Railway Gazette ja ShipTechnology uutisoivat että Vollert Anlagenbau on toimittanut Porin satamaan uuden radio-ohjattavan robottiveturin. Veturia käytetään rautasulfaatin lastauspaikalla missä veturi siirtää vaunuja kuormausraiteelta vaihtoveturin/matkaveturin noudettavaksi. Robottiveturi liikkuu 500 metrin mittaisella raiteella, jonka matkalle on asennettu vahvistimia parantamaan radiosignaalia.
Kaksiosainen dieselsähköinen robottiveturi on tyypiltään Tandem DER 150, painoltaan 100 tonnia, ja se kykenee siirtelemään 2000 tonnin painoisia junia nopeudella 0,5m/s (n. 2km/h). Veturissa on neljä vetävää akselia, joista jokaisella on oma ratamoottorinsa.
Kytkinvarusteluna veturissa on eurooppalaiset puskimet sekä SA3 keskuspuskin, jota voidaan niin ikään ohjata radion välityksellä. Veturissa on myös automaattinen hiekoituslaitteisto. Veturin käyttöjärjestelmän huollot ja päivitykset voidaan suorittaa etäyhteydellä Vollertin Saksan toimipisteestä käsin.
Railway Gazette (maksumuurin takana)
https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/shunting-robot-deployed-at-finnish-port/66515.article?ID=z9xqh~9xffx9~nqqxn~W4ik~Ky0gk&utm_campaign=RG-WEEKLY-TMC%20on%20Demand-240524-DE&utm_medium=email&utm_source=email&utm_content=newsletterShip Technology (vapaasti luettavissa ainakin tätä kirjoittaessa)
https://www.ship-technology.com/news/radio-controlled-shunter-supporting-ports-in-finland/?cf-view&cf-closedKuvat: Vollert