Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #75 : Kesäkuu 21, 2024, 08:06:49 »


Kansainvälisen energiajärjestön raportti uusituvista

"Kiinan odotetaan tekevän suurimman osuuden puhtaan energian investoinneista vuonna 2024, arviolta 675 miljardia dollaria. Tämä johtuu vahvasta kotimaisesta kysynnästä erityisesti kolmella toimialalla – aurinkoenergialla, litiumakuilla ja sähköajoneuvoilla. Eurooppa ja Yhdysvallat ovat tehneet puhtaaseen energiaan 370 miljardia dollaria ja 315 miljardia dollaria. Pelkästään nämä kolme suurta taloutta muodostavat yli kaksi kolmasosaa maailmanlaajuisista puhtaan energian investoinneista, mikä korostaa eroja kansainvälisissä pääomavirroissa energiaan."

https://www.iea.org/news/investment-in-clean-energy-this-year-is-set-to-be-twice-the-amount-going-to-fossil-fuels
tallennettu
Timo Humalisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #76 : Kesäkuu 21, 2024, 11:19:59 »

- - - Kiina rahoittaa vihreää siirtymäänsä puhtaan energian teknologiakaupalla. Kiinassa paikalliset ilmasto-ongelmat ovat jo niin suuria, että hiiltä polttamalla ei pärjää loputtomasti. Tämän ovat kiinalaiset sanoneet itsekin.


Mutta silti Kiina kasvattaa juuri hiilivoimaansa, sekä raskaan metalliteollisuuden muita oheispäästöjään??? Tässä on varsin suuri ristiriita kauniiden lausuntojen ja todellisen toiminnan välillä.

Suuret muutokset vaativat rahaa ja paljon energiaa eli vielä on ns. satsattava vanhaan. Kun muutos on tehty, pitää vanha tekniikka purkaa, jotta ilmasto-ongelma helpottuu. Näin luulen ...
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #77 : Kesäkuu 21, 2024, 16:36:56 »

- - - Kiina rahoittaa vihreää siirtymäänsä puhtaan energian teknologiakaupalla. Kiinassa paikalliset ilmasto-ongelmat ovat jo niin suuria, että hiiltä polttamalla ei pärjää loputtomasti. Tämän ovat kiinalaiset sanoneet itsekin.


Mutta silti Kiina kasvattaa juuri hiilivoimaansa, sekä raskaan metalliteollisuuden muita oheispäästöjään??? Tässä on varsin suuri ristiriita kauniiden lausuntojen ja todellisen toiminnan välillä.

Suuret muutokset vaativat rahaa ja paljon energiaa eli vielä on ns. satsattava vanhaan. Kun muutos on tehty, pitää vanha tekniikka purkaa, jotta ilmasto-ongelma helpottuu. Näin luulen ...

Yhä edelleen Kiina vain kasvattaa päästöjään "kansallisten etujensa" = teollisuutensa nimissä. Ja samalla tuo valtio rankaisee koko maailmaa päästöillään ja hyvin itsekeskeisellä ilmastopolitiikallaan. Miksi Euroopan ilmastoaktivistit eivät matkusta Pekingiin "julistamaan". Siellä olisi tekemistä asian suhteen kerrakseen.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #78 : Kesäkuu 21, 2024, 16:37:56 »

Yhä edelleen Kiina vain kasvattaa päästöjään "kansallisten etujensa" = teollisuutensa nimissä. Ja samalla tuo valtio rankaisee koko maailmaa päästöillään ja hyvin itsekeskeisellä ilmastopolitiikallaan. Miksi Euroopan ilmastoaktivistit eivät matkusta Pekingiin "julistamaan". Siellä olisi tekemistä asian suhteen kerrakseen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #79 : Kesäkuu 22, 2024, 07:25:13 »

Yhä edelleen Kiina vain kasvattaa päästöjään "kansallisten etujensa" = teollisuutensa nimissä. Ja samalla tuo valtio rankaisee koko maailmaa päästöillään ja hyvin itsekeskeisellä ilmastopolitiikallaan. Miksi Euroopan ilmastoaktivistit eivät matkusta Pekingiin "julistamaan". Siellä olisi tekemistä asian suhteen kerrakseen.

Osa Kiinan EU:n kaupasta kohdistuu CBAM tuotteisiin, ja jos tuote on tehty hiilellä niin tullia peritään EU:n ulkorajalla. Se ohjaa Kiinankin kohti puhtautta tuotannossa

"Mekanismin tavoitteena on, että EU-tuontitavaroiden hinnat heijastaisivat nykyistä paremmin niiden hiilisisältöä. Samalla halutaan kannustaa kolmansia maita, ulkomaisia valmistajia ja EU-alueen tuojia vähentämään päästöjään."

https://tulli.fi/hiilirajamekanismi
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #80 : Kesäkuu 26, 2024, 18:02:41 »

EU:n suuntaan se kenties hieman ohjailee Kiinaa, mutta miten lienee alati kasvaville Kiinan kolmansien maiden suuntaan? Taitavat noiden markkinoiden "hiljaiset päästökaupat" toteutua parhaiten alhaisen lopputuotteen hinnassa, ja muusta niin viis...?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #81 : Kesäkuu 26, 2024, 18:07:45 »

Toisin sanoen: - Kiina paukuttaa miljoonapäästöillään edullista terästä maailman markkinoille, jossa yhtenä suurimpana asiakkaana on esim. Intian kasvava teollisuus. Ja kaikki muut hieman pienemmät 3. maiden asiakasmaat tuon päälle. Kuinka paljon uskottelette itsellenne Intian & muiden peräävän tiukkojen ilmastonormien toteutumista Kiinan tuottamissa teräserissä, jos ostohinta/tonni on muutoin kohdallaan? (=edullinen) Kyllä, - en minäkään usko tuohon.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #82 : Kesäkuu 27, 2024, 08:50:04 »


ČD tilaa lisää Škodalta BEMU:ja, kun ensimmäinen junasarja julkistettiin Ostravassa

"Tapahtuman aikana ČD ja Škoda Group allekirjoittivat sopimuksen vielä 15 kahden akkuvaunun sarjasta, joista vähintään puolet toimitetaan 29 kuukauden kuluessa. Kaupan arvo sisältää varaosat, henkilöstön koulutuksen ja jopa 15 vuoden ylläpidon, ja sen arvo on 3·5 miljardia KC."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/d-orders-more-koda-bemus-as-first-trainset-is-unveiled-in-ostrava/66808.article
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #83 : Heinäkuu 04, 2024, 06:35:24 »

Tanskalainen junaoperaattori ostaa aurinkosähköä

"TANSKA: Kansallinen matkustaja-operaattori DSB on sopinut ostavansa 80 GWh/vuosi osuuden 262 GWh/vuosi Lidsø Solar Parkista, jonka European Energy kehittää 253 hehtaarin alueelle Rødbyhavnissa. DSB sanoi, että tämä vastaa puolta sen København S-tog esikaupunkipalveluiden nykyisestä virrankulutuksesta."

https://www.railwaygazette.com/business/danish-train-operator-to-buy-solar-power/66837.article
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #84 : Heinäkuu 06, 2024, 07:05:48 »

Lakimuutosten taustalla on kansallisesti täydentävää sääntelyä edellyttävä EU:n jakeluinfra-asetus eli niin kutsuttu AFIR

"Hallitus esittää lisäksi, että tasavallan presidentti vahvistaisi muutokset rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä annettuun lakiin sekä ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annettuun lakiin. Muutoksilla päivitetään viittaukset vanhentuvasta lainsäädännöstä uuteen EU:n jakeluinfra-asetukseen."


https://lvm.fi/-/uusi-kansallinen-jakeluinfralaki-taydentaa-eu-saantelya

https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=1792

itse AFIR asetus "(62) Vaihtoehtoisten polttoaineiden teknologioiden kehittäminen on tärkeää myös rautateillä, joiden osalta jonkin
rataosuuden suora sähköistäminen ei välttämättä ole mahdollista esimerkiksi palvelun kustannustehokkuuteen
liittyvistä syistä. On saatavilla erilaisia teknologioita, joiden avulla rautatieliikenteessä voidaan siirtyä pois
dieseljunista, kuten suora sähköistäminen, akkukäyttöiset junat ja vetyratkaisut. Näiden teknologioiden
kehittäminen edellyttää sopivan lataus- ja tankkausinfrastruktuurin käyttöönottoa jäsenvaltioissa."

 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A32023R1804
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2024, 07:36:18 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #85 : Heinäkuu 27, 2024, 16:30:54 »

Kiina ajaa nykyään niin kaksilla rattailla, ettei mitään  määrää. Eihän siinä mitään, kun kiina huijaa täysillä, mutta se kuinka eurooppalaiset primitiiviset kuluttajat ja yritykset, sekä jopa jotkut hallitukset osoittavat umpi-idiotismiaan kiinan kaksinaisen roolin edessä, - niin nöyränä polvillaan. Hirvetä katsella, vielä hirveämpää maksaa eurooppalaisena koko sotku.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #86 : Heinäkuu 29, 2024, 17:14:41 »


Britannia haluaa eroon dieselistä ?

"Junien tulevaisuus? Koska monet Yhdistyneen kuningaskunnan junalinjat eivät ole sähköistettyjä, käytämme edelleen dieselkäyttöistä liikkuvaa kalustoa. Meluisa ja likainen.

Aiemmin tänä vuonna Robert teki lempeän matkan kokeellisella akkukäyttöisellä junalla, jonka oli valmistanut innovatiivinen VivaRail-niminen yritys. He ovat alkaneet kehittää yksinkertaista ratkaisua tähän ongelmaan, kierrätettyjä akkujunia.

Pue tossut jalkaan, vapauta kuolleen miehesi kahva ja valmistaudu mukaviin vanhoihin teleihin.

Lisätietoja on osoitteessa www.vivarail.co.uk

Robert Llewellyn, https://fullycharged.show/"

https://youtu.be/9s4heZe7ChM
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #87 : Elokuu 08, 2024, 07:30:38 »


Stadler InnoTransissa

"Stadler esittelee maailman johtavilla messuilla kahdeksan innovatiivista, kestävää ajoneuvokonseptia sekä kaikkia palvelu- ja signalointialojen innovaatioita, jotka tekevät yrityksestä integroitujen liikkumisratkaisujen toimittajan. Yhtiön osasto keskittyy vaihtoehtoisiin, ympäristöystävällisiin ajoratkaisuihin, jotka ovat nyt saatavilla lähes koko Stadler-portfolioon ja mahdollistavat hiilidioksidipäästöttömän paikallisjunaliikenteen."

https://www.railvolution.net/news/stadler-at-innotrans
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #88 : Elokuu 10, 2024, 08:42:02 »


Tanskalainen paikallinen rautatieyhtiö valitsee akkujunan toimittajan

"Paikallinen rautatieoperaattori Lokaltog on valinnut parhaan tarjoajansa sopimukselle, joka toimittaa 14 akkujunaa käytettäväksi Sjællannin alueella ja 10 lisävaihtoehtoa.

Lokaltog päätti, että CAF:n ja Stadlerin tarjoukset täyttivät sen vaatimukset, ja lisäarvioinnin jälkeen Stadlerin tarjous valittiin."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/danish-local-railway-operator-selects-battery-train-supplier/67098.article
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #89 : Syyskuu 27, 2024, 07:21:26 »


Myös vetureihin saa akkuvetoa dieselin sijasta

"Sveitsiläinen rahtioperaattori myönsi Stadlerille vuoden 2024 alussa käynnistetyn tarjouskilpailun 36 sähköisen monijärjestelmäveturin (25 kVAC/ 15 kVAC / 3 kV DC) toimittamisesta. SBB Cargo korvaa ikääntyviä veturinsa Re420, ja he ovat löytäneet Stadlerista luotettavan kumppanin uuden sukupolven sähköisille monijärjestelmäisille Bo'Bo-vetureille.

Veturit ovat tekniikan kärjessä kattamaan kaikki nykyiset ja tulevat tarpeet tehokkaasti ja luotettavasti tarjoten tavaraliikenteen harjoittajille taloudellisia, ympäristöllisiä ja toiminnallisia etuja.  Niiden joustava rakenne mahdollistaa kahden 500 kW:n dieselmoottorin tai kahden akkumoduulin, jotka tarjoavat jopa 2 MW tehoa viimeisen kilometrin ajoon sähköistymättömillä radoilla."

https://stadlerrail.com/en/media/article/stadler-and-sbb-cargo-sign-a-frame-agreement-to-supply-129-bo%E2%80%99bo%E2%80%99-multisystem-locomotives/1757/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #90 : Lokakuu 01, 2024, 08:35:06 »


Alstom ja SSAB yhteistyössä fossiilivapaan rautatieteknologian kehittämiseksi

"SSAB Zero™ on maailman ensimmäinen kaupallinen teräs, joka on valmistettu kierrätetystä teräksestä ja valmistettu fossiilivapaalla sähköllä ja biokaasulla. Käyttämällä SSAB Zeroa™ perinteisen teräksen sijaan Alstom vähentää huomattavasti materiaalin hiilijalanjälkeä uudessa Traxx Shunter™ -veturialustaan. Tämä tukee Alstomin kestävää hankintastrategiaa, joka sisältää ostettujen tavaroiden ja palveluiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisen 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240927/16650/alstom-och-ssab-i-samarbete-fossilfri-jarnvagsteknik
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #91 : Lokakuu 01, 2024, 23:06:03 »


Alstom ja SSAB yhteistyössä fossiilivapaan rautatieteknologian kehittämiseksi

"SSAB Zero™ on maailman ensimmäinen kaupallinen teräs, joka on valmistettu kierrätetystä teräksestä ja valmistettu fossiilivapaalla sähköllä ja biokaasulla. Käyttämällä SSAB Zeroa™ perinteisen teräksen sijaan Alstom vähentää huomattavasti materiaalin hiilijalanjälkeä uudessa Traxx Shunter™ -veturialustaan. Tämä tukee Alstomin kestävää hankintastrategiaa, joka sisältää ostettujen tavaroiden ja palveluiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisen 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240927/16650/alstom-och-ssab-i-samarbete-fossilfri-jarnvagsteknik

Tämä fossiilivapaan teräksen käyttö veturin runkorakenteissa on juurikin se asia jolla rautatieliikenteen fossiilivapauutta tai jotain sellaista huomattavasti edistetään.

Tää on ihan ihme sekoiua taas. Ei tälläistä voi edes yrittää ymmärtää.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #92 : Lokakuu 02, 2024, 06:26:41 »


Tämä fossiilivapaan teräksen käyttö veturin runkorakenteissa on juurikin se asia jolla rautatieliikenteen fossiilivapauutta tai jotain sellaista huomattavasti edistetään.

Tää on ihan ihme sekoiua taas. Ei tälläistä voi edes yrittää ymmärtää.

Hiilen poisto liikenteestä ja rakennusmateriaaleista on menossa oleva prosessi, eli hiilettömiä tuotteita/palveluita kysytään yhä enemmän ja esim. kuljetuksissa asiakkaat vaativat hiilettömiä kuljetuksia myös rautateillä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #93 : Lokakuu 02, 2024, 08:18:17 »


Uusi läpimurto: Akkujunien latausasemat avaavat kustannustehokkaampia ja puhtaampia rautateitä

"Deutsche Bahn on lanseerannut uuden teknologisen ratkaisun, joka voi muuttaa rautatieliikennettä ja edistää kestävämpää tulevaisuutta. Ensimmäinen niin kutsuttu "Oberleitungsinselanlage" (OLIA), akkujunien latausasema, on nyt otettu käyttöön Heidessa, Schleswig-Holsteinissa.

Tämä tekniikka, jota esiteltiin tämän vuoden InnoTrans-messuilla Berliinissä, mahdollistaa akkujunien lataamisen sähköistämättömillä osuuksilla, mikä vähentää tarvetta rakentaa kalliita ajojohtoja koko rataverkossa."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240927/16649/nytt-genombrott-laddstationer-batteritag-oppnar-upp-kostnadseffektivare-och-renare
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #94 : Lokakuu 03, 2024, 06:42:33 »


Uusi läpimurto: Akkujunien latausasemat avaavat kustannustehokkaampia ja puhtaampia rautateitä

"Deutsche Bahn on lanseerannut uuden teknologisen ratkaisun, joka voi muuttaa rautatieliikennettä ja edistää kestävämpää tulevaisuutta. Ensimmäinen niin kutsuttu "Oberleitungsinselanlage" (OLIA), akkujunien latausasema, on nyt otettu käyttöön Heidessa, Schleswig-Holsteinissa.

Tämä tekniikka, jota esiteltiin tämän vuoden InnoTrans-messuilla Berliinissä, mahdollistaa akkujunien lataamisen sähköistämättömillä osuuksilla, mikä vähentää tarvetta rakentaa kalliita ajojohtoja koko rataverkossa."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240927/16649/nytt-genombrott-laddstationer-batteritag-oppnar-upp-kostnadseffektivare-och-renare

wikipedian kuva junan pikalatausasemasta Saksasta.

https://de.wikipedia.org/wiki/Oberleitungsinselanlage#/media/Datei:Bahnhof_Annaberg-Buchholz_S%C3%BCd,_mobile_Ladestation_f%C3%BCr_Akkuz%C3%BCge_(3).jpg

projekti infoa https://www.dbenergie.de/dbenergie-de/alternativeantriebeschiene/akkuzug
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #95 : Lokakuu 04, 2024, 23:08:15 »

Kuinka paljon akkukapasiteetista/todellisesta toimintamatkasta pitää talvikaudella laskea pois, suomen ilmasto-olosuhteet huomioiden? Nuo akkukoneet saattavat (ehkä?) toimia kohtuullisesti Keski-Euroopan lauhassa ilmastossa, mutta ainakaan vielä, ei suomalaiseen ilmastoon ole saatavilla toimivaa akkuratkaisua, jossa ei olisi ns. pakkashävikkiä.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #96 : Lokakuu 04, 2024, 23:40:32 »

Itse valitsin 2022 täysin perinteisen bensiinimoottorivoimalinjan autooni. Hybridi tai täyssähkö eivät olleet- eivätkä ole vieläkään varteenotettavia vaihtoehtoja. Niitä vain alettiin kiireellä valmistaa yhtäkkiä kaikkien autonvalmistajien toimesta, ilmastobuumin räjähtäessä, mutta varsinainen loppuun asti viety kehitystyö, jäi kutakuinkin lähes alkumetreille. Verotus- ja maksupolitiikka seilaa kahden jälkimmäisen osalla niin vallattomasti, että lienee paras katsella tovin, mihin valtiovallan rahastus asettuu. Toisekseen, - sähköautoja ei todellakaan ole kehitelty vielä valmiiksi asti. Lisäksi, bensiinin hinta on koko ajan laskusuunnassa, ja talviajoa ajatellen, se on ainoa todellinen toimintavarma ykkösvaihtoehto.

Rautateihin tuskin kohdistuu samanlaista veropolitiikkaa, kuin yksityisautoiluun, joten verotuksellisista syistä akkujunakalusto on paremmassa asemassa, kuin vastaava yksityisautokalusto. Mutta yhä edelleen Suomen talvi-ilmasto kohtelee kaikkia akkuja sangen ankarasti, eli se mikä on mahdollista toimintamatkassa kesäolosuhteissamme, ei edelleenkään toteudu talvella. Vanhana skeptikkona epäilen sangen vahvasti, ettei rautatiejärjestelmämme kykene selviytymään akkujunista yhtään sen paremmin, miten tuo selviytyy nykyisistä sähkörata/vetokalustovaurioistaan sähköistetyllä rataosilla. Puhumattakaan tarvittavan sähkön syötön haasteista matkustajajunien toimintojen takaamiseksi. Päinvastoin: - Linjalle hyytymiset tulisivat olemaan lähes jokapäiväistä arkipäivää.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #97 : Lokakuu 05, 2024, 06:39:52 »

Kuinka paljon akkukapasiteetista/todellisesta toimintamatkasta pitää talvikaudella laskea pois, suomen ilmasto-olosuhteet huomioiden? Nuo akkukoneet saattavat (ehkä?) toimia kohtuullisesti Keski-Euroopan lauhassa ilmastossa, mutta ainakaan vielä, ei suomalaiseen ilmastoon ole saatavilla toimivaa akkuratkaisua, jossa ei olisi ns. pakkashävikkiä.

Riippuu lämmitystavasta eli käytetäänkö lämpöpumppua vai ei. Pakkashävikkiä lämmityksen vuoksi lisää myös ilman tiheyden muuttuminen.

Akun toiminta ei kärsi pakkasesta koska se lämmitetään jo latauksessa. Samoin sähkömoottori ei tarvitse mitään lämmitystä vaan käynnistyy heti kun saa virtaa.

Eikä keski-euroopassa ole aina lauhaa kuten tässä stadlerin akku flirtin testissä on https://www.youtube.com/watch?v=MGho18fCZKo

Ja sähköautoilla on ajettu myös Lapissa talvella ja Onnibus on aloittanut testi ensimmäisellä kaukoliikenteen sähköbussilla Helsinki-Oulu välillä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1384


« Vastaus #98 : Lokakuu 10, 2024, 07:53:38 »

Tanskalainen akkujunatilaus allekirjoitettu

"TANSKA: Paikallinen rautatieoperaattori Lokaltog on allekirjoittanut sopimuksen edullisen tarjoajan Stadlerin kanssa 14 Flirt Akku -akkujunan toimittamisesta vuonna 2028.

Stadler kertoi myyneensä yli 350 akkukäyttöön varustettua junaa asiakkaille Saksassa, Itävallassa, Liettuassa, Isossa-Britanniassa, Alankomaissa ja Yhdysvalloissa. "Vakiotoimintasäde" on jopa 100 km jopa akkujen suunnittelun lopussa, ja esittelyajolla saavutettiin ennätys 224 km."

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/danish-battery-train-order-signed/67574.article
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 968


« Vastaus #99 : Lokakuu 10, 2024, 14:08:27 »

Kuinka paljon akkukapasiteetista/todellisesta toimintamatkasta pitää talvikaudella laskea pois, suomen ilmasto-olosuhteet huomioiden? Nuo akkukoneet saattavat (ehkä?) toimia kohtuullisesti Keski-Euroopan lauhassa ilmastossa, mutta ainakaan vielä, ei suomalaiseen ilmastoon ole saatavilla toimivaa akkuratkaisua, jossa ei olisi ns. pakkashävikkiä.

Akkujuna voidaan lämmittää vebastolla eli öljyllä toimivalla lisälämmittimellä. Akkujunilla ajettaisiin suht lyhyitä matkoja, niin että matkustajat voivat istua päällysvaatteet päällä kuten kaupunkibusseissakin istutaan.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatiet irti fossiileista ?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina