Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dv12 päivityksiä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #25 : Eilen kello 11:41:58 »

Oletan että Dm11 olisi puutteistaan huolimatta kelvannut kulkuyhteyttä kaipaaville ei oon sijasta.
Pitkäaikainen viivyttely korvaavan kaluston hankinnassa oli tehokas keino paikallisliikenteen näivettämisessä.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9019


« Vastaus #26 : Eilen kello 23:49:29 »

Petriltä hyvä yhteenveto!
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 679


« Vastaus #27 : Tänään kello 11:31:57 »

Jo pääministeri Koivisto moitti suomalaisia kiskokalustoinsinöörejä suuruudenhulluudesta, kun Tampereen suunnalla kuviteltiin, että suomalaisia vetureita voitaisiin myydä Keski-Eurooppaan kilokaupalla.

En tiedä kuviteltiinko vientimarkkinoita olevan todella vai oliko jälkimarkkinoiden mahdollisuus vain argumentti kotimaisen sähköveturin puolesta. Toisaalta satua oli sekin, että veturit kannatti ostaa Neuvostoliitosta, koska tarvittava veturimäärä oli vain 27 kpl. Jo 1960-luvulla oli laskettu sähkövetureiden lopullisen tarpeen nousevan 90 veturiin ja lopulta Sr1-vetureita tilattiin 110 kpl, joten ei kotimainen sähköveturi olisi ollut piensarjatuotantoa siinäkään tapauksessa, että VR olisi jäänyt ainoaksi asiakkaaksi ja tämä oli oikeasti jo tilausvaiheessa tiedossa.

Yleisesti ottaen Suomessa valmistettu rautatiekalusto on tainnut olla keskimäärin paremmin toimivaa, kuin ulkomailta hankittu, joten en osaa nähdä erityistä vahinkoa tapahtuneen, että sitäkin pyrittiin kotimaassa valmistamaan, kun kerran pystyttiin. Jos kalustoa olisi ostettu enemmän ulkomailta niin kaippa sitten jotain muuta olisi pitänyt tuoda vastaavasti vähemmän. Vaikka turvalaitetekniikkaa, joka kuitenkin osattiin ulkomailla epäilemättä paremmin.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 561


« Vastaus #28 : Tänään kello 16:09:16 »

Rautatiekaluston valmistajat ovat vähissä ja huonot uutiset alalla kulkevat nopeasti. VR oli Dm11-tilauksen peruutettuaan hankalan asiakkaan maineessa, eikä korvaavien vaunujen tarjouspyyntöihin saatu vaatimuksien mukaisia vastauksia. Lopulta oli tilattava sitä mitä oli tarjolla. Näin jälkiviisasteluna voisi todeta, että ehkä sittenkin olisi ollut parempi tyytyä paikkailemaan Dm11:n puutteita kuin lähteä hakemaan täysin uutta korvaajaa.

Resiina-lehden Rautatieuutisista voi selata koko Dm12-tilaussaagan etenemisen:

VR:n kiskobussikauppa epäonnistui taas
22.12.1998 21:35

VR:n toinenkin tarjouskierros kiskobusseista epäonnistui. Keskieurooppalainen valmistaja vetäytyi kiskobussihankkeesta kun se ei pystynyt täyttämään sovittuja ehtoja. VR käynnistää uuden tarjouspyyntökierroksen ja toivoo saavansa kiskobussit liikenteeseen vuonna 2002. Alunperin ensimmäiset espanjalaiset kiskobussit piti saada kiskoille vuonna 1997. VR perui 80 miljoonan markan kaupan kun bussit olivat liian painavia ja meluisia.

Lähde Kainuun sanomat

VR järjestää taas tarjouskilpailun kiskobusseista
16.11.1999 12:10

VR käynnistää loppuvuonna uuden tarjouskilpailun kiskobusseista, jossa valmistajat voivat esittää myös omia vaihtoehtoisia ratkaisuja kiskobusseiksi. Näin pyritään siihen, että entistä useammat valmistajat osallistuisivat tarjouskilpailuun. Tänä vuonna käydyssä kilpailussa oli mukana kolme valmistajaa. VR joutui hylkäämään niiden tarjoukset, koska tarjoukset eivät täyttäneet kiskobusseille esitettyjä vaatimuksia. VR on etsinyt uutta kiskobussiratkaisua vuodesta 1997 lähtien jolloin se purki GEC Alstomin kanssa tehdyn kaupan.

Kiskobussiliikenteen tavoitteena on säilyttää vähäliikenteisten ratojen palvelutaso ja lisätä matkustajamääriä. VR:n tarjouspyyntö koskee 12-20 kiskobussia ja optiota enintään 20 bussista.

