?
- Missä ja milloin kyseiset muutostyöt tehtiin?
- Entä virkatarvevaunujen (B-alkuset sarjatunnukset) osalta.
- Miten muutostyöt kytkeytyivät kattotikkaiden poistoon?
- Milloin yleisen liikenteen matkustajavaunuista poistettiin katolle menevät tikkaat ja kytkeytyikö ajoitus noihin muihin muutostöihin?