https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/71a70374-ccc6-4336-b7a7-14800b9cbe27Venäjällä on käynnissä Euroopan unionin horjuttamiseen tähtäävä kampanja, johon sisältyy muun muassa pyrkimyksiä sabotoida kriittistä infrastruktuuria.
Näin toteaa Tšekin liikenneministeri Martin Kupka Financial Timesin haastattelussa. Hän mainitsee Venäjän tehneet useita iskuja eri Euroopan maiden rautatieverkostoon.
Kupkan mukaan Tšekin kansalliseen rautatieyhtiöön České dráhyyn on kohdistunut hakkerointioperaatio. Iskuja on ollut useita, ja Venäjän hakkerit ovat hyökänneet muun muassa České dráhyn signaalijärjestelmiin ja verkkoihin.
Etenkin signaaliverkostoon kohdistuneet hyökkäykset ovat herättäneet huolen vakavien onnettomuuksien mahdollisuudesta. Kyberhyökkäykset ovat lisäksi aiheuttaneet yhtiön lippujärjestelmään käyttökatkoksia.
– Olen tyytyväinen, että olemme kyenneet puolustamaan kaikkia järjestelmiä onnistuneelta hyökkäykseltä, hän sanoo.
Huomattava trendi
Kupka sanoo Venäjän tehneen ”tuhansia yrityksiä järjestelmiemme heikentämiseksi” sen jälkeen, kun Vladimir Putin aloitti täysimittaisen sodan Ukrainaa vastaan.
EU:n verkko- ja tietoturvavirasto julkaisi maaliskuussa 2023 ensimmäisen raporttinsa liikenteeseen kohdistuvista uhkista. Raportissa mainittiin rautatieyhtiöiden kohdistuvien hyökkäysten lisääntyneen Ukrainan sodan aikana.
Raportissa kerrottiin Venäjä-mielisten hakkeriryhmien kohdistaneet kyberiskuja ainakin Latvian, Liettuan, Romanian ja Viron rautatieyhtiöihin. Tšekin tietoturvallisuusvirasto varoitti viime vuonna kyberiskujen lisääntymisestä.
– Yksi viime vuoden huomattavista trendeistä on pahansuopien hyökkääjien kasvava kiinnostus energia- ja liikennesektorilla, viraston raportti totesi.
Ensin mainittuun eli energiainfrastruktuuriin kohdistuvat operaatiot ovat olleet aiemmin tapetilla, mutta Venäjän pyrkimykset häiritä eurooppalaisten maiden liikennettä ovat jääneet vähemmälle huomiolle.
Tšekki on ryhtynyt toimeen, koska se kaavailee rautatieverkostoa luotijunalle, joka alkuun yhdistäisi Berliinin, Prahan ja Wienin. Kupkan mukaan kilpailutuksessa etusijalla ovat eurooppalaiset yhtiöt.
– Kyse ei ole niinkään kiellosta, mutta preferoimme eurooppalaisia yhtiöitä, hän sanoo.
Kupka täsmentää tämän koskevan erityisesti digitaalisia osia ja signaalijärjestelmää. Hän perustelee asiaa sillä, että kyse on kriittisestä infrastruktuurista.