Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Jarrut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pekka Soininen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« : Tammikuu 12, 2010, 15:17:41 »

Jäätyminen haittaa junia, kuten kertoo Yle: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/vrn_junansulattajien_hermo_pitaa_1361840.html.
Ikivanhastaanhan junan jarrut ovat kiinni kaluston ollessa levossa, ja vasta energian tuominen niihin avaa ne - levyt kai siinä kuin kengätkin?
Johtaako jään kertyminen jarruihin niiden juuttumiseen, kun paine ei enää saa jään estämiä jarrukappaleita auki - ei toki auki jäämiseen?
USA:n ja Venäjän automaattikoppeleilla kytkettävien junien jarrusysteemit lienevät kovin eri asia kuin käsikytkimellisten. Ainakin Tammen Kultaisissa Kirjoissa oli kauan sitten tarina "Jere jarruvaunu", jossa amer. junan saattovaunu oli sankarijarruttaja. Oliko sillä jarrutustehtävä veturin ohella? Onko automaatissa jarruenergian siirtosysteemi?
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #1 : Tammikuu 12, 2010, 19:59:18 »

Amerikkalaisten ja Venäläisten käyttämä automaattikykin on nimensä mukaisesti kytkin, siinä ei kulje ilmaa, vain mekaaninen kytkin. Ilma kulkee vastaavanlaisissa letkuissa kuin ruuvikytkinkalustossakin.  Jarrut toimivat kuten muussakin kalustossa. Käytännössä oikeat automaattikytkimet joissa kulkee sähkö ja ilma, on käytössä moottorijunakalustossa, esim.  porkkanat ja Sm-kalusto. Lätissä kytketään sähköt erikseen kaapelilla.

Itse jarrusysteemit ovat lähes kaikkialla samanlaiset, eli perustuvat samaan ideaan. Englannissa käytettiin pitkään vakuumijarruja, mutta toiminta oli samankaltainen kuin perinteisellä ilmajarrulla, vain käänteinen vapautus. Ilmajarrussa vapautus tapahtuu kun johdon paine nousee halutulle tasolle, vakuumi jarrut irtoavat kun jarrujohdossa on haluttu alipaine, yleisimmin 21 mmHq.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Jarrut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina