Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: T 7121 suistui Tampereella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Aleksanteri Skyttä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« : Marraskuu 30, 2023, 20:24:48 »

Fenniarailin T 7121 suistui vaihteessa Tampereen aseman pohjoispuolella: https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010028518.html

Suistuminen tallentui myös Tampereen junakameraan kello 19:26:20: https://www.youtube.com/watch?v=s2ZNpFPJKr8

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2023, 22:30:38 »

Missäs viipyy Jorman tilanteen päivitys (vrt HVM 1009 Oyn ongelmat). Näyttäisi siltä, että Lielahden suuntaan raiteet 1 - 4 olisivat pois pelistä. Ainakin Tampere - Nokia lähijuna on peruttu ja Porin suunnan IC-junille on syntynyt myöhästymisiä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #2 : Marraskuu 30, 2023, 23:33:47 »

Näköjään Aleksanteri ehti ensin kertomaan onnettomuudesta. Toisessa tapauksessa tuntien myöhässäkulku johtunee firman omista töppäilyistä, saaneeko enää matkustajia epävarmoille matkoilleen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2023, 07:27:29 »


Rataverkon puutteiden vuoksi junat jonottavat Lielahdessa vaikka Lielahden ja Tampereen aseman välillä on kaksi raidetta mutta ei vaihteita.


* Screenshot 2023-12-01 07.24.51.jpg (347.6 kilotavua, 1355x649 - tarkasteltu 311 kertaa.)
tallennettu
Reijo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2023, 08:43:23 »

Voiko joku valottaa asiaa täysin tuntemattomalle että miten tuollainen on edes mahdollista? Onko vaihde vaihtunut veturin telien välillä vai onko joku tekninen häiriö mahdollisesti syypääkandidaattina? Nopeuttahan tuossa kohtaa ei liene hirveitä ollut. Hyvin on ainakin liikenne saatu sekaisin.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2023, 11:01:03 »

Voiko joku valottaa asiaa täysin tuntemattomalle että miten tuollainen on edes mahdollista? Onko vaihde vaihtunut veturin telien välillä vai onko joku tekninen häiriö mahdollisesti syypääkandidaattina? Nopeuttahan tuossa kohtaa ei liene hirveitä ollut. Hyvin on ainakin liikenne saatu sekaisin.

Ainakin kuvien perusteella olisi vaihde kääntynyt veturin alla.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2023, 11:08:12 »


Rataverkon puutteiden vuoksi junat jonottavat Lielahdessa vaikka Lielahden ja Tampereen aseman välillä on kaksi raidetta mutta ei vaihteita.

Rataverkon puutteet mainittu. Montako puolenvaihtopaikkaa Llh - Tpe välillä pitäisi Jarin mielestä olla, jotta niitä voidaan joskus ja jouluna käyttää?
tallennettu

Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2023, 11:11:03 »

Voiko joku valottaa asiaa täysin tuntemattomalle että miten tuollainen on edes mahdollista? Onko vaihde vaihtunut veturin telien välillä vai onko joku tekninen häiriö mahdollisesti syypääkandidaattina? Nopeuttahan tuossa kohtaa ei liene hirveitä ollut. Hyvin on ainakin liikenne saatu sekaisin.

Ainakin kuvien perusteella olisi vaihde kääntynyt veturin alla.

Tampereen junakameran videokuvan perusteella veturin etuteli pomppasi vaihteen risteyskappaleessa kiskoilta, jonka jälkeen keula kääntyi kulkusuuntaan nähden oikealle. Ei siis vaihde kääntynyt alla.
Olisikohan risteyskappaleessa ollut vikaa, murtuma kenties joka nyt antoi periksi, tai sitten jokin ylim. kappale (jääkokkare?) ollut risteyskappaleessa ja kammennut veturin kiskoilta  Huh
tallennettu

Don't panic.
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2023, 11:35:46 »

Onneksi oli tyhjä runko veturin perässä. Kuormajunalla olisi jälki ollut paljon rumempaa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2023, 15:30:40 »


Rataverkon puutteet mainittu. Montako puolenvaihtopaikkaa Llh - Tpe välillä pitäisi Jarin mielestä olla, jotta niitä voidaan joskus ja jouluna käyttää?


kyllä tämän 5 km raiteella pitäisi olla ristivaihteet puolessa välissä, kun tällä välillä on ollut usein ongelmia kapasiteetista.


* Screenshot 2023-12-01 15.26.47.png (133.33 kilotavua, 1356x644 - tarkasteltu 230 kertaa.)
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2023, 21:56:57 »

Yli 24 tuntia kulunut eikä tapahtuneesta ole saatu yhtään kuvaa tänne. Alkaako vaunut.orgin merkitys hiipua ajankohtaisten asioiden dokumentoimiseen, kun julkaisu on esimerkiksi Facebookiin puhelimesta vain muutaman napautuksen päässä?
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2023, 14:59:53 »

Yli 24 tuntia kulunut eikä tapahtuneesta ole saatu yhtään kuvaa tänne. Alkaako vaunut.orgin merkitys hiipua ajankohtaisten asioiden dokumentoimiseen, kun julkaisu on esimerkiksi Facebookiin puhelimesta vain muutaman napautuksen päässä?

Niin ja vielä keskellä kaupunkia eikä missään Arolan suolla.  Virnistää
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1239


« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2023, 17:24:24 »

Yli 24 tuntia kulunut eikä tapahtuneesta ole saatu yhtään kuvaa tänne. Alkaako vaunut.orgin merkitys hiipua ajankohtaisten asioiden dokumentoimiseen, kun julkaisu on esimerkiksi Facebookiin puhelimesta vain muutaman napautuksen päässä?

Kuva lisätty yleisön pyynnöstä. Erinäisistä syistä johtuen en aikaisemmin ehtinyt kuvaa laittaa.
tallennettu

Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #13 : Joulukuu 02, 2023, 20:16:15 »

Aamulehti ehti jo tehdä "sensaatiohakuisen" paikallisen asukin haastattelun, kyseisen suistumispaikan kohdalla. (Artikkeli kokonaisuudessaan on tilaaja-maksumuurin takana). Jutun mukaan lähes kaikkea on jo pelätty ja ongelmia osattu odottaa, jne... Hohhoijaa.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2023, 20:29:16 »

Aamulehti ehti jo tehdä "sensaatiohakuisen" paikallisen asukin haastattelun, kyseisen suistumispaikan kohdalla. (Artikkeli kokonaisuudessaan on tilaaja-maksumuurin takana). Jutun mukaan lähes kaikkea on jo pelätty ja ongelmia osattu odottaa, jne... Hohhoijaa.

Kerrottakoon maksumuurin toiselta puolelta, että kyseistä taloyhtiötä huolestuttaa lähinnä VAK-kuljetukset ja nimenomaan talon kohdalla oleva vaihde. Ovat esittäneet eri tahoille vaihteen siirtämistä.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #15 : Joulukuu 02, 2023, 20:43:33 »

Tuossa kohtaa nopeudet ovat todella pieniä, joten kokonaisriski on kuitenkin lähes olematon. Mihin muualle "riskittömämmälle alueelle" vaihde olisi muka siirrettävä, tuon 3-raiteisen, lyhyen osuuden varrella? Ranta-Tampellan alueelleko, jossa asukasmäärät ovat moninkertaiset Polvikadun/Pajakadun leikkaukseen nähden? Näiden jälkeen tulee Tammerkosken sillat, jossa rataosuus on enää vain kaksiraiteinen.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #16 : Joulukuu 02, 2023, 20:48:13 »

Koko ongelmahan ratkaistaan kattavasti sillä, että siirretään VAK-junat uudelle Lempäälän järjestelyratapihalle, josta edelleen kulkevaksi Rajasalmen-Ylöjärven uuden yhdysraiteen kautta. Silloin Tampere as - Lielahti - Ylöjärvi saadaan jäämään lähes kokonaan vaille riskialtista tavaraliikennettä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2023, 21:51:25 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #17 : Joulukuu 02, 2023, 23:50:43 »

Onneksi vahingot jäivät vähäiseksi.

Railcamin mukaan veturia ei vieläkään yli 50 tuntia onnettomuuden jälkeen saatu pois. Herää kysymys, kuka oikein avoimen kilpailun rautatieverkossa on vastuussa raivauksesta ja siitä, että tarpeeksi raivauskalusto on jonkinasteisessa valmiudessa. Lienee selvä, ettei jokaiseen pienen operaattorin kannattaa hankkia raskasta raivauskalustoa. Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?   
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #18 : Joulukuu 02, 2023, 23:56:16 »

Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?   

Väylävirasto vastaa raivauksesta valtion rataverkolla, ei operaattorit. Eli tälläkin hetkellä raivausta tekee Väyläviraston palveluntuottaja.

Ks. https://vayla.fi/-/rataverkon-raivaus-ja-pelastuspalvelulla-suuri-yhteiskunnallinen-merkitys
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #19 : Joulukuu 03, 2023, 10:42:59 »

Suistuminen tallentui myös Tampereen junakameraan kello 19:26:20: https://www.youtube.com/watch?v=s2ZNpFPJKr8

Vaunut näyttävät nyt olevan poissa, mutta veturi on edelleen tuolla.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #20 : Joulukuu 03, 2023, 10:55:59 »

Suistuminen tallentui myös Tampereen junakameraan kello 19:26:20: https://www.youtube.com/watch?v=s2ZNpFPJKr8

Vaunut näyttävät nyt olevan poissa, mutta veturi on edelleen tuolla.

Veturi näytti aamulla olevan jo kuudetta akseliaan lukuunottamatta kiskoillakin.


* 20231203_091758.jpg (5652.82 kilotavua, 4624x3468 - tarkasteltu 455 kertaa.)
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #21 : Joulukuu 03, 2023, 14:53:00 »

Kyllä Tampereella nyt tapahtuu, ajaakin osataan! Ei vaan Skeida pysynyt sekään raiteilla... Kuva klipsitty Aamulehdestä.


* 855a6b72b524eac95f722d52c3c57071.jpg (47.56 kilotavua, 469x336 - tarkasteltu 363 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2023, 15:27:32 kirjoittanut Timo Salo » tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2023, 15:17:21 »

Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?   

Väylävirasto vastaa raivauksesta valtion rataverkolla, ei operaattorit. Eli tälläkin hetkellä raivausta tekee Väyläviraston palveluntuottaja.


Kiitos nopeasta vastauksesta! Varmaan hyvä näin.

Veturi on edelleenkin siellä nyt sunnuntaina klo. 15, toki siellä näkyy miehiä liikkuvan, toisin kuin monta kertaa aikaisemmin.

Onneksi Suomessa ei ollut suuria onnettomuuksia vuosiin. Kysymys sitten, kuinka kauan raivaus kestää, jos jotakin isompaa tapahtuu.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 515


« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2023, 16:42:15 »

Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?   

Väylävirasto vastaa raivauksesta valtion rataverkolla, ei operaattorit. Eli tälläkin hetkellä raivausta tekee Väyläviraston palveluntuottaja.


Kiitos nopeasta vastauksesta! Varmaan hyvä näin.

Veturi on edelleenkin siellä nyt sunnuntaina klo. 15, toki siellä näkyy miehiä liikkuvan, toisin kuin monta kertaa aikaisemmin.

Onneksi Suomessa ei ollut suuria onnettomuuksia vuosiin. Kysymys sitten, kuinka kauan raivaus kestää, jos jotakin isompaa tapahtuu.

P82:n raiteilta suistuminen Jokelassa varhain aamulla 21.4.1996 oli varmasti "jotain isompaa" - sen raivaus päättyi torstaina 25.4 kello 01.00.

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/1996/a11996r_tutkintaselostus_1/a11996r_tutkintaselostus_1.pdf
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #24 : Joulukuu 03, 2023, 17:36:22 »

Ylen uutisen mukaan veturi on saatu kiskoille: https://yle.fi/a/74-20063319
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: T 7121 suistui Tampereella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina