Missä määrin tukkoisuutta lisää tällöin, että aikataulu ja etenkin vaunuvälien tasaisuus kärsii keskustaruuhkista, sekä johtuen poistuvien ja tulevien matkustajien hitaasta kulusta tukkeutuvilta ovisuilta ja käytäviltä?
Ratikan kannalta keskustan risteystukokset ruuhka-aikoina johtuvat julkisesta liikenteestä (bussit, ratikat) ja jalankulkijoiden tarvitsemasta kulkuajasta valoissa.
Henkilöautoliikennettä on karsittu keskustasta ja saa muuallakin odottaa pitkään vuoroansa.
Liikennekapasiteetin supistaminen jatkuu (kuten tuore Puutarhakadun investointisuunnitelma).
Olen itse kokenut tämän Sampolan risteyksen ruuhka aikana : Autolla Viinikasta päin Teiskontielle 4 min. Ratikalla Hervannasta Pyynikintorille 8 min.
Autoille on rakennettu kaksi kääntymiskaistaa, mutta kaikki jonottovat vain toisessa ? sekä Viiinikasta päin että Teiskontieltä Viinikkaan päin.