Jäätyminen haittaa junia, kuten kertoo Yle:
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/01/vrn_junansulattajien_hermo_pitaa_1361840.html.
Ikivanhastaanhan junan jarrut ovat kiinni kaluston ollessa levossa, ja vasta energian tuominen niihin avaa ne - levyt kai siinä kuin kengätkin?
Johtaako jään kertyminen jarruihin niiden juuttumiseen, kun paine ei enää saa jään estämiä jarrukappaleita auki - ei toki auki jäämiseen?
USA:n ja Venäjän automaattikoppeleilla kytkettävien junien jarrusysteemit lienevät kovin eri asia kuin käsikytkimellisten. Ainakin Tammen Kultaisissa Kirjoissa oli kauan sitten tarina "Jere jarruvaunu", jossa amer. junan saattovaunu oli sankarijarruttaja. Oliko sillä jarrutustehtävä veturin ohella? Onko automaatissa jarruenergian siirtosysteemi?