Lähde VR-uutisia 15.11.1999

VR tilaa kiskobussit Tsekistä
30.08.2001 22:56

VR tilaa 16 kiskobussia tšekkiläiseltä valtionyhtiöltä CKD Vagonkalta. Yhtiö voitti tarjouskilpailun mm. kokemuksensa sekä kiskobussin luotettavan rakenteen ja hyvän hinta-laatusuhteen ansiosta.

Dieselkäyttöiset kiskobussit on tarkoitettu vähäliikenteisille radoille, joilla liikennettä hoidetaan nykyisin veturivetoisilla junilla. Pyrkimyksenä on, että kiskobussissa kuljettaja hoitaa myös rahastuksen, mikä alentaa liikennöinnin kustannuksia. Kiskobussin huippunopeus on 120 kilometriä tunnissa.

Kiskobussissa on kolme matkustusosastoa, kaksi eteistä niiden välissä ja ohjaamo molemmissa päissä. Yhteensä kiskobussissa on 63 istumapaikkaa. Tarvittaessa kolme yksikköä voidaan kytkeä yhteen. Toisessa eteisessä on pyörätuolinostimet. Pyörätuolille tai lastenvaunuille on tilaa yhdessä matkustusosastoista.

Kiskobussien toimitukset alkavat kesällä 2005. Kaupan hinta on 160 miljoonaa markkaa. Sopimukseen sisältyy optio 20 kiskobussista.

Lähde VR tiedote 30.8.2001
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #29 : Tänään kello 17:26:14 »

Noinhan siinä kävi ja myrkytti monen asenteet junamatkustamista kohtaan. Jopa täällä Lempäälässä joka ei mitään syrjäseutua ole, paikallisliikenteen elvyttäminen kesti pitkään.
Nyt juna on hyvinkin  suosittu Lempäälä-Tampere välillä, mutta niitä entisiä välipysähdyksiä ei enää ole ja kovin tuskaista tuntuu olevan edes muutaman seisakkeen saaminen vaikka asutuskin on tihentynyt radan varressa.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 59


« Vastaus #30 : Tänään kello 17:32:58 »

Suomessa oltiin vetureiden sähkötekniikan kärjessä eli vaikka kokonaisia vetureita ei olisi saatu myytyä ulkomaille, niin sähkötekniikkaa kylläkin. Neukkuja nuolevat poliitikot tyrivät tämän todellisen mahdollisuuden.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 505


« Vastaus #31 : Tänään kello 17:53:26 »

Dm12-hankinnan isoin ongelma oli, että lähdettiin hankkimaan ylipäätään vääräntyyppistä välinettä. Haluttiin hankkia uusia kiskobusseja Dm7-kiskobussien korvaajaksi, vaikka kiskobussin matkustajakapasiteetti on pienempi kuin mitä useimpien niillä liikennöitävien junavuorojen matkustajamäärä on ruuhka-aikaan.

Noin pienistä kalustoyksiköistä oli kovin vähän tarjontaa, mistä sitten seurasi se, että ei päästy valitsemaan luotettavampaa laitetta jota olisi jo valmistettu isompi määrä tai ylipäätään sellaista missä olisi ollut esimerkiksi matala lattia, ilmastointi matkustamossa ja korkeampi huippunopeus kuin vain 120 km/h.

Dm12:n kappalehinta oli toki matala, mutta toisaalta niiden pienen matkustajakapasiteetin vuoksi päädyttiin hankkimaan tarpeettoman monta junayksikköä, ja väärässä paikassa säästäminen on toki kostautunut monilla muillakin tavoilla.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #32 : Tänään kello 18:22:12 »

Olikohan se Konsta Pylkkänen joka totesi jälkiviisauden olen sitä makeinta viisauden lajia?
Siis jälkiviisaasti ajatellen olisi ehkä voinut olla mielekästä hankkia muutama liitevaunu joita kaiketi myös oli olemassa. Olisi kai tullut vielä edullisemmaksi?

Muuten. Taas olemme eksyneet pois alkuperäisen otsikon aiheesta, mutta mielenkiintoista tämäkin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 505


« Vastaus #33 : Tänään kello 20:49:23 »

Siis jälkiviisaasti ajatellen olisi ehkä voinut olla mielekästä hankkia muutama liitevaunu joita kaiketi myös oli olemassa. Olisi kai tullut vielä edullisemmaksi?

Sinänsä ei Dm12-moottorivaunujakaan varsinaisesti ollut olemassa ennen kuin VR niitä tilasi.  Kukaan muu ei ole niitä tilannut.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Dv12 päivityksiä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina