|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2023, 22:30:38 » |
|
Missäs viipyy Jorman tilanteen päivitys (vrt HVM 1009 Oyn ongelmat). Näyttäisi siltä, että Lielahden suuntaan raiteet 1 - 4 olisivat pois pelistä. Ainakin Tampere - Nokia lähijuna on peruttu ja Porin suunnan IC-junille on syntynyt myöhästymisiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 30, 2023, 23:33:47 » |
|
Näköjään Aleksanteri ehti ensin kertomaan onnettomuudesta. Toisessa tapauksessa tuntien myöhässäkulku johtunee firman omista töppäilyistä, saaneeko enää matkustajia epävarmoille matkoilleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2023, 07:27:29 » |
|
Rataverkon puutteiden vuoksi junat jonottavat Lielahdessa vaikka Lielahden ja Tampereen aseman välillä on kaksi raidetta mutta ei vaihteita.
|
|
|
|
Reijo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2023, 08:43:23 » |
|
Voiko joku valottaa asiaa täysin tuntemattomalle että miten tuollainen on edes mahdollista? Onko vaihde vaihtunut veturin telien välillä vai onko joku tekninen häiriö mahdollisesti syypääkandidaattina? Nopeuttahan tuossa kohtaa ei liene hirveitä ollut. Hyvin on ainakin liikenne saatu sekaisin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 969
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2023, 11:01:03 » |
|
Voiko joku valottaa asiaa täysin tuntemattomalle että miten tuollainen on edes mahdollista? Onko vaihde vaihtunut veturin telien välillä vai onko joku tekninen häiriö mahdollisesti syypääkandidaattina? Nopeuttahan tuossa kohtaa ei liene hirveitä ollut. Hyvin on ainakin liikenne saatu sekaisin.
Ainakin kuvien perusteella olisi vaihde kääntynyt veturin alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2023, 11:08:12 » |
|
Rataverkon puutteiden vuoksi junat jonottavat Lielahdessa vaikka Lielahden ja Tampereen aseman välillä on kaksi raidetta mutta ei vaihteita.
Rataverkon puutteet mainittu. Montako puolenvaihtopaikkaa Llh - Tpe välillä pitäisi Jarin mielestä olla, jotta niitä voidaan joskus ja jouluna käyttää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2023, 11:11:03 » |
|
Voiko joku valottaa asiaa täysin tuntemattomalle että miten tuollainen on edes mahdollista? Onko vaihde vaihtunut veturin telien välillä vai onko joku tekninen häiriö mahdollisesti syypääkandidaattina? Nopeuttahan tuossa kohtaa ei liene hirveitä ollut. Hyvin on ainakin liikenne saatu sekaisin.
Ainakin kuvien perusteella olisi vaihde kääntynyt veturin alla. Tampereen junakameran videokuvan perusteella veturin etuteli pomppasi vaihteen risteyskappaleessa kiskoilta, jonka jälkeen keula kääntyi kulkusuuntaan nähden oikealle. Ei siis vaihde kääntynyt alla. Olisikohan risteyskappaleessa ollut vikaa, murtuma kenties joka nyt antoi periksi, tai sitten jokin ylim. kappale (jääkokkare?) ollut risteyskappaleessa ja kammennut veturin kiskoilta
|
|
|
tallennettu
|
Don't panic.
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2023, 11:35:46 » |
|
Onneksi oli tyhjä runko veturin perässä. Kuormajunalla olisi jälki ollut paljon rumempaa.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 01, 2023, 15:30:40 » |
|
Rataverkon puutteet mainittu. Montako puolenvaihtopaikkaa Llh - Tpe välillä pitäisi Jarin mielestä olla, jotta niitä voidaan joskus ja jouluna käyttää?
kyllä tämän 5 km raiteella pitäisi olla ristivaihteet puolessa välissä, kun tällä välillä on ollut usein ongelmia kapasiteetista.
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 01, 2023, 21:56:57 » |
|
Yli 24 tuntia kulunut eikä tapahtuneesta ole saatu yhtään kuvaa tänne. Alkaako vaunut.orgin merkitys hiipua ajankohtaisten asioiden dokumentoimiseen, kun julkaisu on esimerkiksi Facebookiin puhelimesta vain muutaman napautuksen päässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 193
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2023, 14:59:53 » |
|
Yli 24 tuntia kulunut eikä tapahtuneesta ole saatu yhtään kuvaa tänne. Alkaako vaunut.orgin merkitys hiipua ajankohtaisten asioiden dokumentoimiseen, kun julkaisu on esimerkiksi Facebookiin puhelimesta vain muutaman napautuksen päässä?
Niin ja vielä keskellä kaupunkia eikä missään Arolan suolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2023, 17:24:24 » |
|
Yli 24 tuntia kulunut eikä tapahtuneesta ole saatu yhtään kuvaa tänne. Alkaako vaunut.orgin merkitys hiipua ajankohtaisten asioiden dokumentoimiseen, kun julkaisu on esimerkiksi Facebookiin puhelimesta vain muutaman napautuksen päässä?
