Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #25 : Toukokuu 17, 2024, 06:50:50 »

Näistä luvuista on ollut joskus ennenkin juttua, mutta Sr2-3 + 5 IC -vaunua polttaa elektroneja alle 2000 kWh Tampereen ja Helsingin välillä. Matka-aika pysähdyksineen on alle kaksi tuntia ja matka 187 km, matkanopeus 160 km/h. Nopeamminkin pääsee.

Eli siis noin 10 kWh / km tai 1000 kWh / 100 km, tai 1000 kWh / h.

Keskiraskaassa nopeassa junaliikenteessä tarvitaan siis yli 10 000 kWh akusto, jos aiotaan pitää veturia vastaavan rasittavuus/kulutusluokan liikenteessä ehkä 10-14 tuntia vuorokaudessa. Erilaiset pikalataukset muuttavat tilannetta hiukan. Tehokas veturikierto tuottaa veturille yli 20 tuntia vuorokaudessa käyttöaikaa.

Akkutekniikan tämänhetkinen kehitystaso mahdollistaa nämä nykypäivän lättähatut, ehkä 100 km säteellä toimivat kevyet tai keskiraskaat paikallisjunat. Nerokas oivallus on ollut, että junan viettäessä radan toisessa päässä kääntyessään esim. 10-20 minuuttia ajolangan alla, käytetään ajolankaenergiaa pikalataukseen.

Ja sitten kun liikennettä on paljon, se sivurata kannattaakin jo sähköistää ja ajella ajolangasta ydinvoimalla ja muulla vihreällä sähköllä.

Valtavan suuri haaste on Pohjois- ja Etelä-Amerikan sekä Afrikan rautateiden tavaraliikenne: siellä ei montaa kilometriä ole sähkörataa. Aina voidaan sanoa, että sähköistystyöt käyntiin ja heti, mutta kun Yhdysvalloissa ei ole saatu tähänkään asti tavaraliikenteen käyttämiä sähköratoja pidettyä käyttökunnossa, on sähköistyksen rakentaminen yhtä vaikeaa kuin Etelä-Amerikassa tai Afrikassa, jossa rautateiden kehitystaso on alhainen eikä sähköistyksen kannattavuus tule olemaan lähelläkään vuosikymmeniin. Dieselvedon säilyminen ja jonkinlaiset synteettiset ja biopolttoaineet ovat todennäköisin ratkaisu. Yksittäiset kaivosradat ja uudet suurnopeusjunayhteydet jne. muodostavat poikkeuksia, mutta tonnikilometreinä ne eivät muuta kokonaistilannetta.

Junassa pitäisi siis olla 10 MWh akusto. Tehtävissä kuten Kiinan ensimmäinen merilaiva, jossa on 50 MWh akusto.
  
Mutta ei ole kalustoa vielä junapuolella, ensimmäiseksi nämä kevyet 120 tonniset akkujunat tulevat nopeaan henkilöliikenteeseen sähköistymättömille osuuksilla jossa sähköajo on halvempaa kuin perinteiset polttoaineet.

Ja Saksassa on myös sähköistystä väliasemilla, kuten videolla https://youtu.be/2VkQxLkcb2k nähdään kun juna tekee pikalatauksen kuin sähköauto.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2024, 07:10:04 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 719


« Vastaus #26 : Toukokuu 18, 2024, 14:54:34 »

Dieselvedon säilyminen ja jonkinlaiset synteettiset ja biopolttoaineet ovat todennäköisin ratkaisu. Yksittäiset kaivosradat ja uudet suurnopeusjunayhteydet jne. muodostavat poikkeuksia, mutta tonnikilometreinä ne eivät muuta kokonaistilannetta.
No, biodiesel on jo olemassa. Se vain ei sovi harvoin käytettyyn laitteeseen, kuten traktoriin jossa kasvatti levän tankkiin.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #27 : Toukokuu 19, 2024, 08:40:40 »

Dieselvedon säilyminen ja jonkinlaiset synteettiset ja biopolttoaineet ovat todennäköisin ratkaisu. Yksittäiset kaivosradat ja uudet suurnopeusjunayhteydet jne. muodostavat poikkeuksia, mutta tonnikilometreinä ne eivät muuta kokonaistilannetta.
No, biodiesel on jo olemassa. Se vain ei sovi harvoin käytettyyn laitteeseen, kuten traktoriin jossa kasvatti levän tankkiin.

Multa ääni akkujen sijaan ajolangoille ja biodieselin sijaan sähködieselille. Sitä voitaisiin valmistaa aurinko- ja tuulivoimalla silloin kun paistaa tai tuulee. Nestemäinen muoto ratkaisisi kysynnän ja tarjonnan epäsuhdat eli varastointiongelman ilman ympäristötuhoihin johtavaa akkuhysteriaa. Jakelu- ja käyttöratkaisut on jo rakennettu.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #28 : Toukokuu 19, 2024, 09:09:44 »


Multa ääni akkujen sijaan ajolangoille ja biodieselin sijaan sähködieselille. Sitä voitaisiin valmistaa aurinko- ja tuulivoimalla silloin kun paistaa tai tuulee. Nestemäinen muoto ratkaisisi kysynnän ja tarjonnan epäsuhdat eli varastointiongelman ilman ympäristötuhoihin johtavaa akkuhysteriaa. Jakelu- ja käyttöratkaisut on jo rakennettu.

Liikenteen sähköistyminen on vain käynnissä ja kiihdyttää kulkuaan kuten Saksalaisten yht'äkkinen innostus akkusähkömoottorijuniin osoittaa määrien osalta.

Ja Suomikin kiihdyttää sähköistymistä autoliikenteessä https://yle.fi/a/74-20087717
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #29 : Toukokuu 19, 2024, 10:28:16 »

Teemu on paljolti oikeassa, sillä täydennyksellä että tuuli- ja aurinkosähköä voi molekyyliketjultaan monimutkaisemman dieselöljyn sijaan edullisemmin käyttää metanolin (ns. vihreä metanoli, e-metanoli) valmistukseen.  Vihreä metanoli on mm. dieselmoottorikäytössä jokseenkin yhtä helppo nestemäinen polttoaine kuin dieselöljy, ja on yhtälailla nettopäästötön.

E-metanolin nettopäästöttömyys tarkoittaa, että nesteeksi muuttamisessa vedyn molekyyliketjuun lisätään yksi hiiliatomi.  Jos hiiliatomi pyydystetään ilmakehästä, määritellään sen palautuminen polton yhteydessä takaisin ilmakehään nettopäästöttömyydeksi EU:n ja muiden tahojen määräyksissä.
E-dieselissä on vedyn molekyyliketjuun yhtälailla liitetty ilmakehästä pyydystettyjä hiiliatomeja, jotka polton yhteydessä palaavat ilmakehään.

E-metanoli vaatii ajoneuvon polttoainejärjestelmään vain vähäisiä materiaalimuutoksia mm. tiivisteisiin.
Se on yhtä turvallista varastoida, jaella ja käsitellä kuin dieselöljy. Toki se on myrkkyä, mutta yhtä pahoin käy jos juo dielöljyä.

Käytännön ongelma e-metanolin liikennekäyttöä koskien on, että lähivuosina sen litrahinta on luokkaa nelinkertainen fossiiliseen metanoliin ja dieselöljyyn verrattuna. Pääsyypää tähän ovat vihreät mielipuolet EU:ssa ja muualla, jotka ovat eri tavoin estäneet investointipäätökset suurten ja kustannustehokkaiden e-polttoaineiden jalostuslaitoksiin.

Sensijaan nn. EU on saanut noin 95% subventioilla toteutumaan euroopanlaajuisesti vuosittain parisataa kaupunkibussia vetykaasun (700 bar säiliöissä) + polttokennon voimin.  Kankkulan kaivoon.
Niinikään kuvitellaan että vety jakeluasemilla 700 bar paineeseen pumpattuna ja tätä painetta kestäviin ajoneuvosäiliöihin siirrettynä olisi toimiva ja turvallinen ratkaisu tieliikenteseen.  Täysin järjetöntä.

Taustaongelma miksi järjettömyyttä parhaillaan edistetään on siinä, että esimerkiksi e-metanoli ja kokonaan tai osittain fossiilisesti tehty metanoli ovat lopputuotteina kemiallisesti identtisiä.
Valvojat epäilevät, että he eivät pysty estämään fossiilisen lajikkeen levitystä muka e-lajikkeena.

Tähänastiset tavat (kuten väriaine mopö:ssä) eivät ehkä pysty riittävästi estämään huijauksia.
Huijausvaara poistuisi suurinvestoinneilla uusiin suuriin ja tehokkaisiin e-polttoainejalostamoihin, joiden avulla ero litrahinnoissa pienentyisi ratkaisevasti.
Teollisuus ei uskalla päättää näistä suurinvestoinneista. Viherfanaatikot ovat liian suuri riski.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #30 : Toukokuu 19, 2024, 22:59:35 »

Erkki on perehtynyt aiheeseen, niinkuin täällä vaunusomen puolella olemme moneen otteeseen saaneet havaita. Meri-insinööri Anssi Sorvali tarkasteli huhtikuussa 2018 opinnäytetyössään metanolin käyttöä laivaliikenteen polttoaineena. Essee ei kumoa metanolin käytettävyyttä ammattiliikenteessä, mutta ongelmakohtiakin löytyy. Metanoli syttyy dieseliä helpommin ― vaikkakin bensiiniä huonommin ―, ja palaa huonosti havaittavalla, savuttomalla liekillä. Harmillisesti metanolilla on taipumus syövyttää joitain nestemäisten polttoaineiden käsittelyssä käytettyjä kiinteitä aineita, mikä tekee sen käsittelystä hieman vaikeampaa. Hankalin sen ominaisuuksista lienee myrkyllisyys. Nämä syyt nähdäkseni jossain määrin puoltavat sähködieselin käyttöä aurinkometanolin asemesta siellä, minne ei kannata ajolankoja ripustaa.

Erkki aivan oikein nostaa esiin myös energiakysymyksen bisnes- ja poliittista tulokulmaa. Kvartaaliaikaskaalaisen ja kilpailuhenkisopportunistisen liike-elämän varaan tuskin kukaan haluaisi näitä kysymyksiä laskea. Poliittista ohjausta ja päätöksentekoa tarvitaan. Vetylinja-autoesimerkki osoittaa, etteivät asiaankuuluvat poliittisetkaan valtaelimet ole aina riittävän kykeneviä tällä suunnitelmatalouden saralla. Ovatkohan ongelmana politiikkaan liittyvät ideologiset väännöt vaiko niiden lisäksi se, ettei tieteellisteknistä viisautta osata tai haluta huomioida riittävästi?

Mutta ennen kaikkea ajattelen niinkin, että ekoenergian kuhunkin käyttökohteeseen sopivan muodon valintaa tärkeämpi asia on energiansäästö ylipäätään. Tekniikan kehittymisen pitäisi päinvastoin auttaa vähentämään ihmiskunnan energiankulutusta ― ei niin, että energian jatkuvasti halventuessa pikkuautojen koko ja määrä vain jatkavat kasvamistaan, jolloin energiankulutus itse asiassa kasvaa. Mantereiltamme loppuvat asfaltilla peitettävät määräalat ja syvänmerenpohjistamme sähkökojeissa välttämättömät vuorimineraalit. Näin siltikin, vaikka saisimme fuusioreaktorit pulputtamaan hyvin edullista ja käytännössä ehtymätöntä sähködieseliä. Aino Kassinen kertoi perjantaina 6/8-1971 tästä »uudesta auringosta»: »Tarkkaa aikaa minä en osaa laskea, mutta ei se ensi vuosituhannen puolelle kyllä siirry.» Ennustuksen voi kai sanoa osuneen sikäli oikeaan, että ― 1970-luvulla tehtyihin eksperimentteihin verraten ― 1990-luvun fuusiokokeissa saavutettiin jo selviä edistysaskeleita, vaikkakin edelleen varsinaisen »uuden auringon» veroisen fuusioreaktorin odotetaan edelleenkin viivästyvän vuosikymmenten päähän. Sikälikin ollaan vielä alkutaipaleella.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #31 : Toukokuu 20, 2024, 20:11:08 »

Kansainvälinen isoraha on haistanut vihreässä siirtymässä uuden ison ansaintamahdollisuuden. Siirtymä etenee sitä mukaa kuin poliitikkoja saadaan lobattua. Tieteellä tai tekniikalla ei ole lopputulokseen paljon sanansijaa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #32 : Toukokuu 21, 2024, 17:37:04 »

Kansainvälinen isoraha on haistanut vihreässä siirtymässä uuden ison ansaintamahdollisuuden. Siirtymä etenee sitä mukaa kuin poliitikkoja saadaan lobattua. Tieteellä tai tekniikalla ei ole lopputulokseen paljon sanansijaa.

Yhdysvaltain IRA asetus pisti muutoksen vauhtiin
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #33 : Toukokuu 23, 2024, 07:12:50 »


Neste ja yhteistyökumppanit saavat päätökseen sähköpolttoaineiden kehityksen edistymistä esittelevän E-Fuel-tutkimusprojektin

"Business Finlandin ja konsortiokumppanien rahoittama ja VTT:n koordinoima E-polttoaine -tutkimushanke on osa Neste Veturi -ekosysteemiä. 15 kumppanin projektikonsortio kattoi kaikki arvoketjun osapuolet hiilidioksidin talteenotosta vihreän vedyn ja polttoaineiden tuotantoon, logistiikkaan sekä kuljetuspolttoaineiden käyttäjät lento- ja tie- ja meriliikenteessä."

Kun dieselin myynti loppuu 2035 niin tälläisillä "veturi" tuotteilla sitä ajellaan vetureita ?

https://www.neste.com/news/neste-and-partner-companies-conclude-the-e-fuel-research-project-showcasing-progress-in-the-development-of-electrofuels
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #34 : Toukokuu 23, 2024, 14:31:27 »




Kun dieselin myynti loppuu 2035 niin tälläisillä "veturi" tuotteilla sitä ajellaan vetureita ?



Miksi dieselin myynti loppuisi 2035?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #35 : Toukokuu 23, 2024, 15:46:51 »


Miksi dieselin myynti loppuisi 2035?


EU on päättänyt lopettaa fossiiliset polttoaineet myynnin, Saksan autoteollisuus lobbasi että polttomoottorit jatkavat mutta eivät nykyiset polttoaineet vaan uudet e-polttoaineet voivat jatkaa mutta kukaan ei tiedä mihin hintaan.

Muutoksen takana on tietysti ilmastonmuutoksen torjunta.

"Monessa työ- ja maatalouskoneessa polttomoottori on päävoimalähde tulevaisuudessakin. Tämä e-diesel on aivan erinomainen ratkaisu korvaamaan fossiiliset polttoaineet niissä."

https://yle.fi/a/74-20061418
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2024, 16:17:25 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #36 : Toukokuu 27, 2024, 06:10:17 »


Italia investoi 700 miljoonaa euroa uusiin sähkö- ja vetykäyttöisiin juniin alueelliseen liikenteeseen

"Italian infrastruktuuri- ja liikenneministeriö ilmoitti äskettäin 700 miljoonan euron investoinnista alueellisen rautatiekaluston nykyaikaistamiseksi. Päätös koskee sekä sähkö- että vetykäyttöisten junien merkittävää päivitystä."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240524/16244/italien-investerar-700-miljoner-euro-i-nya-elektriska-och-vatgasdrivna-tag-regional
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #37 : Toukokuu 28, 2024, 14:17:36 »

EU on päättänyt lopettaa fossiiliset polttoaineet myynnin
Täähän on oikeasti täysin mahdotonta, autokannan muuttaminen sähköiseksi EU:ssa ei onnistu tuossa ajassa. Akkuja ei tulla saamaan riittävästi.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #38 : Toukokuu 28, 2024, 15:34:14 »

EU on päättänyt lopettaa fossiiliset polttoaineet myynnin
Täähän on oikeasti täysin mahdotonta, autokannan muuttaminen sähköiseksi EU:ssa ei onnistu tuossa ajassa. Akkuja ei tulla saamaan riittävästi.

Kyllä akkuja riittäisi vaikka kaikkiin suomalaisiin autoihin, mutta niin kuin edellä totesin e-polttoaineet (ei sisällä fossiileja) tulevat joilla voi operoida nykyisiä autoja, mutta mihin hintaa on toinen asia.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #39 : Toukokuu 29, 2024, 15:38:13 »


Miksi dieselin myynti loppuisi 2035?


EU on päättänyt lopettaa fossiiliset polttoaineet myynnin,


En tähän hätään löytänyt tietoa tästä päätöksestä. Ole ystävällinen ja laita linkki päätökseen, jolla EU on päättänyt lopettaa fossiilisten polttoaineiden myynnin. Kiitos.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #40 : Toukokuu 29, 2024, 17:08:56 »


tässähän tämä henkilöautojen osalta, kapulakielellä EU asetus joka on siis voimassa kaikkissa jäsenvaltioissa

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:32023R0851
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #41 : Toukokuu 30, 2024, 07:35:47 »


Näin kumipyörä logistiikassa luovutaan fossiileista:

"”Uudet latauspisteet tekevät mahdolliseksi säännöllisen sähkökuorma-autoliikenteen aloittamisen, ja se tehdään jo tämän vuoden aikana Vantaan ja Tampereen välisellä reitillä. Lisäksi sähkökuorma- ja sähköpakettiautoja tulee Uudenmaan, Seinäjoen ja Tampereen alueilla lähijakeluun. Sähkökuorma- ja sähköpakettiautojen määrää suunnitellaan laajennettavan alihankkijaverkostossamme tasaisesti. Tavoitteena on, että vuonna 2030 meillä on niitä ajossa jo noin 200”, Keskon päivittäistavarakaupan kotimaan kuljetuksista vastaava tuotantojohtaja Jarmo Nikupeteri toteaa."

https://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/2024/investointi-lahes-10-miljoonaa-euroa--kesko-sahkoistaa-rekkakuljetuksiaan/
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #42 : Toukokuu 30, 2024, 12:55:58 »


tässähän tämä henkilöautojen osalta, kapulakielellä EU asetus joka on siis voimassa kaikkissa jäsenvaltioissa

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:32023R0851

Jotta kokonaisuus selviää(?) niin tässä

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:02019R0631-20230515

linkki asetuskoosteeseen (joka on vain informaatiotarkoituksiin eikä ole oikeudellisesti sitova) sisältäen siis myös tässä viestissä viitatun asetusmuutoksen.

Itse en tästä löydä dieselpolttoaineen kieltoa vuodesta 2035 enkä mistään muustakaan alkaen, vain kiellon myydä uusia polttomoottorikäyttöisiä henkilö- ja kevyitä hyötyajoneuvoja EU:n alueella 2035 alkaen. Mutta ehkä vika on lukutaidossani, onhan EU kieli huomattavan helppotajuista,
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #43 : Toukokuu 30, 2024, 13:38:52 »


tässähän tämä henkilöautojen osalta, kapulakielellä EU asetus joka on siis voimassa kaikkissa jäsenvaltioissa

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:32023R0851

Jotta kokonaisuus selviää(?) niin tässä

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:02019R0631-20230515

linkki asetuskoosteeseen (joka on vain informaatiotarkoituksiin eikä ole oikeudellisesti sitova) sisältäen siis myös tässä viestissä viitatun asetusmuutoksen.

Itse en tästä löydä dieselpolttoaineen kieltoa vuodesta 2035 enkä mistään muustakaan alkaen, vain kiellon myydä uusia polttomoottorikäyttöisiä henkilö- ja kevyitä hyötyajoneuvoja EU:n alueella 2035 alkaen. Mutta ehkä vika on lukutaidossani, onhan EU kieli huomattavan helppotajuista,

Tässä ingressi minun linkkaamasta asetuksesta "Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/851, annettu 19 päivänä huhtikuuta 2023, asetuksen (EU) 2019/631 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse uusien henkilöautojen ja uusien kevyiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästönormien kiristämisestä unionin kunnianhimoisempien ilmastotavoitteiden mukaisesti (ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)" kumoaa sinun linkkaaman asetuksen osittain.

ja pykälä 11 henkilöautojen fossiilisten polttoaineden kiellosta asetuksessa (EU) 2023/851, eli 2035 voi rekisteröidä vain e-polttoaineella toimivia uusia polttomoottoriautoja. Siis diesel ja bensa kielto uusille ajoneuvoille.

