Kiitos tiedoista. Tilastosta laskettuna TK1055 olisi vuoden aikana 1962 ollut noin 60 kertaa höyryvedolla ja sekin sopii kuvioon, että heinäkuussa olisi ajettu silti etupäässä Hr12-vetureilla, koska kuukausitilastojen mukaan dieselvetureilla ajettiin heinäkuussa enemmän kiitotavarajunia, kuin muina kesäkuukausina.
Se kylläkin on yllätys, että noinkin suuri osa höyryhavainnoista on nimenomaan Hr1:llä. Aikaisemmin on ollut esillä muutamia vauriotapauksia TK1055:stä (esim.
http://vaunut.org/kuva/59434), joissa veturi oli useammin Tr1 ja Risto olisi luontevampi siksikin, että paluuvuoro Tampereelta olisi juuri T1062, jos ajettaisiin sama juna, joka oli Hr12-kierrossa.
Olisin tosin odottanut TK1055:tä ajetun myös Vv15-parilla, koska senkin voi päätellä, että Hr12-veturin tilalla on jossain käytetty kiitotavarajunissa toisia dieselvetureitakin vähintään muutamia kymmeniä kertoja. Voivathan ne tietysti olla Vv15-16-vetureilla tehtyjä korvauksia Tampereen ja Seinäjoen välilläkin. Joka tapauksessa nuo havainnot eivät Vv15-veturin käyttöä tue vai voisiko olla, että Vv15-havainto on jäänyt muita helpommin kirjaamatta, kun apuveturin numero lienee hankalammin poimittavissa?