Niillä sitten sanattomasti osoitettaisiin, kuinka väärässä asiakas on, kun vaatii vuonna 2010 päästä perille siinä ajassa kun on luvattu.
Asiakas on kyllä ihan oikeasti väärässä, jos vaatii aina ja kaikissa olosuhteissa päästä perille minuutilleen siinä ajassa kun on luvattu. Junat ovat teknisiä vehkeitä ja niillä on teknisten vehkeiden ongelmat.
Asiakas ei taatusti pääse perille aina ja minuutilleen luvatussa ajassa vaikka VR lopettaisi junaliikenteen kokonaan ja konduktöörit alkaisivat kuljettaa matkustajia aikataulun mukaan reppuselässä määränpäihinsä.
Jos maassamme junaliikenteen täsmällisyys on toiseksi parasta Euroopassa (eikös se niin ollut) ja yli 95% kaukojunista on myöhässä vähemmän kuin viisi minuuttia vuositasolla, on tämä kitinä ja narina melkoisen aiheetonta.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö parantamisen varaa aina olisi. Mutta kyllähän se nyt on ihan pelkästään typerä ajatus, että ongelmat korjaantuisivat antamalla homma usean kaupallisen operaattorin hoidettavaksi.