Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« : Tammikuu 12, 2024, 15:22:29 » |
|
R1 (Tr1) oli alunperin suunniteltu 1’E (2-10-0) pyörästöiseksi vetopyörien halkaisijan ollessa 1400 mm. Ajatus oli tehdä suomalainen versio puolalaisesta Ty23-sarjasta, josta VR oli saanut tarjouksen.
Rautatiehallitus päätti kokouksessaan 1.4.1937 tilata 1’E-pyörästöisiä R1-vetureita ja antoi Ktt:lle (VR:n konetekninen toimisto) tehtävän laatia ehdotuspiirustus, Tällä toimeksiannolla laadittu ehdotuspiirros 16080 luovutettiin Rh:lle 9.6.1937. Kesän mietittyää Rh muutti päätöstään 5.8.1937 siten, että tilattavat R1-veturit saivat pyörästön 1’D1’ (2-8-2) ja vetureissa tuli käyttää samaa kattilaa kuin P1-sarjassa ja muutoinkin suunnitella ne niin, että mahdollisimman paljon voitaisiin käyttää yhteisiä osia. Tätä varten laadittiin uusi ehdotuspiirustus n:o 16162.
Ohessa ehdotuspiirustus 16080 (koon takia valokuvana, ei skannattuna).
|