Kuva lisätty yleisön pyynnöstä. Erinäisistä syistä johtuen en aikaisemmin ehtinyt kuvaa laittaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 02, 2023, 20:16:15 » |
|
Aamulehti ehti jo tehdä "sensaatiohakuisen" paikallisen asukin haastattelun, kyseisen suistumispaikan kohdalla. (Artikkeli kokonaisuudessaan on tilaaja-maksumuurin takana). Jutun mukaan lähes kaikkea on jo pelätty ja ongelmia osattu odottaa, jne... Hohhoijaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2023, 20:29:16 » |
|
Aamulehti ehti jo tehdä "sensaatiohakuisen" paikallisen asukin haastattelun, kyseisen suistumispaikan kohdalla. (Artikkeli kokonaisuudessaan on tilaaja-maksumuurin takana). Jutun mukaan lähes kaikkea on jo pelätty ja ongelmia osattu odottaa, jne... Hohhoijaa.
Kerrottakoon maksumuurin toiselta puolelta, että kyseistä taloyhtiötä huolestuttaa lähinnä VAK-kuljetukset ja nimenomaan talon kohdalla oleva vaihde. Ovat esittäneet eri tahoille vaihteen siirtämistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 02, 2023, 20:43:33 » |
|
Tuossa kohtaa nopeudet ovat todella pieniä, joten kokonaisriski on kuitenkin lähes olematon. Mihin muualle "riskittömämmälle alueelle" vaihde olisi muka siirrettävä, tuon 3-raiteisen, lyhyen osuuden varrella? Ranta-Tampellan alueelleko, jossa asukasmäärät ovat moninkertaiset Polvikadun/Pajakadun leikkaukseen nähden? Näiden jälkeen tulee Tammerkosken sillat, jossa rataosuus on enää vain kaksiraiteinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 02, 2023, 20:48:13 » |
|
Koko ongelmahan ratkaistaan kattavasti sillä, että siirretään VAK-junat uudelle Lempäälän järjestelyratapihalle, josta edelleen kulkevaksi Rajasalmen-Ylöjärven uuden yhdysraiteen kautta. Silloin Tampere as - Lielahti - Ylöjärvi saadaan jäämään lähes kokonaan vaille riskialtista tavaraliikennettä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2023, 21:51:25 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 405
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 02, 2023, 23:50:43 » |
|
Onneksi vahingot jäivät vähäiseksi.
Railcamin mukaan veturia ei vieläkään yli 50 tuntia onnettomuuden jälkeen saatu pois. Herää kysymys, kuka oikein avoimen kilpailun rautatieverkossa on vastuussa raivauksesta ja siitä, että tarpeeksi raivauskalusto on jonkinasteisessa valmiudessa. Lienee selvä, ettei jokaiseen pienen operaattorin kannattaa hankkia raskasta raivauskalustoa. Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 02, 2023, 23:56:16 » |
|
Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?
Väylävirasto vastaa raivauksesta valtion rataverkolla, ei operaattorit. Eli tälläkin hetkellä raivausta tekee Väyläviraston palveluntuottaja. Ks. https://vayla.fi/-/rataverkon-raivaus-ja-pelastuspalvelulla-suuri-yhteiskunnallinen-merkitys
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 03, 2023, 10:42:59 » |
|
Vaunut näyttävät nyt olevan poissa, mutta veturi on edelleen tuolla.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #20 : Joulukuu 03, 2023, 10:55:59 » |
|
Vaunut näyttävät nyt olevan poissa, mutta veturi on edelleen tuolla. Veturi näytti aamulla olevan jo kuudetta akseliaan lukuunottamatta kiskoillakin.
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 73
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 03, 2023, 14:53:00 » |
|
Kyllä Tampereella nyt tapahtuu, ajaakin osataan! Ei vaan Skeida pysynyt sekään raiteilla... Kuva klipsitty Aamulehdestä.
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 405
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2023, 15:17:21 » |
|
Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?
Väylävirasto vastaa raivauksesta valtion rataverkolla, ei operaattorit. Eli tälläkin hetkellä raivausta tekee Väyläviraston palveluntuottaja. Kiitos nopeasta vastauksesta! Varmaan hyvä näin. Veturi on edelleenkin siellä nyt sunnuntaina klo. 15, toki siellä näkyy miehiä liikkuvan, toisin kuin monta kertaa aikaisemmin. Onneksi Suomessa ei ollut suuria onnettomuuksia vuosiin. Kysymys sitten, kuinka kauan raivaus kestää, jos jotakin isompaa tapahtuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 515
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2023, 16:42:15 » |
|
Olisi varmaan paras, että verkon ylläpitäjä hoitaa raivausta ja laskuttaa siitä sekä ennakkoon liikennemäärän mukaan ja sitten tietysti tapauskohtaisesti, jos syy on operaattorin. Kuinka asia on järjestetty todellisuudessa?
Väylävirasto vastaa raivauksesta valtion rataverkolla, ei operaattorit. Eli tälläkin hetkellä raivausta tekee Väyläviraston palveluntuottaja. Kiitos nopeasta vastauksesta! Varmaan hyvä näin. Veturi on edelleenkin siellä nyt sunnuntaina klo. 15, toki siellä näkyy miehiä liikkuvan, toisin kuin monta kertaa aikaisemmin. Onneksi Suomessa ei ollut suuria onnettomuuksia vuosiin. Kysymys sitten, kuinka kauan raivaus kestää, jos jotakin isompaa tapahtuu. P82:n raiteilta suistuminen Jokelassa varhain aamulla 21.4.1996 oli varmasti "jotain isompaa" - sen raivaus päättyi torstaina 25.4 kello 01.00. https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/1996/a11996r_tutkintaselostus_1/a11996r_tutkintaselostus_1.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|