"Komissio esittää sidosryhmiä kuultuaan ehdotuksen, joka koskee yksinomaan hiilineutraaleilla polttoaineilla toimivien autojen rekisteröimistä vuoden 2035 jälkeen, unionin oikeuden mukaisesti, koko ajoneuvokantaa koskevien normien soveltamisalaan kuulumattomilta osin ja unionin ilmastoneutraalisuustavoitteen mukaisesti."
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #44 : Toukokuu 30, 2024, 14:59:40 »

yksinomaan hiilineutraaleilla polttoaineilla toimivien autojen rekisteröimistä vuoden 2035 jälkeen

Olen kans sen verran hidasälyinen, että parillakaan lukukerralla ei silmääni satu minkäänlaista kieltoa fossiilisten polttoaineiden myynnille.

Tuon ylläolevan löysin, ja jos tuo pannaan toteen Suomessa, 31.12.2035 voi vielä rekisteröidä bensa- tai dieselauton ja sitten ajaa sillä esim. vuoden 2055 loppuun; Suomessahan 20 vuotta vanha auto ei ole mikään ihme, mitä keräännytään suurin kansanjoukoin ihmettelemään, vaan melko tavanomainen näky; pysäköin äsken perheen ykkösauton pihaan ja hänet on valmistettu 2004, perheen muiden autojen ollessa pikkaisen vanhempia.

Auta nyt Jari, ja kerro missä se sanotaan, että Suomessa dieselin myynti (tai mikä tahansa) loppuu 2035. Kiitokset etukäteen.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 640


« Vastaus #45 : Toukokuu 30, 2024, 15:45:48 »

Tuon ylläolevan löysin, ja jos tuo pannaan toteen Suomessa, 31.12.2035 voi vielä rekisteröidä bensa- tai dieselauton ja sitten ajaa sillä esim. vuoden 2055 loppuun; Suomessahan 20 vuotta vanha auto ei ole mikään ihme, mitä keräännytään suurin kansanjoukoin ihmettelemään, vaan melko tavanomainen näky; pysäköin äsken perheen ykkösauton pihaan ja hänet on valmistettu 2004, perheen muiden autojen ollessa pikkaisen vanhempia.

Museorekisteriinhän ajoneuvon voi saada vasta, kun valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta. Jos lakia ei muuteta niin 2035 rekisteröity on museoikäinen 2066. Kaippa niitä pitäisi silloin polttoaineiden osalta vähintään ko. vuoteen tukea.
tallennettu
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #46 : Toukokuu 30, 2024, 16:10:42 »

Saapa nähdä tuleeko isoja muutoksia ilmastopoliitikkaan, kun muutaman viikon päästä on Eu vaalit ja keski-euroopassa sellaiset tahot jotka vastustavat ilmastopoliitikkaa ovat nousussa. Teoriassa on mahdollista että ilmastopoliitikka tekee täyskäännöksen nyt vaalien jälkeen. Lisäksi ennen vuotta 2035 on monta vaalia Suomessa ja monessa euroopan valtiossa ja tämä voi niin ikään myös muuttaa ilmastopoliittikkaa. Se ikävä kyllä unohdetaan usein tässä ilmastopoliitikassa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #47 : Toukokuu 30, 2024, 16:35:24 »

yksinomaan hiilineutraaleilla polttoaineilla toimivien autojen rekisteröimistä vuoden 2035 jälkeen

Olen kans sen verran hidasälyinen, että parillakaan lukukerralla ei silmääni satu minkäänlaista kieltoa fossiilisten polttoaineiden myynnille.

Tuon ylläolevan löysin, ja jos tuo pannaan toteen Suomessa, 31.12.2035 voi vielä rekisteröidä bensa- tai dieselauton ja sitten ajaa sillä esim. vuoden 2055 loppuun; Suomessahan 20 vuotta vanha auto ei ole mikään ihme, mitä keräännytään suurin kansanjoukoin ihmettelemään, vaan melko tavanomainen näky; pysäköin äsken perheen ykkösauton pihaan ja hänet on valmistettu 2004, perheen muiden autojen ollessa pikkaisen vanhempia.

Auta nyt Jari, ja kerro missä se sanotaan, että Suomessa dieselin myynti (tai mikä tahansa) loppuu 2035. Kiitokset etukäteen.

Dieselin myynti jatkuu, mutta uudet autot vuodesta 2035 lähtien eivät saa käyttää niitä (kuten polttoöljy nyt liikenteessä , https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainemaksu) voi johtaa veroseuraamuksiin. Tästä alkaa vuosien kestävä fossiilien alasajo kun autokanta uudistuu ja dieselin ja bensiinin markkinat supistuvat . Ja e-polttoaineiden hintaa ei tiedä kukaan 2035 ja onko silloin enää muita kuin sähköautoja.

Tämä EU asetus kesti pitkään ja muilla liikennesektoreilla on edessä vielä muutos. Tämä EU asetus , Parlamentin ja Komission yhteisasetus,

https://fi.wikipedia.org/wiki/Asetus_(Euroopan_unioni%29

 on jo voimassa Suomessa ja sitä ei voi edes eduskunta muuttaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2024, 17:03:41 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #48 : Toukokuu 30, 2024, 18:03:08 »

yksinomaan hiilineutraaleilla polttoaineilla toimivien autojen rekisteröimistä vuoden 2035 jälkeen

Olen kans sen verran hidasälyinen, että parillakaan lukukerralla ei silmääni satu minkäänlaista kieltoa fossiilisten polttoaineiden myynnille.

Tuon ylläolevan löysin, ja jos tuo pannaan toteen Suomessa, 31.12.2035 voi vielä rekisteröidä bensa- tai dieselauton ja sitten ajaa sillä esim. vuoden 2055 loppuun; Suomessahan 20 vuotta vanha auto ei ole mikään ihme, mitä keräännytään suurin kansanjoukoin ihmettelemään, vaan melko tavanomainen näky; pysäköin äsken perheen ykkösauton pihaan ja hänet on valmistettu 2004, perheen muiden autojen ollessa pikkaisen vanhempia.

Auta nyt Jari, ja kerro missä se sanotaan, että Suomessa dieselin myynti (tai mikä tahansa) loppuu 2035. Kiitokset etukäteen.

Dieselin myynti jatkuu...


Lainaan aiempaa viestiäsi 23.5.2024 "EU on päättänyt lopettaa fossiiliset polttoaineet myynnin". Onpa hyvä, että oikaisit itsekin levittämäsi disinformaation.

Ja aivan oikein, EU-asetukset ovat jäsenmaissa sellaisenaan sovellettavaa lainsäädäntöä (toisin kuin direktiivit). Se että "kumosiko" asetus 2023/851 asetuksen 2019/631 osittain on semantiikkaa. Joo, kumosi joitakin kohtia ja muutti toisia. Koko voimassa oleva säännös kaikkine muutoksineen on luettavissa liittämästäni linkistä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1389


« Vastaus #49 : Toukokuu 31, 2024, 06:49:12 »

yksinomaan hiilineutraaleilla polttoaineilla toimivien autojen rekisteröimistä vuoden 2035 jälkeen

Olen kans sen verran hidasälyinen, että parillakaan lukukerralla ei silmääni satu minkäänlaista kieltoa fossiilisten polttoaineiden myynnille.

Tuon ylläolevan löysin, ja jos tuo pannaan toteen Suomessa, 31.12.2035 voi vielä rekisteröidä bensa- tai dieselauton ja sitten ajaa sillä esim. vuoden 2055 loppuun; Suomessahan 20 vuotta vanha auto ei ole mikään ihme, mitä keräännytään suurin kansanjoukoin ihmettelemään, vaan melko tavanomainen näky; pysäköin äsken perheen ykkösauton pihaan ja hänet on valmistettu 2004, perheen muiden autojen ollessa pikkaisen vanhempia.

Auta nyt Jari, ja kerro missä se sanotaan, että Suomessa dieselin myynti (tai mikä tahansa) loppuu 2035. Kiitokset etukäteen.

Dieselin myynti jatkuu...


Lainaan aiempaa viestiäsi 23.5.2024 "EU on päättänyt lopettaa fossiiliset polttoaineet myynnin". Onpa hyvä, että oikaisit itsekin levittämäsi disinformaation.

Ja aivan oikein, EU-asetukset ovat jäsenmaissa sellaisenaan sovellettavaa lainsäädäntöä (toisin kuin direktiivit). Se että "kumosiko" asetus 2023/851 asetuksen 2019/631 osittain on semantiikkaa. Joo, kumosi joitakin kohtia ja muutti toisia. Koko voimassa oleva säännös kaikkine muutoksineen on luettavissa liittämästäni linkistä.

on se pieni muutos kun voimassa oleva asetus vaatii vain 100 % vähennyksen päästöihin vuoden 2021 tasoon.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina