Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sotilasjunien kuvaaminen, luvatonta.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #50 : Kesäkuu 04, 2024, 16:37:46 »

Väylävirasto kielsi viime syksynä ns. rataosavideoiden kuvaamisen junasta käsin.

Mielenkiintoinen tieto. Saitko tästä jonkin kirjallisen päätöksen ja lainkohdan, johon se perustui?

Rautatiealue ei ole julkinen paikka (pl. laiturit ym. asema-alueet), mutta joukkoliikenteen kulkuneuvo taas sellainen on, joten tulkinta on erikoinen.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki 621/1999, 24 §:n 1 momentin 7 tai 8
kohta) "videolle saattaa päätyä tietoa, joka olisi salassa pidettävää silloin, kun
tällaisessa videotallenteessa olisi kyse viranomaisen asiakirjasta".

Voin lähettää sinulle myös sähköpostilla tarkempaa tietoa keissistä, kunhan ehdin.

Virallista päätöstä ei annettu pyynnöstä huolimatta, vaan sielä nimettömänä turvavalvomon sähköpostista heitellään kieltoja ja lopulta juristi perusteli kiellon.
tallennettu

Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #51 : Kesäkuu 04, 2024, 18:34:48 »

Väylävirasto kielsi viime syksynä ns. rataosavideoiden kuvaamisen junasta käsin.

Mielenkiintoinen tieto. Saitko tästä jonkin kirjallisen päätöksen ja lainkohdan, johon se perustui?

Rautatiealue ei ole julkinen paikka (pl. laiturit ym. asema-alueet), mutta joukkoliikenteen kulkuneuvo taas sellainen on, joten tulkinta on erikoinen.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki 621/1999, 24 §:n 1 momentin 7 tai 8
kohta) "videolle saattaa päätyä tietoa, joka olisi salassa pidettävää silloin, kun
tällaisessa videotallenteessa olisi kyse viranomaisen asiakirjasta".

Voin lähettää sinulle myös sähköpostilla tarkempaa tietoa keissistä, kunhan ehdin.

Virallista päätöstä ei annettu pyynnöstä huolimatta, vaan sielä nimettömänä turvavalvomon sähköpostista heitellään kieltoja ja lopulta juristi perusteli kiellon.


Tuollaisesta sähköpostittelusta ja virallisen päätöksen antamisesta kieltäytymisestä voi muun valitusosoitteen puuttuessa kannella oikeusasiamiehelle. Viranomaisen pitää noudattaa lakeja ja määräyksiä myös sähköpostitellessaan, ja lainvastaiset sähköpostit voivat johtaa huomautukseen. Mikä ei kuulosta minkäänmoiselta rangaistukselta, eikä se rangaistus olekaan, mutta kuvaamista harrastavalle henkilölle se on lainopillinen selkänoja jatkaa harrastamista.

Itse en ole sähköposteja tai juristiperusteluja saanut minkäänlaiseen postiini, joten henkilökohtaisesti en voi kantelua tehdä.
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #52 : Kesäkuu 04, 2024, 19:23:08 »

Joskus 2000-luvun alussa yritti VR kieltää tai ainakin hillitä junien, ratapihojen ja asematilojen kuvaamista.  Yrittivät jossain vaiheessa vaatia jotain "kuvauslupia". Taisi olla samaan aikaan samantyyppinen "kampanja" muissakin EU-maissa, ainakin Ruotsissa. En muista millä verukkeella kuvaamista haluttiin estää, mutta lopputulos oli että eivät voineet kieltää.
Olin siihen aikaan VR-konserniin kuuluvassa yrityksessä töissä ja se aiheutti keskustelua ja syntyi joitakin jakolinjojakin sen suhteen saisiko junia kuvata vai ei. Ilmeisesti tiukimmin vastustettiin varikoilla ja tavaraterminaaleilla kuvaamista.

Ilmeisesti taskukokoisten digi- ja kännykkäkameroiden tulo teki kuvaamisen valvomisesta mahdottoman.

Väylävirasto kielsi viime syksynä ns. rataosavideoiden kuvaamisen junasta käsin. Asia on kanteluprosessissa, ja vastausta odotellaan puolen vuoden sisällä. Mitään tosiasiallista keinoa estää kuvaamista sillä ei tietenkään ole, eikä asiasta tule mitään sanktioita, vaikka he tietävät videoita oleva olemassa ja tulevan lisää.

Tällaisessa ole mitään järkeä. Jos tämä halutttaisiin kieltää, niin siitä kerrottaisiin laajasti julkisuuteen, ei vain yhdelle henkilölle. Kamera päälle vaan.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #53 : Kesäkuu 04, 2024, 19:38:32 »

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki 621/1999, 24 §:n 1 momentin 7 tai 8
kohta) "videolle saattaa päätyä tietoa, joka olisi salassa pidettävää silloin, kun
tällaisessa videotallenteessa olisi kyse viranomaisen asiakirjasta".

En ole juristi, mutta vähän vaikea keksiä, miten yksityishenkilön kuvaama video voisi muuttua viranomaisen toiminnan julkisuudesta säädetyn lain 5 § määritellyksi viranomaisen asiakirjaksi, jotta tuota mainittua 24 § voitaisiin siihen soveltaa.

Viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa[...]

tallennettu
Visa Pöntinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 40


« Vastaus #54 : Kesäkuu 04, 2024, 19:52:34 »

Joskus 2000-luvun alussa yritti VR kieltää tai ainakin hillitä junien, ratapihojen ja asematilojen kuvaamista.  Yrittivät jossain vaiheessa vaatia jotain "kuvauslupia". Taisi olla samaan aikaan samantyyppinen "kampanja" muissakin EU-maissa, ainakin Ruotsissa. En muista millä verukkeella kuvaamista haluttiin estää, mutta lopputulos oli että eivät voineet kieltää.
Olin siihen aikaan VR-konserniin kuuluvassa yrityksessä töissä ja se aiheutti keskustelua ja syntyi joitakin jakolinjojakin sen suhteen saisiko junia kuvata vai ei. Ilmeisesti tiukimmin vastustettiin varikoilla ja tavaraterminaaleilla kuvaamista.

Ilmeisesti taskukokoisten digi- ja kännykkäkameroiden tulo teki kuvaamisen valvomisesta mahdottoman.

Väylävirasto kielsi viime syksynä ns. rataosavideoiden kuvaamisen junasta käsin. Asia on kanteluprosessissa, ja vastausta odotellaan puolen vuoden sisällä. Mitään tosiasiallista keinoa estää kuvaamista sillä ei tietenkään ole, eikä asiasta tule mitään sanktioita, vaikka he tietävät videoita oleva olemassa ja tulevan lisää.

Tällaisessa ole mitään järkeä. Jos tämä halutttaisiin kieltää, niin siitä kerrottaisiin laajasti julkisuuteen, ei vain yhdelle henkilölle. Kamera päälle vaan.

Tässä oli kyse Vr:n junasta kuvattavasta videosta, ja kun Vr sai Väylävirastolta tiedon kiellosta, ei kameran tuominen ohjaamoon onnistunutkaan. Alun perin Vr oli yhteistyöhaluinen ja suunnitelmat viedä kamera junan ohjaamoon olivat jo pitkällä. Miitren kanssa siis piti viedä kamera Dr16:n ohjaamoon käydessämme Kolarin radalla marraskuussa, niin että Vr:n kuski olisi ottanut kameran haltuun Oulun asemalla.

No, teimme Miitren kanssa kantelun Väyläviraston toiminnasta ja odotellaan vastausta siihen paraikaa. Sillä aikaa toki olen kuvannut rataosavideoita mm. Keisarijunasta toukokuussa ja tulen kuvaamaan jatkossakin  Hymyilee leveästi
tallennettu

Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« Vastaus #55 : Kesäkuu 04, 2024, 20:20:39 »

Nuo 24 §:n 1. momentin kohdat 7 ja 8 ovat seuraavanlaiset:

Lainaus
7) henkilöiden, rakennusten, laitosten, rakennelmien sekä tieto- ja viestintäjärjestelmien turvajärjestelyjä koskevat ja niiden toteuttamiseen vaikuttavat asiakirjat, jollei ole ilmeistä, että tiedon antaminen niistä ei vaaranna turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista;

8) asiakirjat, jotka koskevat onnettomuuksiin tai poikkeusoloihin varautumista, väestönsuojelua taikka turvallisuustutkintalain (525/2011) mukaista tutkintaa, jos tiedon antaminen niistä vahingoittaisi tai vaarantaisi turvallisuutta tai sen kehittämistä, väestönsuojelun toteuttamista tai poikkeusoloihin varautumista, vaarantaisi turvallisuustutkinnan tai sen tarkoituksen toteutumisen, vaarantaisi tiedon saantia tutkintaa varten taikka loukkaisi onnettomuuden, vaaratilanteen tai poikkeuksellisen tapahtuman uhrien oikeuksia tai heidän muistoaan tai läheisiään; (20.5.2011/528)

Todella vaikea on keksiä miten radanvarresta kuvattu video voisi olla noissa kohdissa tarkoitettu asiakirja.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #56 : Kesäkuu 05, 2024, 15:48:02 »

Aloittaja ei mielestäni ole ihan metsässä, vaikka erehtyykin jo otsikossaan virheeseen väittäessään, että kuvaaminen olisi luvatonta.

Venäjän käsittämättömän sodan seurauksena myös Suomessa on herätty siihen, että kriittisen infran tiedot ovat vapaasti saatavilla verkossa eri viranomaisten sivustoilla. Tottahan Venäjän vakoojat pystyvät halaumansa muutenkin selvittämään, mutta ei ole järkevää tehdä sitä liian helpoksi. Ja suorasastaan tyrkyttää tietoja.

Ja vaikka tiedot olsivatkin julkisesti saatavilla, ei niiden julkaiseminen välttämättä ole luvallista. Mikäli muistan oikein, joku vuosi sitten Hesari taidettiin tuomita jiulkisten asikirjojen kokoamisesta ja julkaisemisesta. Ts. tyrkyllepano saattaa olla rangaistavaa.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #57 : Kesäkuu 05, 2024, 17:51:17 »

Aloittaja ei mielestäni ole ihan metsässä, vaikka erehtyykin jo otsikossaan virheeseen väittäessään, että kuvaaminen olisi luvatonta.

Venäjän käsittämättömän sodan seurauksena myös Suomessa on herätty siihen, että kriittisen infran tiedot ovat vapaasti saatavilla verkossa eri viranomaisten sivustoilla. Tottahan Venäjän vakoojat pystyvät halaumansa muutenkin selvittämään, mutta ei ole järkevää tehdä sitä liian helpoksi. Ja suorasastaan tyrkyttää tietoja.

Jos eläisimme poikkeusaikoja ja yllämme leijuisi sodan uhka, niin olisin samaa mieltä.

Nyt näin ei ole, eikä ole mitään tietoa joukkojen ryhmittämisestä tai muista liikkeistä, joita vanja olisi vaille. Rataverkon sijainti heillä lienee tiedossa kun ovat isoa osaa radoistamme itse olleet rakentamassa tai ainakin rahoittamassa.

Rataverkko myös näkyy avaruuteen asti, joten vaikea sitä on salatakaan.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #58 : Kesäkuu 05, 2024, 20:04:27 »


Jostain luin että joku putinin kätyri kommentoi mediassa uutista siitä että Suomessa harkitaan/tutkitaan raideleveyden kaventamista. Hänen mukaansa Suomi menettää paljon mahdollisuuksia (venäjän suhteen) jos se menee muuttamaan raideleveyttä, hän piti sitä erittäin valitettavana asiana. Eli kyllähän iivana pitää edelleen heille sotilaallisesti erittäin arvokkaana asiana, että raidelevys pysyisi samana rajan kummallakin puolella.
En tiedä muistanko oikein vai väärin?, että venäjälle valittiin aikoinaan nykyinen raideleveys juurikin sotilaaallisista syistä, eli sinne ei päästy/päästä näinollen eurooppalaisella kalustolla ja eikö pietarin rata myös laitettu kulkemaan sotilaallisista syistä syvemmälle sisämaahan, eli ei aivan lähelle Suomenlahden rantaa vihulaisen katkaistavaksi. 
tallennettu

Skiffari 40
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #59 : Kesäkuu 05, 2024, 20:32:20 »

Aloittaja ei mielestäni ole ihan metsässä, vaikka erehtyykin jo otsikossaan virheeseen väittäessään, että kuvaaminen olisi luvatonta.

Venäjän käsittämättömän sodan seurauksena myös Suomessa on herätty siihen, että kriittisen infran tiedot ovat vapaasti saatavilla verkossa eri viranomaisten sivustoilla. Tottahan Venäjän vakoojat pystyvät halaumansa muutenkin selvittämään, mutta ei ole järkevää tehdä sitä liian helpoksi. Ja suorasastaan tyrkyttää tietoja.

Ja vaikka tiedot olsivatkin julkisesti saatavilla, ei niiden julkaiseminen välttämättä ole luvallista. Mikäli muistan oikein, joku vuosi sitten Hesari taidettiin tuomita jiulkisten asikirjojen kokoamisesta ja julkaisemisesta. Ts. tyrkyllepano saattaa olla rangaistavaa.
Lähde tuohon Hesarijuttuun? Jos puhut Tiedustelukohusta, niin ihan punaleimaisia papereita siinä oli, ei mitään julkisia.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #60 : Kesäkuu 05, 2024, 20:41:51 »

En tiedä muistanko oikein vai väärin?, että venäjälle valittiin aikoinaan nykyinen raideleveys juurikin sotilaaallisista syistä, eli sinne ei päästy/päästä näinollen eurooppalaisella kalustolla

Vaiko niiden etelävaltioiden rautatieinsinöörien oppien mukaan, jotka tsaari tuotatti Amerikasta Pietariin rautateitä kehittämään. Raideväli oli tasan viisi jalkaa.

ja eikö pietarin rata myös laitettu kulkemaan sotilaallisista syistä syvemmälle sisämaahan, eli ei aivan lähelle Suomenlahden rantaa vihulaisen katkaistavaksi. 

Voipi olla tai sitten rannikkokaupungit olivat jo laivaliikenteen saavutettavissa, mutta sisämaahan ei päässyt kuin hevosella. Lisäksi Salpausselkä oli sangen helppo maasto-olosuhteiltaan rautatien rakentamiselle.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1093


« Vastaus #61 : Kesäkuu 05, 2024, 21:32:00 »

Nuo 24 §:n 1. momentin kohdat 7 ja 8 ovat seuraavanlaiset:

Lainaus
7) henkilöiden, rakennusten, laitosten, rakennelmien sekä tieto- ja viestintäjärjestelmien turvajärjestelyjä koskevat ja niiden toteuttamiseen vaikuttavat asiakirjat, jollei ole ilmeistä, että tiedon antaminen niistä ei vaaranna turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista;

8) asiakirjat, jotka koskevat onnettomuuksiin tai poikkeusoloihin varautumista, väestönsuojelua taikka turvallisuustutkintalain (525/2011) mukaista tutkintaa, jos tiedon antaminen niistä vahingoittaisi tai vaarantaisi turvallisuutta tai sen kehittämistä, väestönsuojelun toteuttamista tai poikkeusoloihin varautumista, vaarantaisi turvallisuustutkinnan tai sen tarkoituksen toteutumisen, vaarantaisi tiedon saantia tutkintaa varten taikka loukkaisi onnettomuuden, vaaratilanteen tai poikkeuksellisen tapahtuman uhrien oikeuksia tai heidän muistoaan tai läheisiään; (20.5.2011/528)

Todella vaikea on keksiä miten radanvarresta kuvattu video voisi olla noissa kohdissa tarkoitettu asiakirja.

Tässähän ei olisi ollut kyseessä radanvarresta kuvattu video. Mutta muuten samaa mieltä. Muuten olen samaa mieltä, että ainakin nuo kaksi kohtaa vaatii aika paljon mielikuvituksen venyttämistä.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #62 : Kesäkuu 06, 2024, 07:33:18 »

Muistan jostain lukeneeni, kuinka raideleveyden mittaustapoja oli tasan kaksi:

- kiskojen sisäpuolinen mitta (kuten nykyisin).
- kiskojen ulkopuolinen mitta.

Täten sai "oikean" selityksen yleiseurooppalaisen ja venäläisen raidevälin ero. Ero 89 mm on oikeastaan hämmästyttävän pieni.

Yhdysvaltain etelävaltioissa myös oli ollut ratoja, joiden raideleveys oli ollut viisi engl. jalkaa. Vielä kun muistetaan amerikkalaisella ja englantilaisella tuumalla olleen eroa, vaikkakin "hiuksenhienoa". Tuumat muutettiin samoiksi vasta vuonna 1954 tehdyllä sopimuksella.

Ja vielä: Pootinin sotasekoilu: onko se mitään muuta kuin pikkumiehen yritelmä leikkiä pihan pikkupoikien leikkiä: - kingi on se, joka pissii pisimmälle. Siinä syy, miksi suomalaisilla klapajaa polvet ja ukrainalaisia rääytään "natseiksi"!

(Olikohan se autoon vanhempiensa kanssa kuoliaaksi ammuttu muutaman kuukauden ikäinen tyttövauva kuinkakin käynyt Nürnbergin puoluepäivillä siighailia huutamassa käsi ojossa?)
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #63 : Kesäkuu 06, 2024, 22:43:44 »

Julia itsessään on todella mainio työkalu rautatiekuvauksissa. On todella iso menetys monille kuvaajille ja alan harrastajille, mikäli avoin data sensuroidaan jonkin yksittäisen henkilön fobioiden ja harkitsemattoman toiminnan johdosta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #64 : Kesäkuu 07, 2024, 07:17:35 »

Julia itsessään on todella mainio työkalu rautatiekuvauksissa. On todella iso menetys monille kuvaajille ja alan harrastajille, mikäli avoin data sensuroidaan jonkin yksittäisen henkilön fobioiden ja harkitsemattoman toiminnan johdosta.

Toivotaan järjen ja rohkeuden riittävän sen pitämiseen avoimena.

Jos tilanne kiristyisi, niin avoimen datan saa pimennettyä nopeasti. Eikä siellä nytkään kaikki junat näy.

Onneksi VR on yksi operaattori muiden joukossa eli samalla pimenisi myös VR:n äpit sijaintitiedon osalta. Ei varmastikaan ole enää mahdollista palata sellaiseen, että VR saisi dataa, mutta muut toimijat eivät saisi.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1093


« Vastaus #65 : Kesäkuu 07, 2024, 08:40:12 »

Onneksi VR on yksi operaattori muiden joukossa eli samalla pimenisi myös VR:n äpit sijaintitiedon osalta. Ei varmastikaan ole enää mahdollista palata sellaiseen, että VR saisi dataa, mutta muut toimijat eivät saisi.

Onneksi VR ei ole riippuvainen pelkästään avoimen datan sijaintitiedosta, vaan sillä on omat ja tarkemmat sijaintitiedot junien osalta. Avoimen datan sijaintitietohan perustuu "kuljettajan sijaintiin", eikä itse kaluston. Voi olla sama tai sitten ei, ja jos kuskia ei veturissa ole, niin ei ole sijaintiakaan.

Avoin data on hyvä ja helppo tapa lukea viraston dataa, mutta se sopii oikeastaan vain yhdensuuntaiseen liikenteeseen.

Kaikkien operaattoreiden on mahdollista vaihtaa dataa viraston kanssa muutakin kautta kuin avoimen rajapinnan kautta.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #66 : Kesäkuu 10, 2024, 10:47:07 »

Juha-Pekka muuten katosi avausviestinsä jälkeen kuin pieru Saharaan. Mahtoikohan itsekin tajuta ettei kusetusyritys onnistunut. Vai uskooko joku että hän olisi oikeasti soittanut johonkin?
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #67 : Kesäkuu 10, 2024, 12:34:16 »

Juha-Pekka muuten katosi avausviestinsä jälkeen kuin pieru Saharaan. Mahtoikohan itsekin tajuta ettei kusetusyritys onnistunut. Vai uskooko joku että hän olisi oikeasti soittanut johonkin?

J-P:tä en tunne, mutta kyllä ministeriöiden virkamiehet säännöllisesti saavat puheluita kaikenmaailman antenniosastojen kavereilta.

Itsekin olen mukana eräässä sähköpostiketjussa, jonka tuollainen henkilö lähettää säännöllisesti ja samalla listalla on mm. liikenneministeri, LVM:n kansliapäällikkö, Väylän johto, Maanmittauslaitoksen johto jne ja sitten koko liuta meitä kuolevaisia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2024, 21:10:23 kirjoittanut Simo Virtanen » tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #68 : Kesäkuu 16, 2024, 21:33:07 »

Keskustelun aloittaja pirautti hallintoneuvokselle joka oli tietoinen asiasta (että S-junia kuvataan ja kuvia lisätään Vorgkiin) ja että heillä on seurannassa Vorg kuin myös Julia. Nyt voin sanoa että venäjällä tiedetään Vorg ja sitä myös 24/7 seurataan.

Kävi seuraavasti. Katsoin syyskuussa 2023 venäjän Suomen suurlähetystön nettisivuilta, että mitä siellä kerrotaan maidemme välisistä suhteista. Hämmästys oli suuri, suhteita hehkutettiin monin tavoin, oli Saimaan kanavaa, Allegrojunaa ym. olimme kuulemma ”ylimpiä ystäviä”. Näytti että teksti oli kirjoitettu niihin aikoihin kun Allegrojuna otettiin käyttöön 2009? taisi olla kuvakin Tarssasta ja putisista juhlajunassa.
 
Laitoin sivuraiteelle keskustelun avauksen asiasta ja linkin tekstiin, tein sen noin puolenyön paikkeilla. Kävin katsomassa asiaa seuraavana päivänä puolenpäivän paikkeilla, linkki ei enää toiminut ja kun kävin katsomassa asiaa lähetystön nettisivuilla, niin koko teksti oli poistettu yön aikana sivuilta. Myöhemmin samana päivänä sinne ilmestyi uusi teksti joka oli sitten sitä tuubaa mitä venäjä nykyjään julkituo. Siellä mm. mainitaan että Suomi oli liitossa natsi Saksan kanssa ym. muuta vastaavaa. Muutenkin sivuja siivottiin raskaalla kädellä, jällelle jäi vain aivan minimit kun diplomaattisuhteet ovat vielä kuitenkin olemassa. Poistin keskustelusta kaiken minkä voin itse poistaa ja lähetin ylläpitoon viestin, että poistakaa loputkin, näin sitten tapahtui. putinin ”puhuvat päät” (m zakharova s lavrov) sielä myöskin ”julkaisevat uutisia”. Mitä tästä kaikesta voi olla oikein mieltä?.
tallennettu

Skiffari 40
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #69 : Kesäkuu 17, 2024, 09:47:19 »

On se kyllä uskomaton taito että osaa puhua ihan silkkaa paskaa vakavalla naamalla, ja vielä niin että näyttää kuin puhuja itsekin uskoisi!
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #70 : Kesäkuu 17, 2024, 12:18:20 »

Mitä sitä tehdä kärpäsestä härkästä, eiköhän jokaisella ole sen verran maalaisjärkeä päässä että osaa miettiä onko julkaisukelvollista vai ei. Esimerkiksi linjalla kulkevia (sotilas)junia, mitä niihin tulee, miksi ei saisi kuvata? Hymyilee
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 721


« Vastaus #71 : Kesäkuu 17, 2024, 15:01:16 »

Mitä sitä tehdä kärpäsestä härkästä, eiköhän jokaisella ole sen verran maalaisjärkeä päässä että osaa miettiä onko julkaisukelvollista vai ei. Esimerkiksi linjalla kulkevia (sotilas)junia, mitä niihin tulee, miksi ei saisi kuvata? Hymyilee
Poliisivaltiossa ei saa. Toivottavasti emme ole menossa sellaiseksi, vaikka turvallisuus perusteena voi tehdä mitä tahansa hulluutta. Panna vaikka vihreitä teippejä kirkkaanpunaiseen veturiin.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #72 : Kesäkuu 18, 2024, 14:14:09 »

Mitä sitä tehdä kärpäsestä härkästä, eiköhän jokaisella ole sen verran maalaisjärkeä päässä että osaa miettiä onko julkaisukelvollista vai ei. Esimerkiksi linjalla kulkevia (sotilas)junia, mitä niihin tulee, miksi ei saisi kuvata? Hymyilee
Poliisivaltiossa ei saa. Toivottavasti emme ole menossa sellaiseksi, vaikka turvallisuus perusteena voi tehdä mitä tahansa hulluutta. Panna vaikka vihreitä teippejä kirkkaanpunaiseen veturiin.


Kyllä ollaan menossa. Kunkas polset muuten hirveitä panssariautoja olisi vaatinut ja saanutkin? Toisekseen, ennen vanhaan ei tarvinnut poliisilta kysellä lupia miekkarin pitämiseksi, nyt ovat kovin tärkeitä siinäkin asiassa! Poliisin ja sotilaiden eroa ollaan hämärtämässä koko ajan.

Mietipäs tätä: - miksi poliisi vaatii oikeutta tehdä kotitarkastuksia ilman että asukas olisi läsnä? Eikä asukas välttämättä saisi etu- tai jälkikäteen minkäänlaista tietoa siitä, että kotona on käyty?

Ja puheet siitä, että ei syyttömän mitään tarvitsisi pelätä, on silkkaa Stalinin Neukkulaa! Todistapas olevasi syytön, niin...? Tällainen todistamisen taakan tahallinen siirtäminen johtuu aivan täysin pikkuporvarillisesta pelkuruudesta, jota on ajettu maassamme kurkuista alas jo Kekkosen kuolinvuodesta lähtien!

Olisi syytä olla huolissaan, kun poliisit näyttävät saavan jokaikisen vaatimuksensa eduskunnassa sukkana läpi.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #73 : Kesäkuu 24, 2024, 19:25:21 »

Toisekseen, ennen vanhaan ei tarvinnut poliisilta kysellä lupia miekkarin pitämiseksi,

Ei tarvitse nykyäänkään. Ilmoitus pitää tehdä, jotta poliisi osaa blokkailla tarvittaessa liikennettä tai muutoin turvata miekkaria.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #74 : Kesäkuu 26, 2024, 09:42:15 »

Mitä sitä tehdä kärpäsestä härkästä, eiköhän jokaisella ole sen verran maalaisjärkeä päässä että osaa miettiä onko julkaisukelvollista vai ei.

On tietenkin hyvä, että ihmisellä on luottamus muita ihmisiä kohtaan. Valitettavasti tuollainen luottamus on kuitenkin sinisilmäisyyttä.

Ihmiset ovat erilaisia, ja heidän yksilölliset maalaisjärkensäkin ovat erilaisia. Se mikä jollekin on itsestään selvää voi toiselle olla täysin tietymätöntä. Puhumattakaan siitä, että määräyksiä ja sääntöjä rikotaan aivan tarkoituksellisesti.

Mihin tarvittaisiin lakeja ja määräyksiä, jos kaikki pelisäännöt olisivat kaikille luontaisesti selviä? Ei julkaisukelvollisuuden ymmärtäminen ole lainkaan selvä asia. Aiheestahan taitetaan peistä tuon tuosta eri foorumeilla.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sotilasjunien kuvaaminen, luvatonta.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina